Turbulensen i Norwegian

Leder av svensk pilotforening etter Norwegian-konkursene: – Spørsmålet er om flybransjen kommer tilbake til Sverige

Den svenske pilotforeningen er overrasket over at Norwegian nå velger å slå selskapet der de svenske pilotene er ansatt konkurs. De er ikke bare usikre på om Norwegian kommer tilbake til Sverige etter coronakrisen, men om luftfarten slik vi kjenner den gjør det.

Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Kjetil Malkenes Hovland
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Generelt sett kan jeg si at flybransjen er presset, inkludert Norwegian. Tidligere har også flyselskapet BRA gått inn i rekonstruksjon (konkursbeskyttelse, journ.anm.) Det er en veldig trist utvikling for hele bransjen, sier styreleder Martin Lindgren i Svensk Pilotförening til E24.

Mandag ble det klart at Norwegian begjærer sine egne bemanningsselskaper i Sverige og Danmark konkurs, i tillegg til at de kutter avtalene med bemanningsselskapene OSM Aviation og Rishworth.

Tiltakene betyr at Norwegian kvitter seg med piloter og kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA.

Lindgren forteller at det har vært forhandlinger mellom Norwegian og pilotenes svenske tillitsvalgte i ukevis i et forsøk på å bli enige om hvordan man skal løse krisen som selskapet og bransjen nå står i.

– Jeg er overrasket over at denne beskjeden kommer nå, sier Lindgren om konkursbegjæringen.

Les også

Norwegian-selskaper i Danmark og Sverige begjært konkurs

Under det norske regelverket er det enklere for bedrifter å permittere ansatte i en krise og la staten midlertidig dekke lønnsutgiftene enn det blant annet er i Sverige og Danmark.

I begge land har man gjort endringer i permitteringsregelverket, men ifølge Norwegian er det ikke nok – selskapet mener de fortsatt har for store løpende kostnader under krisen som kan sende hele konsernet inn i en konkurs.

Styrelederen i pilotforeningen støtter den beskrivelsen:

– Det har gitt muligheter for arbeidsgiver til å kunne få ned kostnaden ganske kraftig. Men selskaper trenger fortsatt en solid kontantstrøm for å kunne dekke utgiftene, sier Martin Lindgren.

Les også

Norwegian-pilot om corona-hverdagen: – Det er nesten som å være med på en film

– Baser utenfor Norge går en usikker fremtid i møte

Norwegian var allerede i gang med en stor restrukturering av selskapet da corona-krisen traff. Siden 2018 har selskapet tatt en rekke grep for å få tilbake lønnsomheten etter flere år med store underskudd.

Med Geir Karlsen i spissen har Norwegian solgt unna aksjer i Bank Norwegian, flere eldre fly er solgt, man har hentet inn frisk kapital, reforhandlet lånevilkår, kuttet ulønnsomme baser og tatt andre grep.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker på at hvis selskapet overlever, så kan Norwegian se ganske annerledes ut etter denne krisen. Han tror man vil kunne ende i en situasjon der man må kvitte seg med mye av den internasjonale satsingen og vende blikket hjem til Norge.

– Meldingen fra Norwegian understøtter at det blir nedskalering og fokus hjem til det norske markedet. Baser utenfor Norge tror jeg går en usikker fremtid i møte, sier Elnæs.

– Tror du at Norwegian vil komme tilbake til Sverige etter dette?

– Dette er en konstruksjon som Norwegian satte i gang for fem år siden. I Sverige er det bare piloter som er ansatte i dette selskapet. Dette betyr at Norwegian ikke trenger betale lønn til disse pilotene. Om Norwegian kommer tilbake til Sverige? Spørsmålet er om flybransjen kommer tilbake til Sverige, sier Martin Lindgren i den svenske pilotforeningen.

– Er det et problem hvis Norwegian ikke kommer tilbake til Sverige?

– Det spørs hva som skjer for bransjen. Jeg tror etterspørselen etter flyreiser kommer tilbake. Vi håper at flygingene vil skje med piloter som har gode kollektivavtaler. Er alternativet et annet, slik at man dumper vilkårene, så er det ikke bra. Vi har sett det med andre flyselskaper, hvor avtalene ikke er like ordnede. Hvis det blir malen, så uroer det oss, sier Lindgren.

Les også

Norwegian og OSM får ikke betalt britiske ansatte i april

Les også

Antallet private eiere mer enn doblet: Nordmenn flokket til Norwegian i første kvartal

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Flyselskaper
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. Hans Jørgen Elnæs
  6. luftfart
  7. Fly
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian-selskaper i Danmark og Sverige begjært konkurs

  2. Norwegian-sjefen om neste fase: – Setter vi inn hele apparatet med en gang vil selskapet velte

  3. SAS og Norwegians krisepakker blir småtteri mot gigantenes milliardpakker

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegians redningsplan: Tror ikke på normal drift før i 2022

  6. Spanske fagforeninger forbereder rettssak mot Norwegian