Höegh LNG har skip i Omanbukta: – Vil fortsette å overvåke situasjonen nøye

Höegh LNG Partners har sitt gassfraktskip «Cape Ann» i Omanbukta, og følger nøye med etter at Frontlines tankskip ble angrepet. Rederiforbundets sjef mener situasjonen er alvorlig.

I BRANN: Frontlines skip ble angrepet torsdag.

Foto: – AFP
Publisert:

– Vi er klare over hendelsen som har skjedd og bekrefter at Cape Ann er i området. Vi vil fortsette å overvåke situasjonen nøye, sier direktør Knut Johan Arnholdt for investorkontakt og strategi.

Han ønsker ikke svare på ytterligere spørsmål om situasjonen.

Flere norske rederier har skip i Omanbukta, viser skipssporingsdata fra Vesselsvalue.

Det skipseiende Aker-selskapet Ocean Yields tankskip STI Supreme seiler også gjennom området, og har vært der nylig.

Direktør Marius Magelie for finans og investorkontakt i Ocean Yield peker på at skipet er leid ut på en langvarig kontrakt til det USA-noterte tankrederiet Scorpio Tankers, og at det er motparten som har all driftsrisiko.

– Vi er finansiell eier og har ingen påvirkning på hvordan de drifter skipene, sier han.

E24 (+): Derfor kan Frontline-angrepet være gull verdt for norsk shipping

Rederiforbundet: – Veldig alvorlig

Administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet sier at området der angrepet skjedde er «veldig viktig for skipsfarten», og peker blant annet på betydningen for verdens råvarehandel.

Angrepet skjedde ved inngangen til Persiabukta, nær Hormuzstredet, der 40 prosent av verdens oljefrakt til havs passerer, ifølge Bloomberg.

Les også

Sjøfartsdirektoratet hever sikkerhetsnivået for norske skip i Omanbukta

– Vi ser veldig alvorlig på situasjonen. Det er alltid veldig alvorlig når sivile skip utsettes for angrep. Dette er en alvorlig trussel mot en av verdens store motorveier på havet, sier Solberg.

Skipet «Front Altair», eid av John Fredriksens Frontline, ble angrepet mellom Emiratene og Iran torsdag. Tankskipet «Kokuka Courageous» er også rapportert angrepet i samme område.

Det føyer seg inn i flere hendelser i området. I begynnelsen mai av ble fire skip utsatt for sabotasje i Omanbukta, blant disse norske «Andrea Victory».

Les mer: Dette har skjedd i Omanbukta: Drama i eksplosivt farvann

Kartet viser bevegelsene til skipene Front Altair og Kokuka Courageous.

Foto: Kart VesselsValue

Venter etterforskning

Rederiforbundets sjef ber sine medlemmer være varsomme og ta forholdsregler.

Les også

Frontline-aksjen rett opp etter angrep: – Helt riktig reaksjon

– På lang sikt vil konsekvensene være avhengig av om dette er enkeltstående angrep. Hvis det viser seg å skje flere ganger kan det få store konsekvenser, sier Solberg, som peker på risiko for at blant annet råvarepriser og handelsmønstre påvirkes.

– Men man skal være forsiktige med å trekke opp de store konsekvensene uten at vi vet mer. Det viktigste nå er man får mer kunnskap om hva som har skjedd og hvem som står bak, sier han.

Rederiforbundets leder forventer at det vil bli gjennomført en etterforskning av angrepet.

– Hvis det virkelig er uttrykk for et høyere konfliktnivå hvor sivile skip blir et mål i seg selv er det en svært alvorlig utvikling som må adresseres på høyt nivå internasjonalt.

Les også

Dette har skjedd i Omanbukta: Drama i eksplosivt farvann

Les også

Oppfordrer norske skip til å holde seg unna iransk farvann

Her kan du lese mer om