Kvartalsrapporter

Kraftig resultathopp for Storebrand

Finanskonsernet tjener på vekst i sparing og forsikring i tillegg til opptur i markedene, ifølge konsernsjefen.

Gorm Kallestad, NTB scanpix
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:,

– Storebrand leverer en sterk resultatutvikling i tredje kvartal, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i en pressemelding.

I kvartalet fikk Storebrand fikk et resultat før skatt på 889 millioner kroner, viser kvartalsrapporten onsdag.

Det er en kraftig oppgang fra resultatet på 585 millioner kroner på samme tid i fjor.

Analytikerne hadde på forhånd sett for seg en bedring i resultatene, men fasiten overgår forventningene. Ifølge Infront ventet de et resultat før skatt på 674 millioner kroner i kvartalet.

– Underliggende vekst innen sparing og forsikring, kombinert med positiv utvikling i finansmarkedet og god kostnadskontroll bidrar til resultatveksten, sier Grefstad.

Bedring på alle områder

Finanskonsernet forbedret resultatene innen alle områder. I spareområdet økte resultatet til 394 fra 303 millioner i perioden, blant annet etter at forvaltningskapitalen har økt.

Kapitalen som Storebrand forvalter for sine kunder økte med 17 prosent til 921 milliarder kroner. Det er rekordhøyt, ifølge Grefstad.

Konsernet peker på opptur i finansmarkedene og innbetalinger fra pensjonskunder og institusjonelle kunder som vekstdrivere.

Samtidig økte forsikringsvirksomheten resultatet til 173 fra 128 millioner kroner og resultatet i området for garantert pensjon steg til 302 fra 237 millioner.

Storebrand melder om en premievekst på 15 prosent i forsikring, i tillegg til 22 prosent vekst i reservene i innskuddspensjon, målt mot tredje kvartal i fjor.

Økt kapital

Storebrand melder også om en betydelig økning i den såkalte solvensgraden. Dette er et uttrykk for hvor mye kapital Storebrand sitter på, og har blant annet betydning for utbyttekapasiteten til konsernet.

Solvensgraden var 179 prosent mot slutten av tredje kvartal, opp fra 16
prosentpoeng fra forrige kvartal, melder Storebrand, som peker på at den er «godt over målsatt nivå på over 150 prosent».

Storebrand droppet utbyttet basert på 2019-resultatet som følge av coronasituasjonen, men gjør avsetninger slik at konsernet kan betale et ordinært utbytte basert på inntjeningen i 2020.

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Storebrand
  3. Forsikring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Elkem tapte 74 millioner i tredje kvartal

  2. Frontline dropper utbyttet

  3. Ice har passert 600.000 mobilkunder

  4. Annonsørinnhold

  5. Schibsted knuser forventningene

  6. Kids kraftige resultatvekst sikrer utbytte på 59 millioner til Gjelsten