Kahoot venter kraftig vekst: Skal femdoble omsetningen på to år

I år styrer Kahoot mot inntekter på ti millioner dollar. Det skal stige til over 50 millioner dollar i 2021. Nøkkelen er betalingstjenester, ifølge Kahoot-sjefen.

BØRSNOTERING: F.v. styreleder Eilert Hanoa og administrerende direktør Åsmund Furuseth.

Asgeir Aga Nilsen/E24
Publisert:,

Kahoots børsverdi har skutt i været i det såkalte unoterte markedet, og oppgangen fortsatte da selskapet ble siste tilskudd på Børsens markedsplasser onsdag.

Etter børsnoteringen bikket børsverdien over fem milliarder kroner for selskapet som har kraftig vekst i brukere og omsetning, men så langt ikke har tjent penger.

Kahoot har imidlertid planene klare for hvordan røde tall skal bli svarte, samtidig som inntektene mangedobles over de neste årene.

Nøkkelen er betalingstjenester.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kahoot har tapt over 60 millioner på tre år. Hvorfor tror investorene fortsatt på selskapet?

Betalingstjenester skal femdoble omsetningen

I år styrer Kahoot mot driftsinntekter på rundt ti millioner dollar. Det skal vokse til over 50 millioner dollar i 2021, tilsvarende rundt 450 millioner kroner med dagens valutakurs.

Ifølge administrerende direktør Åsmund Furuseth jobber Kahoot for å få brukere over på abonnement der de betaler månedlig for selskapets tjenester, og forutsetningen for å nå 50 millioner dollar i omsetning er at flere går over til betaltjenester.

– Vi er i gang med de første kommersielle produktene for lærere, som ble lansert mot slutten av fjoråret, sier han til E24 etter børsnoteringen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dagens quiz: Er Kahoot verdt over fem milliarder kroner?

Kahoot er et quizbasert program der brukerne kan lage quizer for små eller store grupper. Det blir blant annet brukt på skoler med fokus på at læring skal være underholdende.

Så langt har Kahoot fått over 50.000 lærere inn på betalte abonnement, tilsvarende rundt en prosent av totalt 5 millioner lærere som bruker selskapets løsning for lærere og skoler.

– Vi har en økning i konverteringsraten, og regner med å konvertere ytterligere to prosent i neste fase, en dobling av det vi har så langt. Da vil vi ligge rundt tre prosent. De forutsetningene ligger til grunn for at vi skal nå målet på 50 millioner dollar, sier Furuseth.

Kahoot-sjef Åsmund Furuseth ringer med børsbjellen under noteringen onsdag morgen.

Asgeir Aga Nilsen/E24

Over to milliarder spillere siden oppstart

På Kahoot-plattformen står lærersegmentet for den største delen av aktiviteten, men selskapet retter seg også inn mot hjemme- og bedriftsmarkedet.

Brukerne er spredd over hele verden. De fleste i USA og Canada, men Kahoot er også i Europa, Asia, Sør-Amerika og Afrika.

Gründerne Johan Brandt, Jamie Brooker og Morten Cersvik sto bak Kahoot da selskapet lansere sin spillbaserte læringsplattform tilbake i 2013. De samarbeidet den gang med NTNU og gaming-ekspert og professor Alf Inge Wang ved universitetet.

Mer enn to milliarder spillere har siden oppstarten tatt i bruk spillplattformen, opplyser selskapet på sine egne nettsider.

Blant Kahoots nåværende aksjonærer er det en rekke kjente investorer, som Jan Haudemann-Andersen, Jan Petter Collier, Tore Aksel Voldberg, Runar Vatne og Jan Petter Sisseners fond Sissener Canopus.

Les også

Kahoot trykker på abonnements-gassen: Tror de kan nå milliardomsetning i 2022

Kan gjøre flere oppkjøp

Kahoot forventer å gå i pluss (positiv kontantstrøm fra driften) i fjerde kvartal, og hadde derfor ikke et behov for å hente kapital før noteringen på Merkur, ifølge Furuseth, som påpeker at påfyll av kapital kan bli aktuelt ved eventuelle fremtidige oppkjøp.

På E24+ kan du lese om opprykkskandidatene på Merkur Market

Kahoot har ganske nylig gjort flere oppkjøp. Det norske spillselskapet Dragonbox ble kjøpt for 157 millioner kroner i vår, i tillegg til appen Poio, som lærer barn å lese.

– Planen er å levere en familie av abonnementstjenester for læring. Innenfor de andre to segmentene utvikler vi egne tjenester og løsninger, men vi ser hele tiden etter muligheter for raskere tilgang til nye tjenester og produkter, ved å se på andre aktører som allerede har god fremgang i markedet med et veldig bra produkt og et sterkt team, som i tilfellene Dragonbox og Poio, sier Furuseth.

– Vi vil fortløpende vurdere om det er best for oss å kjøpe opp team og produkter eller utvikle selv, sier han.

Furuseth får følge av styreleder Eilert Hanoa.

– For et selskap som Kahoot – vi har en plattform, en brukermasse og ikke minst et godt kjent merkenavn, er det helt riktig å tenke både hva man kan gjøre organisk og hva man kan gjøre gjennom oppkjøp.

– Det være seg selskaper, men også team eller komponenter som får helheten til å vokse. Der må man være pragmatisk, og se hva som er det smarteste å gjøre til enhver tid, sier han.