Norse Atlantic Airways forbereder oppstarten i USA: Inngår globalt samarbeid om tariffavtaler

Norse Atlantic Airways planlegger første avgang i desember. Nå har de inngått en rammeavtale som skal sikre at ansatte i både USA og Europa sikres tariffavtale. Det kan forenkle veien mot en amerikansk flylisens.

Bjørn Tore Larsen, administrerende direktør i Norse Atlantic Airways og gründer av OSM
Kampen om luften
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Det nye langdistanse-flyselskapet til Bjørn Tore Larsen har nå inngått en avtale med Det internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF) med «mål om å sikre tariffavtaler med flyselskapets fremtidige kabinpersonale og piloter».

Avtalen legger føringer for hvordan forholdet mellom flyselskapet og ansatte skal være i både Europa og USA. Det kommer frem i en felles uttalelse fra ITF og flyselskapet.

«Begge parter forplikter seg til at det skal være et flyselskap bygget på gode forhold mellom arbeidstager og arbeidsgiver, og en dialogkultur», skriver ITF og Norse Atlantic videre.

Avtalen er omtalt av Forbes Magazine.

Les også

Norse Atlantic har signert leasingavtale for ni Dreamlinere med AerCap

Forplikter seg

ITF representerer nesten 700 fagforeninger i 150 land som til sammen har rundt 20 millioner medlemmer, inkludert Parat og flerre LO-forbund.

Norse Atlantic er det nye norske langdistanseselskapet som satser for fullt på ruter mellom Europa og USA, og etter hvert Asia.

Selskapet ble etablert i kjølvannet av at Norwegian la ned hele sin langdistansesatsing tidligere i år, og flyene som Norse Atlantic skal bruke kommer fra Norwegians flåte.

Med denne avtalen markerer imidlertid Norse Atlantic et taktskifte fra Norwegian, som aldri selv hadde noen avtale med ITF.

På sine langdistansefly benyttet Norwegian seg i stor grad av personale fra flybemanningsselskapet til Bjørn Tore Larsen, OSM Aviation. Dette førte til at personale hadde arbeidsforholdet sitt i OSM Aviation og kunne være fagorganisert der, men ikke i selve flyselskapet.

Norse Atlantic har opplyst i informasjonsdokumentet for børsnoteringen at de vil bruke OSM Aviation til all personellhåndtering, men gjennom avtalen med ITF forplikter Norse Atlantic seg altså til at alle de ansatte skal kunne få forhandle frem tariffavtaler.

Les også

Wizz Air-sjefen langer ut mot fagforeninger i ny lekkasje: – En av grunnpilarene bak vår suksess

Har avtaler på plass i USA og Storbritannia

Norse Atlantic er nå i full gang med forberedelsene til oppstart i desember i år.

Selskapet har skissert en rekke ruter mellom Europa og USA, som man kjenner igjen fra Norwegians tidligere langdistansenettverk.

Selv om mye arbeid gjenstår før første avgang kan ta av, så fremkommer det i uttalelsen fra Norse Atlantic og ITF at flyselskapet allerede har inngått tariffavtaler i to land:

– Etter forhandlinger med fagforeninger i USA og Storbritannia med Norse Atlantic, som har ført til nasjonale avtaler, ble det klart at en overordnet global mekanisme var sterkt ønsket av alle parter, sier generalsekretær Stephen Cotton i ITF.

Avtalen inkluderer blant annet et krav om at Norse og fagforeningene skal møtes som likeverdige parter årlig, en anerkjennelse av globale arbeidsvilkår og et treningsprogram for ansatte.

Ifølge Cotton legger avtalen opp til en «mekanisme for etterlevelse og setter en ny standard for luftfarten».

– Jeg ønsker denne avtalen velkommen ettersom mitt arbeid med fagforeningene i maritim industri i over 30 år har bevist at dialog alltid tjener alle parter. Når det kommer til stykket har vi et felles mål om å skape et vellykket og lønnsomt flyselskap til fordel for både ansatte og kunder, sier Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen.

Norse Atlantic Airways har i første omgang inngått leasingavtaler for ni Boeing 787 Dreamliner-fly som tidligere har vært brukt av Norwegian.

Kan hjelpe i den politiske diskusjonen

Selv om Norse har inngått tariffavtaler, leid inn fly, hentet kapital og gått på børs, er det noen helt essensielle biter som fortsatt må på plass.

De kanskje aller viktigste er flylisensene.

I en investorpresentasjon i mars opplyste Norse Atlantic at selskapet vil søke om operatørlisens (AOC – Air Operator Certificate) i både Storbritannia og EU.

Alle flyselskap trenger en AOC i det landet der flyselskapet er registrert.

Søknadene skal sendes i løpet av andre og tredje kvartal i år, og hvis man ikke lykkes har Norse en alternativ plan om å «gå inn i gitte britiske og/eller irske AOCer som har blitt ledige».

Om det er snakk om de AOCene som Norwegian brukte på sine langdistanseruter eller om det er noen andre, kommer ikke frem i materialet.

I tillegg til en AOC må Norse også ha flylisens i USA, på linje med alle andre ikke-amerikanske selskap som vil fly til USA. Norwegian fikk dette på plass, men det skjedde først etter en lang og komplisert prosess som var politisk omdiskutert.

Fordi Norwegian ville fly til USA med sitt britiske og irske selskap, ble Norwegian anklaget av enkelte amerikanske politikere, fagforeninger og konkurrenter for å «shoppe» regelverk.

Les også

Store investorer og fond investerer 550 mill. i Norse Atlantic Airways før børsnotering

Analytiker: – Smart strategi

Satsingen til Norse Atlantic har også fått oppmerksomhet i USA.

Lederen av transportkomiteen i Representantenes hus, Peter Defazio fra Oregon, har allerede bedt USAs samferdselsminister (og tidligere presidentkandidat) Pete Buttigieg avvise en søknad fra Norse Atlantic.

Buttigieg har på sin side lovet en «grundig» behandling av en søknad når den kommer.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener avtalen om tariff med ITF «tydelig signaliserer» at Norse ikke ønsker å kjøre «klipp og lim» fra Norwegians langdistansemodell og at de ikke er et selskap som velger et «bekvemmelighetsflagg».

– Dette vil helt klart bli lagt merke til i positiv forstand i Washington DC hvor både de store amerikanske flyselskapene og fagforeningene har kommet med negative innspill til politikere og transportministeren om Norse Atlantic Airways, sier Elnæs.

– Gjennom avtaler med ITF og etter hvert fagforeninger i USA og andre land ser vi at Norse velger å være på lag med fagbevegelsen, noe jeg tror er en smart strategi av flyselskapet, fortsetter han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. Norse Atlantic Airways
  4. fagforeninger
  5. Fagforening
  6. Transport
  7. USA

Flere artikler

  1. Norse-sjefen må få 15 parkerte Dreamliner-fly i luften: – Den risikoen står på leasingselskapene

  2. Pilotrush til Norse Atlantic: Fått over 2.300 søknader på én uke

  3. Nesten alle «Flyr» til First House: Spiller sentral rolle i kampen om luften

  4. Betalt innhold

    Klarer Norse Atlantic det sjefen sier, kan det bli en hyggelig aksjetur

  5. Norse Atlantic har signert leasingavtale for ni Dreamlinere med AerCap