Internasjonale resultater

Skrekktall for Netflix

Strømmegiganten mistet abonnenter for første gang på over et tiår, og venter samtidig å miste to millioner kunder i andre kvartal. Aksjen stuper i etterhandel.

Kontorene til Netflix i Hollywood.
  • Truls Lier
Publisert:

Netflix hadde varslet en kraftig vekstbrems i første kvartel, men forventet likevel at det skulle komme til 2,5 millioner ny abonnenter. I stedet mistet selskapet 200.000 kunder.

Dette er første gang siden 2011 at Netflix har en nedgang i abonnenter, skriver Bloomberg.

I samme periode i fjor var økningen på nesten fire millioner nye abonnementer, og i fjerde kvartal 2021 fikk Netflix 8,3 millioner nye abonnenter.

Antall nye kunder har lenge vært måleenheten markedet vurderer selskapet etter.

Strømmetjenesten hadde 221,6 millioner abonnenter ved utgangen av mars.

Spådommen til Netflix for andre kvartal er samtidig at tjenesten vil miste ytterligere to millioner kunder.

I andre kvartal i fjor hadde tjenesten en økning på 1,54 millioner abonnenter. Vårkvartalet med april, mai og juni er normalt en svakere periode vekstmessig for Netflix.

Stuper i etterhandel

Etter skrekktallene og forventningene om ytterligere abonnementsfall i løpet av våren stuper Netflix-aksjen.

Aksjen er ned 25 prosent i etterhandel på Wall Street rundt klokken 23.

Når det kommer til de finansielle nøkkeltallene skuffer Netflix på inntekter i første kvartal, men gjør det bedre enn det analytikerne og selskapet selv hadde ventet når det kommer til resultatet.

Omsetningen endte på 7,87 milliarder dollar i første kvartal. Analytikerne hadde på forhånd ventet inntekter på 7,95 milliarder dollar, ifølge Bloomberg. I fjor endte omsetningen i samme periode på 7,17 milliarder dollar.

Resultatet endte på 3,53 dollar per aksje. På forhånd hadde analytikerne ventet et resultat på 2,91 dollar per aksje. I samme periode året før var resultatet 3,75 dollar per aksje.

Netflix venter å ha inntekter på 8,05 milliarder dollar og et resultat på 3 dollar per aksje i andre kvartal.

Peker på økt konkurranse og kontodeling

Netflix anerkjenner i kvartalsrapporten at inntektsveksten ikke er like god som de ønsker. Ifølge rapporten har selskapet til nå trodd at mye av den avtagende veksten i 2021 skyldtes at effektene av coronapandemien roet seg.

Nå peker selskapet på fire andre faktorer.

Konkurransen med strømmetjenester som Disney+, Amazon Prime og HBO har dratt seg til de siste tre årene.

Vekstmulighetene hemmes også av at mange deler kontoen sin med andre, ifølge strømmetjenesten. De anslår at så mye som 100 millioner husholdninger har tilgang på Netflix i tillegg til de drøyt 221 millionene abonnentene de har i dag.

I tillegg mener strømmetjenesten at faktorer som økende inflasjon, treg økonomisk vekst og Russlands invasjon av Ukraina også har en innvirkning. Tilgangen på tv-er det er mulig å vise Netflix på og kostnader for internett-trafikk er også elementer som trekkes frem.

Ut av Russland

Krigen i Ukraina gjorde at Netflix, som mange andre selskaper, tok grep i Russland.

I begynnelsen av mars trakk Netflix seg ut av Russland, og la ned alle operasjoner i landet. Selskapet hadde på det tidspunktet mer enn én million abonnenter i Russland, og nye brukere skulle ikke få registrere seg i perioden fremover.

Russland-exiten gjorde at Netflix mistet 700.000 kunder, ifølge kvartalsrapporten.

Uten den effekten vil det altså vært en økning på 500.000 abonnenter i første kvartal. Det ville fortsatt vært langt under selskapets egne og analytikernes forventninger.

Selskapet trekker også frem at en prisøkning i USA og Canada bidro til en nedgang på 600.000 kunder i den regionen.

Aksjen ned 40 prosent i år

Netflix har hatt en tung periode på børsen de siste månedene. Siden nyttår har aksjen falt nesten 42 prosent.

Det største fallet kom etter forrige tallslipp i januar, da selskapet meldte at de ventet en brems i veksten. Netflix-aksjen falt over 20 prosent dagen etter at rapporten ble lagt frem.

Netflix-aksjen steg mye gjennom pandemien, da folk satt mer hjemme, og nådde toppnoteringer i oktober og november i fjor.

Les også

Netflix-aksjen raser etter vekstbom og forventninger om brems

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Internasjonale resultater
  2. Netflix
  3. Strømmetjenester

Flere artikler

  1. Viaplay-eier rett ned etter skrekktall fra Netflix

  2. Netflix vil satse på annonser etter kundeflukt

  3. Snap leverte som ventet – Ukraina-krigen bremser

  4. Microsoft med vekst på 18,5 prosent: Høyere enn analytikernes forventninger

  5. Finansprofil selger Netflix-aksjene med milliardtap