Analytiker: Flyr-konkursen positiv for Norwegian

Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen mener det er viktig for Norwegian at selskapet kunne overta flyene til konkursrammede Flyr.

Publisert: Publisert:

«Selv om Flyr ikke var en stor plage for Norwegian, er konkursen likevel positiv for Norwegian og vil bidra til å forbedre kabinfaktorkabinfaktorFyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre. og inntjening på utvalgte ruter», skriver Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen i en analyse datert 7. januar i år.

I den ferske analysen hever Jacobsen anbefalingen til kjøp fra hold på Norwegian-aksjen.

Kursmålet settes til 13 kroner per aksje.

Aksjekursen til Norwegian er svakt opp 0,9 prosent til 11,17 kroner tirsdag.

Les på E24+

Flyr fra utfordrer til konkurs: – Det var ikke liv laga

Norwegian-aksjen har steget de siste dagene. Siden Flyr begjærte seg konkurs er Norwegian-aksjen opp rundt 22 prosent.

Flyr begjærte seg konkurs tirsdag i forrige uke. Onsdagen etter åpnet Oslo tingrett konkurs i selskapet.

«Viktig»

Jacobsen i Nordea trekker frem «positive endringer i konkurranselandskapet» i analysen der han hever anbefalingen på flyaksjen.

Han hever estimatene for Norwegians inntjening per aksje for 2023 og 2024 med henholdsvis 32 og 5 prosent.

Analytikeren mener det er viktig at Norwegian kunne leie de seks Boeing 737 Max 8-flyene som tidligere har vært fløyet av Flyr.

«Vi mener dette er viktig fordi Boeing ikke klarer å levere flere av flyene Norwegian planlegger å bruke sommeren 2023. Derfor bidrar konkursen absolutt til bedring for Norwegian», skriver Jacobsen.

Før nyheten om at selskapet overtar Flyr-flyene, varslet Norwegian at noen av deres bestilte fly har blitt forsinket for levering fra Boeing-fabrikken. Selskapet vurderte derfor alternative løsninger slik at de kunne gjennomføre sommerprogrammet som ligger for salg.

Norwegian-sjef Geir Karlsen sa i en uttalelse mandag at flyene passer godt med deres flåtestrategi.

– Det vil også bidra til å motvirke forsinkelser fra Boeing for andre fly som skulle leveres til Norwegian i vår, sa Karlsen.

Fraktet 1,1 millioner passasjerer

I analysen peker Jacobsen også på at SAS vil forbli i Chapter 11-prosessen til etter sommeren.

«Samtidig som vi ser SAS som hovedkonkurrent til Norwegian, tror vi SAS vil fokusere mer på å gjenvinne lønnsomhet enn å øke sin markedsandel», står det i analysen der Jacobsen peker på gode utsikter for et lønnsomt nordisk marked for luftfart.

Jacobsen peker for øvrig på sterkere enn ventet oppgang i etterspørselen etter flyreiser i kjølvannet av pandemien.

Norwegian la mandag frem trafikktall som viste at flyselskapet fraktet 1,1 millioner passasjerer i januar.

I januar for ett år siden, da tallene var preget av pandemien, fraktet Norwegian 635.000 passasjerer.

Norwegian-sjef Geir Karlsen pekte på at januar er en måned hvor færre reiser.

– Likevel har vi hatt mye fulle fly spesielt på rutene til varmere strøk. I nyttårssalget solgte vi over en million seter, noe vi er godt fornøyd med, sa han i en uttalelse.

SAS legger frem trafikktall tirsdag klokken 11.

Publisert:

Her kan du lese mer om