Bloomberg: Delta og EasyJet vurderer å investere 3,9 mrd. i «nye» Alitalia

Det statlige italienske jernbaneselskapet kan få en hjelpende hånd fra to utenlandske flygiganter i et siste forsøk på å redde Alitalia.

Arkivbilde av en Boeing 777 i Alitalia-flåten.

Foto: Tiziana Fabi AFP
Publisert:

Amerikanske Delta Air Lines og britiske EasyJet vurderer å investere opp til 400 millioner euro (3,9 milliarder kroner) i det nyeste forsøket på å redde det kriserammede italienske flyselskapet Alitalia.

Det melder Bloomberg, som siterer anonyme kilder med kjennskap til prosessen.

Alitalia ble i 2017 satt under offentlig administrasjon, men har fått drive videre til tross for sine økonomiske problemer. Dette er den andre gangen Alitalia er under en konkursprosess – forrige gang var i 2008.

Nå er det statlige jernbaneselskapet Ferrovie dello Stato Italiane som leder arbeidet med å forsøke å finne en løsning for Alitalia. Ifølge Bloomberg leder jernbaneselskapet nå en gruppe investorer som forsøker å vurdere de finansielle behovene til det «nye Alitalia» etter en restrukturering.

Ifølge kildene til nyhetsbyrået er det snakk om en kapitalinnsprøytning på om lag én milliard euro, der man etablerer et nytt Alitalia som tar med seg fly og andre eiendeler, men lar gjelden forbli i det «gamle Alitalia».

Tiden renner sakte, men sikkert ut for Alitalia hvis ikke selskapet snart finner en løsning. Inntil videre overlever selskapet på statlige lån.

I en slik prosess er det aktuelt at EasyJet og Delta Air Lines får en eierandel på opp mot 40 prosent, mens forskjellige statseide italienske selskaper blir sittende med resten, ifølge nyhetsbyråets kilder.

Både AirFrance og Lufthansa har tidligere vist interesse for deler av Alitalia etter en restrukturering, men begge skal nå være ute av prosessen.

EasyJet-sjefen interessert

Den 13. februar sendte EasyJet selv ut en uttalelse der selskapet bekrefter at de er i diskusjoner med Delta Air Lines og det statlige italienske jernbaneselskapet Ferrovie dello Stato Italiane om å etablere en gruppering som skal utforske fremtidige løsninger for Alitalia.

EasyJet sendte i fjor inn en erklæring om interesse i et restrukturert Alitalia, som ikke var bindende.

Den 6. februar annonserte EasyJet at de vurderte å låne opp til 3,0 milliarder pund (tilsvarende 33 milliarder kroner) i obligasjonsmarkedet, uten å spesifisere hva de skulle bruke pengene til.

Dette er ikke første gang EasyJet har ytret sin interesse for Alitalia. EasyJet-sjef Johan Lundgren sa i mai i fjor at han ikke er interessert i å ta over Norwegian, men at han fortsatt så Alitalia som en kjøpsmulighet.

– Ikke noe nytt de har funnet på i Italia

– Dette indikerer at EasyJet er interessert i kort- og mellomdistanse-operasjonen til Alitalia, mens amerikanske Delta ser på langdistanse -operasjonen til det økonomiske skakkjørte og statseide Alitalia, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir, som følger flybransjen tett.

Han har blant annet jobbet for brasilianske Varig tidligere og peker på at man i 2006 forsøkte å redde Varig på samme måte som man vil gjøre med Alitalia nå. Altså at man skiller ut et nytt selskap uten gjeld og mange andre forpliktelser.

– I Varigs tilfelle gikk ikke det så bra likevel og man endte opp med at «nye Varig» ble solgt til det brasilianske lavprisselskapet GOL i 2007. Så denne modellen er ikke noe nytt de har funnet på i Italia, sier Elnæs.

Les også

Setter kursen i Norwegian-emisjonen med stor rabatt – aksjen faller kraftig

Les også

Maktkamp og nederlandsk opprør i Air France-KLM

Les også

Bjørn Kjos vil lage global lavprisallianse

Her kan du lese mer om