Kampen om luften

Mener omikron avsporer SAS-comeback

SAS fraktet kun halvparten så mange passasjerer i desember enn før coronapandemien, og 330.000 færre enn i november. Det er markert svakere enn ventet, mener Sydbank-analytiker.

Analysesjef Jacob Pedersen, Sydbank.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

I alt reiste 997.000 passasjerer med SAS i juletrafikk-måneden desember, en nedgang på 330.000 reisende fra november.

Samtidig falt fyllingsgraden i rutetrafikken til 56,3 prosent fra 60,3 prosent i november, med samme flykapasitet.

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank mener desembertallene var svake, og viser til at omikron-utviklingen har «spent ben for trafikkgjenreisningen».

«Omikron-restriksjonene demper reiselysten, og det vil vise seg mer tydelig i januar-trafikken, som ikke er hjulpet av «nødvendig» juletrafikk», skriver Pederen i en oppdatering tirsdag.

Les også

Fortsatt langt færre flypassasjerer: – Svært krevende tider

– Blir svakere

De svake trafikktallene overrasker også analytiker og rådgiver Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Han forventet et passasjerfall på 5–10 prosent fra november, hvor fasit ble et fall på over 25 prosent.

«Januar blir enda svakere, etterspørselen faller enda mer, Sverige «stenger mer ned» og SAS har allerede kuttet noe i kapasiteten målt mot desember», skriver Elnæs i en e-post til E24.

Flyanalytiker og rådgiver Hans Jørgen Elnæs, Winair.

– Markert svakere

Pedersen påpeker at billettinntektene har falt fra rundt 2,3 milliarder svenske kroner i desember 2019, før coronapandemien, til rundt 1,15 milliarder svenske kroner i desember 2021.

Det utgjør 50,4 prosent av desember 2019, og et fall fra 54,1 prosent i november 2021, mot november 2019.

«Det er markert svakere enn vi forventet ved årsresultatet i slutten av november, der vi forutså en gradvis forbedring over vintermånedene», skriver Pedersen.

Analytikeren støtter seg også på statistikk fra reisesøk på nettjenester i Skandinavia, som siden slutten av november har ligget 30–40 prosent under normalen.

«Bildet er det samme i Sverige og faktisk noe svakere i Norge. Det ser ut til å være svært dårlig nytt for SAS’ trafikkgjenreisning i januar og februar», skriver han.

Ryanair-varsel

Analytikeren påpeker imidlertid at en forbedring kan komme raskt.

Men han advarer mot å forvente en inntjeningsfest for flyselskapene selv i et mer normalt miljø.

«Ryanairs nedjustering i desember forteller tydelig at selv de sterkeste flyselskaper ikke har utsikter til overskudd i 2022. Det gjelder bestemt også for SAS, selv om selskapet er hjulpet litt av en meget forsiktig plan for trafikkgjenreisningen i forhold til flere aggressive konkurrenter», skriver Pedersen.

Les også

Ryanair venter dobbelt så store tap som følge av omikron

Analytikeren varslet like før jul at hans forventning om et SAS-underskudd på 1,4 milliarder svenske kroner i 2021/22 kanskje var for optimistisk.

SAS har avvikende regnskapsår som løper fra 1. november til 31. oktober. SAS tapte 6,5 milliarder svenske kroner i 2020/21.

Les på E24+

Når selv Ryanair ser mørkt på det, må det være bekmørkt for Norwegian og SAS

Operasjonen skuffer

Elnæs mener det også er bekymringsverdig at SAS leverer svakt på operasjonen, der punktligheten i desember var på 66 prosent og regulariteten på 96,6 prosent.

«Noe skyldes vær og sykdom blant piloter og mannskap, men her ligger SAS langt bak Norwegian i desember», skriver han.

Han legger til at flyselskapene opererer i stort sett de samme markedene, der Norwegian bedre klarer å holde rutetider og gjennomføre det planlagte ruteprogrammet.

Det skal også poengteres at SAS har betydelig større trafikkprogram enn SAS. Flyselskapet flyr 150 ruter til 90 destinasjoner i vinter.

Konkurransepress

Enhetsinntektene til SAS falt også mer enn Norwegian i desember, påpeker Elnæs.

«Ser vi på kapasiteten til SAS så har den vært relativ lik de siste tre månedene, dermed tolker jeg det som at det er konkurransen som setter press på billettprisene til SAS», skriver han.

Men, SAS har nesten dobbelt så store billettinntekter som Norwegian i desember, tross i at SAS fraktet kun 45.000 flere passasjerer enn Norwegian.

«Det viser litt av potensialet Norwegian (og Flyr) har i å ta ut høyere billettpriser, spesielt på norsk innenriks, tror jeg», skriver analytikeren.

Les også

Analytiker: Flyr unngikk å dumpe prisene i desember

Nær doble inntekter

Norwegian hadde estimerte billettinntekter på 591 millioner kroner og 932.000 passasjerer i desember, mot SAS på rundt 1,15 milliarder svenske kroner og 997.000 passasjerer.

SAS hadde en yield (passasjerinntekt per solgte setekilometer) på 0,89 svenske kroner i desember, mot 1,06 svenske kroner i november (ikke valutajustert). Passasjerinntekten per tilbudte setekilometer (PASK) var 0,50 svenske kroner i desember, mot 0,64 svenske kroner i november.

Norwegian hadde en yield på 0,54 kroner i desember, ned fra 0,55 kroner i november. Passasjerinntekten per solgte setekilometer (RASK) var på 0,38 kroner i desember, ned fra 0,42 kroner i november.

Les også

Omikron fremtvinger «spøkelsesfly»: – Det skal ikke skje det her

Les også

Norse overtok returnerte Norwegian-fly: – Vi traff bunnen i markedet

Les også

Norwegian bekrefter: – Ser på enkelte kapasitetsendringer

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Luftfart

Flere artikler

  1. Kraftig omikron-knekk for SAS i januar

  2. SAS-sjefen: – Etterspørselen og billettsalget har stabilisert seg

  3. SAS med 186.000 flere passasjerer og fullere fly

  4. Analytiker: Flyr unngikk å dumpe prisene i desember

  5. Én million fløy med Norwegian i november