Kreditorene sa ja til lånepakken: Nå fortsetter arbeidet med å styrke Norwegian-kassen

Et overveldende flertall av kreditorene gikk med på å gi Norwegian mer tid på å betale tilbake milliardgjelden. Norwegian-sjefen sier til E24 at han håper å få avklart flere viktige ting de kommende ukene før den tøffe vintersesongen setter inn.

Illustrasjonsbilde

HEIKKI SAUKKOMAA / Lehtikuva
Publisert:,

– Vi har vært i dialog med ganske mange av obligasjonseierne og vi har opplevd at støtten har vært gjennomgående god, sier konstituert konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, til E24 minutter etter at selskapet mandag kunne puste lettet ut.

Klokken 14:00 bekreftet nemlig Nordic Trustee at henholdsvis 89,8 og 99,6 prosent av de oppmøtte kreditorene i euro- og svenskekronelånene stemte ja til «lånepakken» som selskapet nylig la frem.

Norwegian-aksjen svingte voldsomt på Oslo Børs i minuttene etter at den viktige meldingen kom fra 42 kroner per aksje ned til 35 kroner på det laveste og deretter opp til drøye 40 kroner igjen.

Flyselskapet ba kreditorene om å få utsette forfallet på både eurolånet på rundt 2,4 milliarder som forfaller i desember og svenskekronelånet på en snau milliard som forfaller i august neste år.

I bytte ble kreditorene tilbudt pant i datterselskapet Norwegian Air Norway som skal eie Norwegians attraktive avgangs- og landingstillatelser på Gatwick-flyplassen utenfor London, samt en ekstrabetaling.

Obligasjonseierne godtok Norwegians redningsplan

Arbeidet er ikke over ennå

Norwegian lanserte lånepakken som et av grepene selskapet tar for å få til lønnsomhet og lette det finansielle presset på selskapets kontantbeholdning.

Norwegian-sjefen vil ikke friskmelde situasjonen helt ennå, og dermed er det fortsatt flere viktige brikker som må på plass fremover.

Norwegian har blitt satt under et stort finansielt press etter to dårlige år i 2017 og 2018.

I år ble selskapet også truffet av blant annet Boeing 737 Max-flyene som ble satt på bakken verden over i mars, problemene med Rolls-Royce-motorene på Dreamliner-flyene som vedvarer og kredittkortformidlere som holder igjen milliardbeløp som kunder allerede har betalt for billetter fra selskapet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Norwegian løser kanskje låneproblemene, men en ny gigantemisjon er fortsatt det beste for selskapet

Dette siste punktet er særlig kritisk om vinteren, når flyselskapene ofte går med underskudd, men samtidig pleier å få inn mye penger for billetter de selger til sommeren.

– Er den nye låneavtalen nok til å sikre at dere har nødvendig likviditet til vinteren?

– Nå er dette en del av en større plan. Det er klart at mange har sett på forfallet som kommer nå (på eurolånet i desember, journ.anm.) og når vi nå har fått skjøvet det lånet ut i tid så gir det bedre visibilitet, sier Karlsen og fortsetter:

– Dette er ikke det eneste vi jobber med om dagen. I ukene som kommer håper vi å få avklart en del av de tingene som vi også jobber med, og disse vil også ha en likviditetseffekt.

Håper kredittkortformidlerne nå løsner grepet

Til sammen er selskapets arbeidskapital forverret med om lag 5,5 milliarder grunnet Max-flyene, Dreamliner-motorene og kredittkorttilbyderne som holder igjen penger. Det gjør at selskapets kasse er langt mer slunken enn den ellers ville vært.

Norwegian har allerede tatt flere grep for å bedre lønnsomheten og likviditeten sin, blant annet gjennom kostnadskutt, salg av aksjene i Bank Norwegian (Norwegian Finans Holding) og flysalg tidligere i år.

Les på E24+ (for abonnenter)

Seks grafer som viser hvor dyp Norwegians gjeld er

Norwegian-sjefen tror at kredittkortformidlerne nå kan komme til å slippe litt opp på grepet sitt:

– Vi håper at obligasjonsløsningen som nå er på plass skal bidra, sier Karlsen.

– Er det mer dere kan gjøre?

– Hovedfokuset vårt er arbeidet med å gjøre Norwegian profitabel. Samtidig vil jeg også peke på at vi er i fremskredne diskusjoner med Rolls-Royce og Boeing. Vi ønsker å få på plass avtaler om kompensasjon så raskt som mulig, sier Karlsen.

– Kan erstatninger fra Boeing og Rolls-Royce bedre likviditeten til vinteren?

– Det kan det også gjøre, sier Karlsen.

Konstituert konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian

Fredrik Hagen / NTB scanpix

Vurderer å selge flere fly

Tidligere i år opplyste Norwegian at de skulle få inn to nye leverandører på kredittkortformidling for å kutte ned på tiden det tar fra selskapet selger en billett og kunden betaler, til selskapet faktisk mottar pengene.

I forbindelse med fremleggelsen av den nye «lånepakken» i september sa selskapet at markedet for kredittkortformidling «hadde strammet seg til».

– Hva har skjedd, er de bekymret for Norwegians finanser?

– Under presentasjonen av andre kvartal sa vi at to leverandører skulle komme inn. En av de starter opp i disse dager og vi forventer at den andre vil starte opp tidlig i fjerde kvartal. Vi har hatt dialog med en tre til fire aktører de siste to til tre månedene, og vi håper at vi kommer frem til en løsning, sier Karlsen.

– Dere har utsatt salg av flere fly for å unngå å måtte leie inn eksterne fly til høy pris mens Max-flyene er på bakken. Men kan det være aktuelt å selge flere fly, og heller kutte ruter til vinteren, for å få inn mer penger?

– For det første vil man se at kapasiteten vår til den kommende vinteren er lavere enn forrige vintersesong, sier Karlsen og fortsetter:

– Vi har satt flysalg på vent, men vi har ikke stanset prosessene rundt det. Det ideelle ville vært å kunne selge unna fly, men ha en fleksibilitet på når leveransen av flyene skal skje.

Norwegian-sjefen peker på at markedet for selskapets Boeing 737–800 (modellen før 737 Max) er «veldig bra» om dagen, og at markedet for disse flyene tok seg opp allerede fra før Max-flyene ble satt på bakken.

– Kan dere kutte mer kapasitet til vinteren? 

– Vi har ikke gått ut med de spesifikke tallene for vinteren, men en kombinasjon av å selge noe fly og ta ned kapasiteten er på tapetet, sier Karlsen.

Flyselskapet presiserer at det ikke vil komme nye kutt til vinteren som vil berøre kundene.

Sukret pillen med bedre vilkår

Det har vært mye medieomtale mens Norwegian har jobbet med å få kreditorene med på endringer i låneavtalene.

E24 har tidligere omtalt hvordan selskapet «sukret pillen» ved å tilby opp til 195 millioner i ekstrabetaling til kreditorene, i tillegg til sikkerheten de får i lånet.

Flere obligasjonseiere har kommet med innvendinger om forfallsprofilen, opsjonene Norwegian ville sikre seg for å kunne kjøpe tilbake gjelden, om det skulle være en konverteringsmulighet til aksjer og om hvordan pantet ville fungere hvis Norwegian gikk konkurs.

Norwegian kom kreditorene delvis i møte gjennom å droppe rabatten i opsjonsordningen. Det innebærer at selskapet må betale tilbake 105 prosent av det opprinnelige lånebeløpet, uansett om de kjøper tilbake gjelden tidlig eller om de betaler på de nye forfallsdatoene.

– Sett i etterkant, er det noe dere ville gjort annerledes? 

– Dette er en vel av en sammensatt løsning. Vi brukte ganske mye tid det på forslaget som vi gikk ut med. Sett i etterkant synes jeg vi har truffet ganske bra, sier Karlsen.

– Flere har tatt til orde for at dere trenger mer egenkapital. Hva sier du til det?

– Vi har registrert de kommentarene. Men fokuset vårt er på det vi nå har gjort, nemlig å sikre et utsatt låneforfall og sørge for at vi blir lønnsomme. Så får vi se hva det resulterer i nå utover 2019 og inn i 2020, sier Karlsen.

Bakgrunn: Vil bla opp 195 mill. for å få kreditorenes jaBakgrunn: Norwegian kommer kreditorene i møte