Truer SAS med 150.000 kroner i dagbøter

Årsaken er at flyselskapet ikke har forbedret nettsiden sin for svaksynte, slik de har blitt pålagt.

Værnes 20171004. SAS fly på Værnes lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

SAS fikk høsten 2017 beskjed om å forbedre nettsiden sin etter en kontroll Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) gjennomførte.

Flyselskapet skulle gjøre siden bedre for svaksynte, men fremdriften i arbeidet har vært for dårlig, og derfor melder Difi onsdag at SAS har ti dager på fikse problemer, hvis ikke vil daglig tvangsmulkt på 150.000 kroner begynne å rulle.

Diskriminerer svaksynte

Les også

SAS og British Airways med samarbeid

Ifølge Difi er feilen knyttet til bestilling av billetter, og at feilen rammer alle personer, men spesielt de med synshemning og lese- og skrivervansker.

Direktoratet skriver at SAS bryter likestillings- og diskrimineringsloven:

«Mangelfull identifikasjon av skjemafelt og knapper gjør det vanskelig for brukerne å fylle ut skjema. Mange med nedsatt syn vil derfor ha problemer med å gjennomføre billettbestillingen uten hjelp, og feilen er således direkte til hinder for likeverdig samfunnsdeltagelse».

Tilsynet fant seks avvik med brudd på 20 lovkrav under tilsynet i høst. Disse skulle vært korrigert innen juni i år, men da gjensto 33 prosent av feilene. De fikk ny frist, men da den gikk ut gjensto fremdeles 19,2 prosent av feilene.

– Tilsynet vurderer det som alvorlig at SAS fremdeles ikke har rettet 35 av 182 enkeltfeil som ble avdekket under tilsynet, skriver Difi i en pressemelding.

Les også

Ny luftfartsavtale mellom Storbritannia og Brasil åpner for hyppige Norwegian-ruter

Ny plattform

SAS sier at de siste bruddene skal være fikset innen fristen.

– Vi forventer å være i mål innen fristen. Etter at vi la om til ny it-plattform i fjor har vi blant annet jobbet med ulike grupper funksjonshemmede, skriver informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til E24.

Han sier at SAS vil være best i klassen, og at universell utforming har vært en ledestjerne i arbeidet med ny plattform.

– Universell utforming er selvsagt gjeldende for alle SAS sine kanaler, og vi skal ikke bare oppfylle de krav som er gjeldende, men ønsker å bli best i klassen, skriver Johansen.

Han forteller at arbeidet med ny plattform har vært omfattende og komplekst, men at den nå gir nye muligheter til å utvikle ny funksjonalitet.

– Får store konsekvenser

Direktør i tilsynet i Difi, Malin Rygg, sier SAS først hadde frem til juni 2018 å fikse feilen. Deretter fikk selskapet frem til 6. august, men heller ikke etter ny frist klarte SAS å rette opp avvikene.

– SAS har hatt lang til å rette opp feilen, og de feilene som fortsatt står igjen får store konsekvenser for brukerne av SAS sine hjemmesider, sier Rygg.

Difi skriver at det å bestille flybilletter i dag er regnet som en selvfølge, at det er derfor selskapet tar feilene så alvorlig.

Les også

IAG-sjefen: Vil ikke være langsiktig aksjonær i Norwegian

Les også

IAG-sjefen fortsatt interessert i Norwegian

Les også

Ritzau: SAS-pilotene sier opp avtale ett år før tiden