Boeing-leverandør planlegger å kutte 2.800 jobber

Etter nær et år med redusert produksjon av Boeing 737 Max-fly ser Spirit Aerosystems seg nødt til å kutte jobber.

GARY HE / EPA
Publisert:,

Spirit Aerosystems varslet i desember at det planlegger å stanse produksjonen av deler til Boeing 737 Max i januar.

Fredag ettermiddag bekrefter selskapet i en melding at det planlegger å kutte 2.800 jobber som følge av at flyene fortsatt står på bakken.

Jobbkuttene planlegges på selskapets fabrikk i Wichita, Kansas, opplyser selskapet.

Også Boeing har tidligere varslet at de stanser produksjonen av 737 Max i januar.

– Den vanskelige beslutningen vi annonser i dag er et nødvendig steg gitt usikkerheten relatert til både når produksjonen av 737 Max gjenopptas, og de overordnede produksjonsnivåene som kan forventes etter at produksjonen ble stanset, sier Spirit Aerosystems-sjef Tom Gentile i meldingen.

Les også: Boeing-ansatte gjorde narr av «klovnene» som designet 737 Max

Venter lavere produksjon

Selskapet har nå et lager med deler nok til at Boeing kan produsere 100 fly. Når Boeing gjenopptar produksjonen av ulykkesflyet venter selskapet at leveransen blir lavere på grunn av blant annet dette.

I tillegg har Boeing allerede produsert flere hundre fly som det ennå ikke har fått levert som følge av at flymodellen har flyforbud.

Spirit Aerosystems produserer ifølge seg selv 70 prosent av strukturen til Boeing 737 Max-flyene, og er dermed en betydelig leverandør for flyprodusenten.

Produksjonen av Max-fly står for 50 prosent av Spirits årlige omsetning, opplyser selskapet.

Les også: Max-flyene kan gi Boeing simulatorregning på 44 mrd.

Boeing-sjefen måtte gå

Boeing 737 Max-flyene har stått på bakken siden midten av mars, og fortsatt er det usikkerhet knyttet til når flyene vil være tilbake i ordinær trafikk.

346 mennesker omkom da to fly av den nevnte modellen styrtet i henholdsvis oktober 2018 og mars 2019.

I desember ble Boeings konsernsjef Dennis Muilenburg nødt til å fratre etter det turbulente året selskapet har vært gjennom.

Wall Street Journal skrev tidligere denne uken at Muilenburgs gjentatte påstander om at flyene snart var i luften til slutt felte han.

Meldingen fra selskapet

Her kan du lese mer om