- Vi sitter Kjosfast i Bangkok

Norwegian-marerittet fortsetter. 2014 begynner med nye forsinkelser.

FORSINKET IGJEN: Norwegian har fått en dårlig start på året.
Publisert:

- Språkrådet kåret askefast til 2010-ordet for problemene vulkanutbruddet på Island skapte for flytrafikken. Nå lanserer jeg Kjosfast. Vi sitter Kjosfast i Bangkok, sier Norwegian-passasjer Rune Brynhildsen til E24.

Bjørn Kjos er hovedaksjonær og konsernsjef i Norwegian som har hatt store problemer med langdistanserutene som ble startet opp sist sommer.

Den erfarne kommunikasjonsmannen møtte opp på flyplassen i Bangkok tidlig onsdag morgen for å reise hjem fra ferie.

Men etterhvert viste det seg at flyet fra Bangkok til Arlanda var kraftig forsinket. Ny avgang er nå estimert til torsdag morgen.

STRANDET I BANGKOK: Rune Brynhildsen

- Ingen fikk noe beskjed om forsinkelsen før de møtte opp på flyplassen. Det var et kaos uten like. Folk måtte finne frem til serviceskranken selv og der satt en stakkars person alene. Noen fikk sms om at flyet var i rute, mens andre fikk sms om forsinkelsen, sier Brynhildsen.

Dermed starter 2014 like dårlig som 2013 sluttet. Norwegian har fortsatt ikke fått hjem alle som skulle hjem til nyttår.

Les også: Lander ikke før neste år

Norwegian bekrefter

- Avgangen DY7206 fra Bangkok til Stockholm er dessverre forsinket. Ny avgangstid er klokken 09.05 2. januar og vil bli operert av et erstatningsfly som vi har leid. Forsinkelsen skyldes at besetningen må ha lovpålagt hviletid. Informasjon om forsinkelsen er sendt til de berørte passasjerene direkte på sms, sier kommunikasjonskonsulent Daniel Kirchhoff i Norwegian til E24.

Han snakker med E24 når han og reisefølget er innlosjert på hotell et stykke unna flyplassen.

- Det har gått greit. Hotellet bærer preg av at Norwegian er et selskap med fokus på å spare kostnader, uten at jeg vil klage på det, sier Brynhildsen.

Det ligger et hotell i gangavstand fra flyplassterminalen i Bangkok, men det er adskillig dyrere enn hotellene et stykke unna.

- Det er som er ille er at vi får for dårlig informasjon. På Norwegian-appen står det at flyet fortsatt er i ruten, mens det står noe annet på nettet, forteller Brynhildsen.

- Humør å tære på

Han er i et reisefølge på syv personer som er på vei hjem fra ferie i Thailand.

- Vi har hatt det fantastisk. Og det kommer godt med nå. Vi har mye humør å tære på, sier Brynhildsen.

Mens Brynhildsen sitter på et hotell langt unna severdighetene i Bangkoks sentrum venter 276 strandede passasjer i New York på at flyet til Oslo skal ta av 08.30 lokal tid i dag.

64 timer forsinket

De skulle egentlig reist hjem mandag, men ventes først å komme hjem i 23.00-tiden onsdag kveld. Det er vel 64 timer etter rutetid.

Også en avgang til Stockholm har blitt rammet av forsinkelser og omkring 270 Norwegian-passasjerer måtte feire nyttår i 10 kilometers høyde i stedet for hjemme i Sverige. Flyet lander onsdag formiddag.

UTSIKT: Slik er utsikten fra hotellet hvor Rune Brynhildsen og de andre Norwegian-passasjerene er innlosjert i Bangkoks utkant.

Forsinkelsen i Bangkok er en konsekvens av problemene med Dreamliner-flyet som skulle ha gått fra New York til Oslo mandag. Men flyet måtte bli stående på grunn av bremseproblemer.

- Vi har arbeidet hardt for å minimere følgeforsinkelsene fra New York ved å leie inn et fly som kan få passasjerene hjem så hurtig som mulig. Vi beklager situasjonen overfor passasjerene som vi tar vare på ved å tilby de hotell og forpleining, sier Kirchhoff.

Leier erstatningsfly

Ifølge Norwegian måtte de leie inn erstatningsfly fordi flyprodusenten Boeings teknikere ikke klarte å løse bremseproblemene på Dreamliner-maskinen i New York.

- Hadde vi kjent til omfanget av situasjonen ville vi ha reagert tidligere, men tilbakemeldingen fra Boeing var at dette var et problem som kunne løses forholdsvis hurtig, sier Kirchhoff.

Fra alle forsinkelsene kommer det klager på for lite og for dårlig informasjon til passasjerene.

E24 har tidligere vært i kontakt med Eivind Engen, som er ventende passasjer. Han er ikke imponert over hvordan Norwegian har informert sine kunder.

- Vi har fått veldig lite informasjon, med kun SMS-er hver fjerde time eller så. Det er for dårlig, sa han i går kveld.

Problemfly

Det er en maskin av typen 787 Dreamliner, som Norwegian har kjøpt inn til sine langdistanseflyvninger, som har trøbbel. Norwegian har i dag tre fly av typen i flåten, og ytterligere fem i bestilling.

Bjørn Kjos & co har imidlertid, som også andre flyselskap, hatt flere tilfeller med teknisk trøbbel og påfølgende tidssprekker når det gjelder Dreamliner-flyene fra amerikanske Boeing.

Les også: Norwegian skal fly Bergen - New York

Nyttårsforsinkelsene i New York og Bangkok skjer under en uke etter at 125 passasjerer måtte feire julaften på et Norwegian-fly fra Florida til Oslo.

Varm reise

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Maskinen som nå står i New York, er ifølge Aftenposten identisk med flyet som søndag fikk problemer med varme- og klimastyringen på vei fra Bangkok til Oslo. Som VG da skrev, opplevde 270 passasjerer at temperaturen i kabinen steg opptil 32 grader på flyturen hjem.

Problemene med Dreamliner-flyene har vært så mange, at Norwegian i september hadde oppvaskmøte med utsendte representanter fra Boeings ledelse.

- Jeg foreslår at flyet skifter navn til Nightmareliner, sier den strandede Norwegian-passasjeren Rune Brynhildsen på telefon fra hotellet i utkanten av Bangkok hvor han og de andre strandede Norwegian-passasjerene er plassert.

Men Bjørn Kjos og Norwegian har så langt ikke mistet troen på Boeings Dreamliner. Den siste bestilling ble offentliggjort så sent som like før jul.

Publisert:
Gå til e24.no