Se nå: Bjørn Kjos møter pressen

Norwegian-høvding Bjørn Kjos er storfornøyd med å få John Fredriksen med på laget som garantist for milliardemisjonen. 

Publisert:,

– Fredriksen-systemet er fantastisk bra å ha med som garantist, sa Kjos til pressen på hovedkontoret til Norwegian på Fornebu.

Flyselskapet meldte tirsdag morgen at selskapet vil hente tre milliarder kroner i en rettet emisjon. Det John Fredriksen-kontrollerte selskapet Sterna Finance er blant garantistene i emisjonen.

– Fredriksen-systemet er veldig sterke. Jeg har kjent John Fredriksen i lang tid. Vi har til og med en finansdirektør som har jobbet for Fredriksen, sa Kjos.

Finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian har tidligere jobbet for John Fredriksens selskaper.

Milliardær og skipsreder Fredriksen er blant de største aksjonærene i blant annet rederiet Frontline, tørrlastrederiet Golden Ocean, riggselskapet Seadrill og offshorerederiet Solstad Offshore.

«Aldri hatt finansielle problemer»

På pressekonferansen kommenterte Kjos også selskapets lånevilkår. Norwegian har et krav om at den bokførte egenkapitalen skal holde seg over 1,5 milliarder kroner.

I en børsmelding i forbindelse med emisjonen fremgår det at Norwegian ved årsskiftet hadde en bokført egenkapital på 1,7 milliarder kroner.

– Vi har aldri hatt brudd på noen lånevilkår. Og vi kommer heller aldri til å komme i brudd, sa han.

Les også

Sissener om Fredriksens grep i Norwegian: – Et morsomt trekk

Med tre friske milliarder vil selskapet skaffe seg et finansielt pusterom til dette kravet.

– Norwegian har egentlig aldri hatt finansielle problemer. Vi har vært i en oppbyggingsfase og det koster å ekspandere. Men nå er vi ferdig med mesteparten av veksten, sa Kjos på spørsmål fra pressen.

Han la til at Norwegian forventer å være lønnsomme fra 2019 og fremover.

«Bare en av aksjonærene»

Pengene fra emisjonen skal styrke selskapets finansielle fleksibilitet. Kapitalinnhentingen er strukturert som en fullt ut garantert tegningsrettsemisjon, der dagens aksjonærer vil få tegningsretter som gir rett til å tegne aksjer.

Konsernsjef Bjørn Kjos informerer pressen om at Norwegian har hentet inn tre milliarder kroner i egenkapital gjennom en emisjon.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix

Toppsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise er forpliktet til å tegne seg opp for 343 millioner kroner gjennom HBK Holding (300 millioner) og Sneisungen (43 millioner), tilsvarende 11,4 prosent av emisjonen.

I dag har HBK Holding en eierandel i Norwegian på 22,32 prosent, og dermed blir eierandelen deres i Norwegian redusert om de ikke går inn med ytterligere kroner.

På spørsmål om det er aktuelt for Kjos og Kise å la seg vanne ut i emisjonen, sa Kjos at det aldri har vært viktig for dem hvor stor prosent av selskapet de kontrollerer.

– Vi må se på hvor mye vi har mulighet til å gå inn med. Vi har aldri vært opptatt av hvor mange aksjer vi eier. Vi er bare en av aksjonærene og har alltid vært det, sa Kjos

«Joint venture absolutt på bordet»

Kjos sa på spørsmål fra pressen at det fortsatt er aktuelt med en «joint venture»-løsning for deler av flyflåten.

Les også

Frykter brudd på lånevilkårene: Slik kan Norwegian ordne opp

– Det er absolutt på bordet. Vi håper å få avklart det i løpet av første kvartal. Det er kanskje mer aktuelt enn noen gang. Vi har kommet lenger i disse samtalene, sa Norwegian-sjefen.

Norwegian har tidligere meldt om planer om å lande en allianse som skal bistå i finansieringen av selskapets enorme flyordre hos Airbus og Boeing.

Dette joint venture-selskapet vil kunne eie deler av Norwegian-flåten, både fly Norwegian selv skal fly eller fly de leier ut, og skal kunne bidra til å finansiere de store flybestillingene Norwegian har hos Airbus og Boeing

Flysalg

Norwegians tiltak for å få opp lønnsomheten inkluderer salg av fly og den mulige etableringen av et nytt eierselskap for deler av flyparken, samt utsettelse av flyleveranser, et kostnadsprogram på to milliarder kroner og optimalisering av basestruktur og ruteprogram, ifølge meldingen.

I tillegg nevnes kompensasjon fra motorprodusenten Rolls-Royce knyttet til motorproblemene på Dreamlinere.

Norwegian viser også til interessen for å kjøpe selskapet. I april ble det kjent at IAG hadde kjøpt seg opp til en eierandel på noe under fem prosent, og viste interesse for et oppkjøp, før British Airway-eieren nylig varslet at det likevel ikke blir noe bud.

I etterkant av IAG-interessen i april mottok Norwegian forespørsler fra flere parter som viste interesse for «strukturelle transaksjoner, finansiering av selskapet og forskjellige former for operasjonelt og finansielt samarbeid».

Les også

Norwegian skal selge unna fly

Les også

Norwegian henter tre milliarder i en emisjon

Les også

Sissener om Fredriksens grep i Norwegian: – Et morsomt trekk

Her kan du lese mer om