– Vi er ikke så veldig redd for utlendinger her oppe
Et britisk oppkjøpsfond overtar nesten hele eierskapet til «Riksvei 1».
Nyheten om at «søringen» Trygve Hegnar selger seg ned i Hurtigruten og det britiske oppkjøpsfondet TDR Capital blir ny hovedaksjonær får blandet mottagelse i nord.
– Jeg ser ingen grunn til å gå ut å heise flagget, sier fylkesordfører Knut Werner Hansen (Ap) i Troms.
– Det virker som om vi legger oss flate. Først solgte vi ut Cermaq, og nå går Hurtigruten. Det er et tankekors. Det må det være for Hegnar og Stordalen også, legger han til.
Litt lenger sør er man ikke like negative til at Hurtigruten får nye og utenlandske eiere.
– Utenlandske eiere i næringslivet er ikke så uvanlig i Nord-Norge. Så vi er ikke så veldig redd for utlendinger her oppe, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland.
Hegnar og Stordalen gir briter eiermakten i Hurtigruten
Viktig for næringslivet
Men at Hurtigruten er viktig for landsdelen, er begge enige om.
– Det er veldig mange bedrifter som er avhengige av Hurtigruten som en spydspiss i reiselivet, sier Norvoll.
Han tenker på de mange bedriftene som leverer varer og tjenester direkte til Hurtigruten og Hurtigrutens passasjerer.
– Jeg håper de nye eierne fortsetter å satse på Hurtigruten fortsetter som en spydspiss for reiselivsnæringen. Men historisk sett har jo ikke Hurtigruten gått noe særlig bra økonomisk. Nye eiere kan jo endre på det. Så jeg er mer spent enn nervøs, sier Norvoll.
Hansen i Troms er derimot bekymret for at avstanden til eierne skal bli et problem.
– For lokalsamfunnene er det viktig å beholde anløpene fra Hurtigruten. Det blir ikke lettere for et lokalsamfunn å nå frem med sine argumenter med utenlandske eiere, sier han.
Dette er London-fondet som vil kjøpe Hurtigruten
Trygve Hegnar om Hurtigruten: - Ville vært irrasjonelt og uproft å ikke selge
«Verdens vakreste»
Få ting er mere norsk en Hurtigruten.
Selskapet driver skipsruten av sammen navn som går fra Bergen i sør til Kirkenes i nord med gods, post og passasjerer.
En rundtur fra Bergen til Kirkenes og tilbake tar elleve døgn og omtales ofte som «Verdens vakreste sjøreise».
I 2011 viste NRK en løpende produksjon kalt «Hurtigruten minutt for minutt», som var verdens lengste uavbrutte direktesendte TV-dokumentar.
Driften startet da «DS Vesteraalen» seilte sin første tur 2. juli 1893.
Driften har alltid foregått med statsstøtte og ruten er en viktig del infrastrukturen langs kysten, spesielt i Nord-Norge.
Les også: