Boeing tapte 32 milliarder kroner i andre kvartal

Max-krisen gjør solid innhugg i Boeings resultat.

Foto: Richard Drew AP
Publisert:,

Flyprodusenten leverer et tap i andre kvartal på 3,74 milliarder dollar, tilsvarende 32,34 milliarder kroner, viser selskapets kvartalsrapport.

Forrige uke ble det kjent at selskapet i andre kvartal regnskapsfører et tap på 4,9 milliarder dollar, tilsvarende over 40 milliarder kroner, til erstatninger og tilbakebetalinger overfor flyselskapene som er rammet av Max-parkeringen.

Totalt påvirker tapsavsetningen resultatet med 5,6 milliarder dollar. Tapet selskapet varslet tilsvarer 8,74 dollar per aksje. Dermed forsvant hele overskuddet allerede i forbindelse med tapsavsetningen.

Tapet per aksje i andre kvartal er på 5,82 dollar, mot et forventet overskudd på 1,87 dollar per aksje, ifølge analysebyrået Refinitiv, skriver CNBC.

De forventede estimatene er ikke inkludert tapsavsetningen som ble kjent forrige uke.

Les også

Boeing setter av 40 milliarder til erstatninger til flyselskapene

Kraftig omsetningsfall

Resultatet viser samtidig at omsetningen falt med 35 prosent til 15,75 milliarder dollar i andre kvartal sammenlignet med året før.

Det var på forhånd ventet at omsetningen ville falle til 18,6 milliarder dollar.

Selskapets driftsmargin faller til minus 21,5 prosent i andre kvartal, ned fra 11,2 prosent i samme periode i fjor.

Boeing-aksjen faller 0,75 prosent i førhandelen, rundt to timer før Wall Street åpner.

Selskapet understreker i rapporten at guidingen som tidligere er fremsatt ikke inkluderer Max-parkeringen, og at en ny guiding vil bli levert på et senere tidspunkt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Boeings parkerte 737 Max – historien forklart i 11 punkter

Pårørende varsler søksmål

Alle verdens Boeing 737 Max-fly har stått på bakken siden midten av mars etter to fatale flyulykker med flytypen.

Boeing skriver i rapporten at de arbeider veldig tett med amerikanske luftfartsmyndigheter for å få flytypen tilbake i drift.

«Disiplinert utvikling og testing er underveis og vi vil levere den endelige programvarepakken til FAA når vi har tilfredsstilt alle deres sertifiseringskrav. Regulatoriske myndigheter vil avgjøre prosessen for å sertifisere oppdateringer av Max-programvaren og trening, samt ta beslutningen for når flyene kan komme tilbake i luften», skriver flyprodusenten i sin resultatrapport.

Boeing gir ingen spådommer om når flyene kan være tilbake i luften. Tidligere har det vært spekulert i at det ikke kommer til å skje før i januar 2020.

Til sammen 346 mennesker mistet livet i ulykkene i Indonesia i oktober og Etiopia i mars.

Så sent som tirsdag ble det kjent at familien til norske Karoline Aadland vil saksøke Boeing etter flystyrten i Etiopia. Pårørende til 25 av de omkomne i flystyrten, fra elleve ulike land, har gått sammen om søksmålet, skrev NRK.

Her kan du lese mer om