Airbus bekrefter A321 XLR: Nå kommer flyet Bjørn Kjos venter på

Airbus legger inn en ny drivstofftank og gjør noen andre justeringer for å tyne enda mer ut av A321-modellen sin. Det kan gjøre det mulig å åpne helt nye flyruter for Bjørn Kjos og andre flyselskaper i fremtiden.

Airbus A321XLR ble offisielt lansert i forbindelse med Paris Air Show juni 2019

Foto: Airbus
Publisert:

Mens erkerivalen Boeing nesten ligger nede for telling, med hele flåten av Boeing 737 Max-fly på bakken verden over, kjører Airbus på og kommer med en ikke helt uventet nyhet i forbindelse med flyshowet i Paris.

Der har de nemlig offisielt lansert Airbus A321XLR, som ifølge produsenten vil bli det flyet med én midtgang som har lengst rekkevidde i verden.

Flere flyselskaper har etterspurt fly med god rekkevidde i denne størrelsen: Større enn de flytypene som brukes på typiske kortdistanseruter i Europa for eksempel (Boeing 737 og Airbus A320), men mindre enn de større langdistanseflyene som Airbus A33 og A350 og Boeing 787 og 777.

– Etter veldig positive tilbakemeldinger fra markedet har Airbus lansert A321XLR for å utfylle den bestselgende A321neo-familien (...) Med økt rekkevidde vil flyselskaper kunne drive et fly med lavere kostnader og én midtgang på lengre og mindre trafikkerte ruter som i dag i mange tilfeller kun kan betjenes av større og mindre effektive bredbuksfly, skriver Airbus i en melding.

Les også

Lufthansa med resultatvarsel: Flyaksjer faller over hele Europa

Får plass til mer drivstoff

A321XLR er en videreutvikling av Airbus A321LR (Long Range), som Airbus relativt nylig begynte leveranser av og som SAS har bestilt tre stykker av. Airbus planlegger å kunne levere A321XLR fra 2023.

Det er flere forskjeller mellom LR og XLR-varianten. Rekkevidden økes fra 4.000 til 4.700 nautiske mil, mens maksimal take off-vekt økes fra 97 til 101 tonn.

Det får man til ved å legge inn en ny drivstofftank i midten, bak i flyet, i tillegg til endringer i vingedesignet og et nytt hjulunderstell.

A321XLR blir imidlertid ingen fraktkjempe i luften, for flyets take off-vekt er fortsatt godt under halvparten av hva en Airbus A330neo kan ta av med.

Det har lenge vært mange spekulasjoner om hva Boeing vil gjøre for å eventuelt erstatte den utgåtte 757-maskinen, men deres nye alternativ som blir kalt alt fra Boeing MMA til 797, er foreløpig ikke offisielt lansert da alt fokuset nå er på Max-flyenes problemer samt lanseringen av de nye 777-modellene.

Les på E24+ (for abonnenter)

Shortboom i Norwegian – slik kan veddemålene ende i en skvis

Bjørn Kjos: – Kan bli veldig aktuelt for oss

Samtidig som Airbus annonserte den offisielle lanseringen av A321XLR kunne de også annonsere hvem som står først på kundelisten.

Leasingselskapet Air Lease Corporation har nemlig inngått en intensjonsavtale for 100 Airbus-fly, hvorav 27 stykker er av den nye A321XLR.

Det er imidlertid langt flere enn Air Lease Corporation som har fulgt med på A321XLR-utviklingen. En av dem er Norwegian og konsernsjef Bjørn Kjos.

Norwegian skulle egentlig få levert 34 stykk av forgjengeren A321LR frem til 2021, men disse planene ble i våres lagt på is. Det skjedde i forbindelse med at Norwegian inngikk nye avtaler med Boeing og Airbus der de utsetter flyleveranser for 28 milliarder kroner.

– Vurderer dere å konvertere en del av Airbus-ordren deres til XLR-flyet?

– Det kan bli veldig aktuelt, sa Kjos til E24 etter selskapets kvartalspresentasjon i april.

Samtidig avviste han at utsettelsen av Airbus-flyene til etter 2021 betyr at Norwegian planlegger å forbli en ren Boeing-operatør:

– Vi har planer om å ta inn disse flytypene. De veldig interessante, ikke minst XLR-modellen. Den er veldig interessant og har mye lengre rekkevidde. Man kan for eksempel fly mellom Oslo og Mumbai, og man rekker mange byer med den som man ikke rekker med A321LR. Den har litt for kort rekkevidde, sa Kjos og fortsatte:

– A321LR er flott mellom for eksempel Oslo og Kanariøyene, men skal man ned til de folkerike områdene i Asia, uten å måtte sette inn et fly med stor kapasitet som en Dreamliner, så må man eksempelvis bruke en XLR.

I forbindelse med lanseringen har Airbus lagt ut denne grafikken som viser hvordan A321XLR kan brukes på ruter lignende de Bjørn Kjos snakker om, inkludert London-Miami, New York-Roma, Reykjavik-Dubai og Buenos Aires-Miami:

Airbus illustrerer hvor langt A321XLR-flyet kan fly

Foto: Airbus
Les også

Forretningsreisende er redde for å fly 737 Max

Les også

Nå er Kjos størst til Spania

Les også

Disse to jokerne kan redde SAS' overskudd

Her kan du lese mer om