Europris-sjefen om fraktsmellen: – Gjør vondt at det koster såpass mye mer

Europris-ledelsen har vært gjennom «krevende forhandlinger» for å sikre nye fraktkontrakter. – Hadde vi landet avtalen til spotnivået, så ville prisene vært langt over det dobbelte av hva vi betaler nå.

Europris-sjef Espen Eldal har gjennom coronakrisen presentert rekordresultater, noe han også gjorde for fjorårets fjerde kvartal torsdag.
Publisert:

Europris klarte gjennom fjoråret i stor grad å slippe unna den globale forsyningskrisen og påfølgende skyhøye fraktpriser til havs, men nå rammer situasjonen også lavpriskjempen.

I løpet av fjerde kvartal måtte Europris-ledelsen forhandle de faste kontraktene for containerfrakt fra Asia på nytt, som endte med en årlig kostnadsøkning på mellom 170 til 200 millioner kroner.

Den samlede årlige fraktkostnaden er nå på rundt 250 millioner kroner, opplyser Europris-sjef Espen Eldal til E24.

Han omtaler forhandlingene som «krevende».

– Det har tatt lengre tid enn vi ønsket. Det har vært et vanskelig marked, der spotmarkedet ligger ganske høyt og også har vært flatt siden vi signerte avtalen, sier Eldal.

Les også

På innsiden av krisen som rystet verdenshandelen

– Konkurransedyktig

Kontrakten gjelder for de neste to årene. Den «gir garantert plass til varene våre», påpeker Eldal.

– Det gjør vondt at det koster såpass mye mer, men samtidig så vet vi at avtalen er konkurransedyktig i forhold til andre i markedet, legger han til.

– Hva ville de årlige fraktkostnadene vært dersom avtalen ble landet til nivået i spotmarkedet?

– Vi har ikke gjort en øvelse på det, men hadde vi landet avtale til spotnivået, så ville prisene vært langt over det dobbelte av hva vi betaler nå, svarer Europris-sjefen.

Europris-ledelsen har et håp om en bedring i forsyningskrisen utover året, men Eldal innser at «det nok kommer til å være utfordrende langt inn i 2022».

– Det ser ut som markedet er i ferd med å stabilisere seg med tanke på tilgangen på containere og det er litt mer ro i markedet rundt å få varer hjem. Men prisene i spotmarkedet ligger fortsatt høyt.

Les også

Les om resultatet for fjerde kvartal her - fikk et resultat på 653 mill.

– Må tilpasse oss

Europris, en av landets største importører, fremhever som tidligere at prisene på varer og dagligvarer er ventet å øke i 2022.

Det blant annet i lys av den nevnte fraktkrisen, samt høyere priser på blant annet råvarer og strøm.

Europris-sjefen sier at han «kan være ekstremt lite konkret om prisøkning».

– Det er et marked vi må tilpasse oss, der alle opplever økte priser på råvarer, forstyrrelser på frakt, høye strømpriser og andre forhold. Vi skal være konkurransedyktige på pris, så da må vi følge markedsprisene.

– Det kommer til å bli en fight og tøft for både retailere og konsumenter.

– Kommer til å bli tøffere

Europris er blant kjedene som har tjent ekstra godt på pandemien, da det selger både dagligvarer og er store på produkter til hus og hjem – som er blant kategoriene i varehandelen som har gjort det best under coronakrisen.

Meglerhuset ABG Sundal Collier mener den positive utviklingen i Europris’ omsetning under pandemien kan møte noe motvind i år.

ABG Sundal Collier viser til normalisert grensehandel og nær null reiserestriksjoner som vil reversere den positive «staycation»-effekten sett i andre og tredje kvartal 2020 og 2021.

– Vi er først og fremst ekstremt glad for at pandemien går mot slutten. Og så er nok nordmenn klarte til å starte å dra til Sverige, men det er vel fortjent og så får vi ha fokus på det vi kan gjøre noe med.

– Dere har levert rekordresultater gjennom pandemien. Hvordan blir det å møte disse nå i kommende kvartaler?

– Det er åpenbart av noen av effektene har vært bra for vår del, og nå er det bare å brette opp ermene og stå på videre. Det kommer til å bli tøffere i varehandelen i Norge i årene fremover, og Europris ser på dette som en veldig artig utfordring

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om