Analytiker: Flyr-konkursen positiv for Norwegian
Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen mener det er viktig for Norwegian at selskapet kunne overta flyene til konkursrammede Flyr.
«Selv om Flyr ikke var en stor plage for Norwegian, er konkursen likevel positiv for Norwegian og vil bidra til å forbedre kabinfaktorkabinfaktorFyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre. og inntjening på utvalgte ruter», skriver Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen i en analyse datert 7. januar i år.
I den ferske analysen hever Jacobsen anbefalingen til kjøp fra hold på Norwegian-aksjen.
Kursmålet settes til 13 kroner per aksje.
Aksjekursen til Norwegian er svakt opp 0,9 prosent til 11,17 kroner tirsdag.
Flyr fra utfordrer til konkurs: – Det var ikke liv laga
Norwegian-aksjen har steget de siste dagene. Siden Flyr begjærte seg konkurs er Norwegian-aksjen opp rundt 22 prosent.
Flyr begjærte seg konkurs tirsdag i forrige uke. Onsdagen etter åpnet Oslo tingrett konkurs i selskapet.
«Viktig»
Jacobsen i Nordea trekker frem «positive endringer i konkurranselandskapet» i analysen der han hever anbefalingen på flyaksjen.
Han hever estimatene for Norwegians inntjening per aksje for 2023 og 2024 med henholdsvis 32 og 5 prosent.
Analytikeren mener det er viktig at Norwegian kunne leie de seks Boeing 737 Max 8-flyene som tidligere har vært fløyet av Flyr.
«Vi mener dette er viktig fordi Boeing ikke klarer å levere flere av flyene Norwegian planlegger å bruke sommeren 2023. Derfor bidrar konkursen absolutt til bedring for Norwegian», skriver Jacobsen.
Før nyheten om at selskapet overtar Flyr-flyene, varslet Norwegian at noen av deres bestilte fly har blitt forsinket for levering fra Boeing-fabrikken. Selskapet vurderte derfor alternative løsninger slik at de kunne gjennomføre sommerprogrammet som ligger for salg.
Norwegian-sjef Geir Karlsen sa i en uttalelse mandag at flyene passer godt med deres flåtestrategi.
– Det vil også bidra til å motvirke forsinkelser fra Boeing for andre fly som skulle leveres til Norwegian i vår, sa Karlsen.
Fraktet 1,1 millioner passasjerer
I analysen peker Jacobsen også på at SAS vil forbli i Chapter 11-prosessen til etter sommeren.
«Samtidig som vi ser SAS som hovedkonkurrent til Norwegian, tror vi SAS vil fokusere mer på å gjenvinne lønnsomhet enn å øke sin markedsandel», står det i analysen der Jacobsen peker på gode utsikter for et lønnsomt nordisk marked for luftfart.
Jacobsen peker for øvrig på sterkere enn ventet oppgang i etterspørselen etter flyreiser i kjølvannet av pandemien.
Norwegian la mandag frem trafikktall som viste at flyselskapet fraktet 1,1 millioner passasjerer i januar.
I januar for ett år siden, da tallene var preget av pandemien, fraktet Norwegian 635.000 passasjerer.
Norwegian-sjef Geir Karlsen pekte på at januar er en måned hvor færre reiser.
– Likevel har vi hatt mye fulle fly spesielt på rutene til varmere strøk. I nyttårssalget solgte vi over en million seter, noe vi er godt fornøyd med, sa han i en uttalelse.
SAS legger frem trafikktall tirsdag klokken 11.