Flyaksjer faller hardt – SAS stanser Ukraina-rute

Russlands invasjon av Ukraina skyver oljeprisen til himmels og flyaksjer til bunns. I likhet med andre flyselskaper, har SAS stanset sin Kiev-rute og unngår ukrainsk luftrom.

Et SAS-fly av typen Airbus A320 Neo står parkert ved Københavns Lufthavn Kastrup.
Publisert:

Europeiske flyselskaper faller hardt på børsene etter at Russland natt til torsdag invaderte Ukraina. Dette speiles også på Oslo Børs der hovedindeksen er ned rundt 1,4 prosent. Torsdag formiddag er SAS-aksjen ned 5,8 prosent.

Flyselskapet SAS har idag besluttet å stanse ruten mellom Oslo og den ukrainske hovedstaden Kyiv inntil videre, opplyser pressesjef John Eckhoff i SAS til E24.

– Den ukentlige ruten er for øyeblikket SAS’ eneste flyging til Ukraina. Risikovurderingen inkluderer også å unngå ukrainsk luftrom. SAS gjør fortløpende vurderinger av situasjonen, skriver han i en e-post.

Eckhoff opplyser at situasjonen i Ukraina per nå har minimale konsekvenser for flyselskapets operasjoner.

Pressesjef John Eckhoff, SAS.

– Har dere noen råd til reisende som er usikre på om de skal booke eller ombooke sommerferien?

– Når det gjelder å booke billetter, er det alltid et godt råd å booke fleksible billetter, skriver Eckhoff.

Les også

Siste nytt om invasjonen i Ukraina

Unngår

Flyselskapet Norwegian har ingen direkteflyginger til Ukraina.

Norwegian har tidligere fløyet over vestlige deler av Ukraina på vei til destinasjoner i Larnaka på Kypros og Antalya i Tyrkia.

Flyselskapet meldte forrige uke at de nå unngår å fly over Ukraina.

– På grunn av sikkerhetssituasjonen unngår vi å fly over Ukraina inntil videre, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til E24 torsdag.

Hennes kollega i nykommeren Flyr har samme budskap.

– Vi har ingen ruter til Ukraina og har ikke noe trafikk i nærheten, skriver kommunikasjonssjef Anita Svanes i Flyr i en e-post til E24.

– Ikke særlige konsekvenser

Avinor opplyser at de torsdag morgen og formiddag er i møter med sine europeiske kolleger om koordinering og styring av det europeiske luftrommet.

Kommunikasjonssjef John-Ragnar Aarset, Avinor.

– Ukrainsk luftrom er stengt. For Norge får ikke dette særlige konsekvenser annet enn at overflyginger mellom Asia/ Midtøsten og Nord-Amerika legger rutene sine utenom ukrainsk luftrom, sier kommunikasjonssjef John-Ragnar Aarset i Avinor til E24.

Han legger til at dette betyr at flyselskapene velger å fly enten lenger nord eller sør.

– I tillegg er flytrafikk til og fra Ukraina stoppet inntil videre. Alt i alt er dette altså ikke noe som påvirker norsk luftfart i særlig grad slik situasjonen ser ut nå, sier Aarset.

– Ligger fast

Nykommeren Norse Atlantic har varslet oppstart av transatlantiske ruter til USA fra Oslo til våren.

Ifølge kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norse endrer situasjonen i Ukraina ikke på disse planene.

– Våre planer om lansering av billettsalg i slutten av mars og første flygning i andre kvartal ligger fast, skriver han i en e-post til E24.

Fra dette tårnet styres flytrafikken på Oslo Lufthavn Gardermoen. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Faller tungt

I tillegg til SAS, faller også de andre norske flyselskapene på Børsen. Torsdag formiddag er Norwegian ned 6,7prosent. Flyr er ned 3,1 prosent, mens Norse Atlantic faller 5,0 prosent.

I Europa er Wizz Air og British Airways-eier IAG er blant de største taperne så langt torsdag:

  • Wizz Air er ned 8,7 prosent
  • IAG er ned 6,3 prosent
  • EasyJet er ned 6,0 prosent
  • Lufthansa er ned 5,2 prosent
  • Air France-KLM er ned 4,6 prosent
  • Ryanair er ned 3,7 prosent

Nedgangen følger tilsvarende utvikling blant flyaksjer på Wall Street onsdag, og på asiatiske børser i morgentimene.

Les også

SAS varsler «radikal forvandling»: Skal kutte milliarder og hente penger

Oljeprisen til værs

Samtidig fortsetter oljeprisen å stige. Et fat nordsjøolje for fremtidig levering (1. posisjon) er opp over åtte dollar fatet til over 105 dollar.

Oljeprisen påvirker drivstoffprisene for luftfarten, såkalt «jet fuel», som har sett drivstoffkostnadene stige til høyeste nivå på syv år de siste ukene.

Samtidig påvirkes jet fuel-kostnadene av utviklingen i dollarkursen, der en svakere lokal valuta gjør drivstoffet dyrere, og motsatt ved en sterkere lokal valuta.

Ifølge den internasjonale bransjeorganisasjonen IATA var prisen på et tonn jet fuel nær 850 dollar i Europa i forrige uke, og nær 860 dollar tonnet i Nord-Amerika.

Forrige fredag var prisen på verdensbasis i snitt 845 dollar tonnet, eller omkring 107 dollar fatet.

Les også

Oljeprisutviklingen kan gi kostnadsbombe for luftfarten

Ikke sikret

Det er noe ned fra uken før, men opp nær fire prosent fra én måned tilbake, og rundt 57 prosent høyere enn på samme tid i fjor.

De siste dagers oljeprisbyks vil først vise seg når statistikken offentliggjøres neste uke.

Normalt vil flyselskapene kunne ha sikret 40–60 prosent av sitt løpende behov de nærmeste 12 månedene. Dette for å skape forutsigbarhet i kostnadene.

Kontraktene for fremtidig levering kan vise seg å bli gunstige dersom den flytende prisen (spot) er høyere på leveringstidspunktet.

Er spotprisen lavere enn kontraktene, er det omvendt, men differansen kan anses som en «pris» for sikkerheten, altså som en forsikring.

På grunn av coronasituasjonen og usikkerheten den har skapt omkring fremtidig etterspørsel, sikrer hverken SAS, Norwegian eller Flyr seg.

Les også

Europeiske gasspriser skyter i været: Stiger mer enn 40 prosent

Sikret

Dette til forskjell fra Ryanair og EasyJet, som er over eller nær tilbake til samme kapasitet som før coronapandemien.

Ryanair har sikret 100 prosent i regnskapsmessige fjerde kvartal, som for dem er januar-mars, samt 70–80 prosent av behovet det neste regnskapsåret.

«Drivstoffsikring godt under spotprisene», meldte Ryanair i tredjekvartalsrapporten.

EasyJet hadde per september i fjor sikret 55 prosent av behovet for inneværende regnskapsår, som er avvikende og som avsluttes 30. september 2022.

Sikringen er gjort til nivåer omkring 498 dollar tonnet, ifølge årsrapporten.

Les også

Kraftige fall på Europa-børsene

Les også

SAS-sjefen vil gjøre all gjeld til aksjer: – Du snakker med rett fyr

Les også

Norwegian: – Ser nå at bookingene virkelig kommer vår vei

Les også

Flyr: – Dette kommer til å ta lengre tid enn mange av dere forventer

Publisert:
Gå til e24.no