Svakt tankmarked tynget Hunter i første kvartal

Arne Fredly-dominerte Hunter Groups resultat snudde til minus for årets tre første måneder.

Investor Arne Fredly er største Hunter-aksjonær.
Publisert: Publisert:

Tankrederiet Hunter Group legger fredag frem tallene for første kvartal, som er preget av et svakt marked for oljefrakt til havs:

  • De totale inntektene var på 7,7 millioner dollar, mot 12,5 millioner dollar i samme periode året før.
  • Resultatet etter skatt ble minus 0,7 millioner dollar, mot 2,6 millioner dollar i samme periode året før.
  • Driftsresultatet landet på 1 millioner dollar, mot 5,1 millioner dollar i samme periode året før.

Skipenes gjennomsnittlige inntjening per dag var på 21.565 dollar i første kvartal, der spotinntjeningen var på 14.720 dollar dagen og lengre kontrakter (time charter) var på 23.850 dollar dagen.

Per fredag er 68 prosent av dagene i andre kvartal 2022 booket til en gjennomsnittlig dagrate på 17.500 dollar, opplyses det.

– Selv om ratene fortsatt er svake, så fortsetter det fundamentale og potensielle triggere å stable seg opp på den positive siden av skalaen, som har ført til økt positivitet blant skipseiere, befraktere og analytikere, skriver Hunter-ledelsen i rapporten.

Les også

Tankmarkedet fortsatt tynget: – Bedring i vente

Markedskollaps

Tankmarkedet har for det meste vært begredelig siden produksjonskuttene fra oljegrupperingen Opec og samarbeidsland på grunn av det første coronautbruddet i 2020.

Situasjonen er i stor kontrast til vinteren 2020, da inntjeningsnivået var skyhøyt på grunn av priskrig på olje.

Flere analytikere, investorer og rederier har det siste året øynet en opptur. Forventingene har imidlertid ikke slått til, med rater i spotmarkedet som i år tidvis har vært på det laveste noensinne på visse nøkkelruter .

Manges forventninger er nå blitt dyttet til årets andre halvår, ifølge oppdateringer fra analytikere og uttalelser fra investorer og selskaper.

Blant faktorene som ekspertene nå trekker frem for å forklare en kommende tankopptur, er Opecs fortsettende produksjonsøkning, økt skraping av skip, lav ordrebok, altså få bestillinger av nye skip, og kommende utslippsreglers påvirkning på markedet.

Les også

Slik leverte Hunter i fjerde kvartal

Maktkamp

Det var i 2018 at Arne Fredly tok kontrollen over Hunter Group, et tidligere oljeselskap, etter en maktkamp med IKM-sjef Ståle Kyllingstad.

Siden har milliardæren gjort om selskapet til et tankrederi gjennom kjøp av skip med såkalte scrubbere for flere milliarder kroner. Flåten er nå på fire tankskip.

Markedsverdien er på to milliarder kroner.

Selv eier Fredly 29,29 prosent av selskapet. Andre kjente aksjonærer er Sundt-søsknene Helene og Christian og Arne Blystads Songa-system.

Publisert:
Gå til e24.no