Elbilboomen

Vil øremerke elbil-penger til ladere

Det kan koste millioner å koble hurtigladere til kraftnettet. Virke ber staten sette av noe av den nye årsavgiften på elbiler til å finansiere ladere.

Illustrasjonsbilde av elbilen Kia e-Soul på en Circle K-stasjon i Larvik.

Hanne Hattrem
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Fra neste år skal elbiler betale årsavgift, eller «trafikkforsikringsavgift» som er det korrekte begrepet etter 2018.

Det skal koste 5,85 kroner døgnet å eie en elbil, eller 2.135 kroner i året, ifølge forslaget til statsbudsjett som ble lagt frem tidligere denne måneden.

Grepet vil sikre staten 300 millioner kroner mer i inntekter til neste år, ifølge anslag i budsjettet.

Virke organiserer blant annet norske bensinstasjoner, og ber staten sette noe av disse pengene i et fond. De mener bensinstasjoner og andre aktører trenger hjelp til å få bygget ut nok hurtigladere langs norske veier.

Leder Iman Winkelman i Virke Servicehandel.

Virke
Les på E24+

(+) Går i krigen for elbilen

– Vi ønsker å øremerke en del av merinntektene fra trafikkforsikringsavgiften, slik at den kan dekke kostnadene ved å grave kabler og koble nye ladere til strømnettet, sier leder Iman Winkelman i Virke Servicehandel til E24.

Han mener at høye kostnader ved tilknytning til nettet noen ganger står i veien for en utbygging. Med noe støtte vil kommersielle aktører kunne bygge ut ladeinfrastrukturen raskere, tror han.

– Staten har bygget veier slik at vi kan frakte bensin ut til pumpene. Nå er vi på jakt etter en lignende infrastruktur for å få strøm til laderne, sier han.

– Tror du myndighetene ønsker å øremerke disse pengene?

– De ønsker kanskje ikke øremerking, men de bør i alle fall se de økte inntektene fra avgifter på elbiler i sammenheng med de målene de har. Staten bør sørge for et godt hurtigladetilbud langs veien, for å sikre at vi kan nå målene om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025, sier han.

Les også

Elbileiere må betale ny avgift – Håpløs elbilpolitikk

Mener kostnadene stanser anlegg

Servicestasjonkjeden Circle K sier at de har eksempler på ladeanlegg som har blitt droppet på grunn av høye kostnader.

Ladesjef Maria Estenstad Friis i Circle K.

Circle K

– Noen steder er det for dyrt, sier ladesjef Maria Estenstad Friis i Circle K til E24.

– På de fleste lokasjonene er anleggsbidraget på greit nivå, men noen steder går ikke regnestykket opp. Det gjør at noen lokasjoner ikke får ladere, fordi vi ikke ser lønnsomhet i det, sier hun.

Det verste eksempelet er et ladeanlegg hvor selskapet måtte ut med et anleggsbidrag på seks millioner kroner hvis det skulle få koblet seg på det lokale kraftnettet.

– Dette eksempelet ble lagt på is, og ville krevd støtte for at vi skulle kunne investere i det, sier Friis.

– Dette handler også om hvilken plass du har i køen. Hvis mange andre har bedt om kapasitet i nettet, så kan det være ditt behov som utløser store anleggsbidrag, sier hun.

Winkelman peker på et planlagt ladeanlegg rundt Innlandsporten i Stange kommune, der det ikke er kapasitet i nettet. For å hente ut fire megawatt kapasitet må aktørene bak anlegget ut med 2,4 millioner kroner, opplyser han.

Les også

Statsbudsjettet på 1–2–3

3.000 hurtigladere

I fjor krevde Norsk elbilforening 8.000 nye hurtigladere for å sikre tilstrekkelig infrastruktur. På den tiden hadde Norge om lag 1.700 hurtigladere.

Ifølge elbilforeningen er det nå 3.000 hurtigladere i Norge. Men det mangler fortsatt ladere i mange områder, særlig i deler av Distrikts-Norge.

– Veldig mange av de viktigste transportkorridorene ligger i distriktene, gjerne mellom to større byer. Det kan være stor avstand mellom strømnett og veinett, og da er det vanskelig å bygge ut et tilbud fordi det ofte koster millioner av kroner å koble seg til, sier Winkelman.

– Våre medlemmer ønsker å bygge ut en bedre infrastruktur, men da trengs det tilrettelegging, sier han.

Les også

Ladeselskap fullada med ferske millionar

– Mindre å gå på i distriktene

Utbyggingskostnadene blir særlig høye hvis det mangler lokal nettkapasitet, slik at det må gjøres større grep for å få koblet anlegget til nettet. Dette kan være dyrt også i byene, hvis man for eksempel må legge en kabel under en vei.

Men i distriktene er inntektene fra laderne ofte lavere. Derfor skal det lite til før det blir ulønnsomt å bygge dem ut, ifølge Circle K.

– Det kan være høye anleggsbidrag både i en by og på landet, men det er mindre å gå på i distriktene, fordi det er færre elbiler der og det kan ta tid før ladetrafikken og inntektene øker, sier Friis.

Det kan ta lang tid å tjene inn igjen investeringen i et ladeanlegg. Dersom utsiktene til å tjene inn igjen pengene er dårlige, er det ikke sikkert at aktørene tør å bygge ut et slikt anlegg.

– Lønnsomheten avgjøres av kostnaden ved utbyggingen, utgiftene til strøm og nettleie og inntektene fra ladingen. Vi regner inn en økning i ladetrafikken fremover, men trafikken og lønnsomheten varierer veldig fra sted til sted, sier Friis.

Les også

Lovfester rett til å sette opp elbil-lader hjemme

Her kan du lese mer om

  1. Elbilboomen
  2. Circle K
  3. Elbil
  4. Lader
  5. Ladere
  6. Hurtiglading
  7. Infrastruktur
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. NVE vil endre nettleien for elbilladere: – Jubler over forslaget

  2. Betalt innhold

    Går i krigen for elbilen

  3. NVE justerer omstridt forslag: Slik blir den nye nettleien

  4. Annonsørinnhold

  5. Kan bli behov for 16 mrd. i kraftlinjer: Klimagrep kan øke strømprisen

  6. Satser på havvind i Sverige: Mener Norge henger etter i landskampen