Nordea og Danske Bank i ny mobilbetalingsallianse: – Jeg tror nordmenn begynner å føle at det er en jungel

Nordea og Danske Bank går sammen i kampen mot DNBs mobilbetaling.

ALLIERTE OG KONKURRENTER: Mens Trond F. Mellingsæter (t.v.) i Danske Bank og Snorre Storset i Nordea vanligvis konkurrerer hardt om norske bankkunder, har de funnet tonen for å kjempe mot DNB og internasjonale giganter på mobilfronten.

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Etter flere måneders intens jobbing kunne Nordea og Danske Bank torsdag annonsere at de nå slår seg sammen på MobilePay-satsingen. DNB får dermed en betydelig sterkere konkurrent enn de har hatt til nå.

– Vanligvis kjemper vi jo mot hverandre hver dag, så det føles jo litt rart å stå her sånn sett. Men i dette markedet konkurrerer vi jo ikke, så dette ser jeg frem til, sa Nordea Norge-sjef Snorre Storset da han og Danske Banks norgessjef Trond F. Mellingsæter møtte pressen for lanseringen.

Danske Banks Norgessjef var tydelig fornøyd med å ha fått på plass Nordea i den nye mobilbetalingsalliansen:

– Med alle tjenestene som nå finnes i markedet, tror jeg nordmenn begynner å føle at det er en jungel, sa Mellingsæter.

– I fellesskap tror vi at vi kan stå sterkt i markedet, for de internasjonale gigantene kommer, sa han videre.

– Tenker nordisk

Han og Nordea-sjefen gjorde klart at de holder døren på vidt gap for andre banker i Norge, Danmark og Finland som vil være med i MobilePay. Ifølge Mellingsæter er det stor interesse hos mange banker allerede.

– Hvem var det som tok initiativet til dette?

– Dette har utviklet seg gradvis, men vi mener i hvert fall det er riktig å åpne plattformen vår for andre. Her tenker vi nordisk og vi tenker stort. Da er det naturlig å få med Nordens største bank, sier Trond F. Mellingsæter til E24 om kollegaene i Nordea.

Når Nordea og Danske Bank nå inngår en avtale om felles distribusjon av MobilePay, skal Danske Bank samtidig skille MobilePay ut som et eget datterselskap. Hverken Snorre Storset eller Trond F. Mellingsæter ønsker å si noe om Nordea skal inn på eiersiden eller om de går inn med ny kapital i MobilePay-satsingen.

– Vi kommer til å være likeverdige partnere på distribusjonen, sier Mellingsæter i Danske Bank.

Les også

Taxiselskap med nytt våpen i kampen om kundene

Forent i Sverige – splittet i Norge

Betaling med mobilen har vært beskrevet som fremtidens betalingsmåte i årevis. Likevel er det først de siste par årene at teknologien virkelig har blitt gjort tilgjengelig for folk flest.

I mange land er det store teknologikjemper som presser frem teknologien, som Apple med sitt Apple Pay-system. Her i Norden er det i hovedsak bankene selv som har sørget for at mobilbetaling blir stadig mer vanlig.

Danske Bank lanserte allerede i 2013 MobilePay i Danmark. Året etter ble tjenesten rullet ut i Finland. I 2015 rullet DNB ut Vipps med brask og bram, og Danske Bank lanserte også MobilePay i Norge.

Dermed har utviklingen tatt en ganske annen vei enn i Sverige, der markedet domineres av Swish. Tjenesten ble startet i 2012 av seks av Sveriges største banker, og allerede året etter ble også Skandiabanken og Ica-banken med.

STØRST: Rune Garborg, sjef for Vipps i DNB, leder den desidert største mobilbetalingstjenesten i Norge. Nå møter han en sterkere konkurranse fra blant andre MobilePay.

Foto: DNB

– I Sverige lykkes man ganske tidlig med å bli enige om en felles agenda. I Norge hadde vi egentlig samme utgangspunkt, men prosessen har blitt litt mer komplisert her, sier Snorre Storset i Nordea, som selv har bakgrunn fra Nordeas toppledelse i Sverige.

I motsetning til i Norge, kan bankene tilby forskjellige tilbud, priser og tjenester gjennom Swish, selv om systemet i bunn er det samme.

Her i Norge vil ikke MobilePay være forskjellige for Nordea og Danske Banks kunder, men så er det heller ikke mulig å overføre penger like kjapt fra den ene grupperingen til for eksempel DNB.

Selv om MobilePay er ledende i Norden med 3,5 millioner brukere, er det DNB med Vipps som dominerer det norske markedet. For mens MobilePay er lastet ned av 300.000 her til lands, er Vipps lastet ned 2,3 millioner ganger og brukes aktivt av 1,9 millioner.

Konkurransen ligner dermed litt på Davids kamp mot Goliat, selv om de to tjenestene er relativt like når det kommer til hva de tilbyr. For begge tilbyr direktebetaling til venner og andre med samme app, de tilbyr betaling i utvalgte butikker og nettbutikker.

I tillegg til de to finnes det andre aktører som Strex, som eies av Telenor og Telia, samt mCash, som har blitt kjøpt opp av SpareBank 1 Gruppen.

Les også

Vil lansere betalingsløsning gjennom Messenger-appen: Facebook utfordrer Vipps og Mobilepay

I allianse mot DNB – venter på gigantene

MobilePay-sjef Knut Andreas Wangen mener alliansen mellom Danske Bank og Nordea er med å gjøre tjenesten til en bransjestandard.

– Vi tror antallet nedlastinger vil øke utover dagens 300.000 med den økte distribusjonen vi nå får gjennom Nordea, sa han torsdag.

– Det er ikke overraskende at aktører slår seg sammen. Det er noe vi har spådd, sier Vipps-sjef i DNB, Rune Garborg til E24 etter at nyheten fra konkurrentene ble kjent.

Norges største bank velger også å hegne mer om sitt system foreløpig enn det MobilePay nå gjør. Rune Garborg i DNB sier at de er tilhengere av å samarbeide om infrastruktur, men at de tror det beste for kundene er at det er en konkurranse om å lage de beste app-løsningene.

Han mener det er en forskjell mellom det tradisjonelle banksystemet med kontonummer og mobilbetaling basert på telefonnummer, og underbygger påstanden med at 60 prosent av Vipps-brukerne er kunder i andre banker enn DNB.

– Et samarbeid på infrastruktur betyr for eksempel et samarbeid om betaling i sanntid mellom bankene. Vi har allerede et godt samarbeid mellom bankene via Bank Axept, og det er naturlig å utvikle og se på felles løsninger som dette for å forenkle betalingsprosessene og holde kostnadene nede, sier Garborg og fortsetter:

RUSTER SEG TIL KAMP: Knut Andreas Wangen, sjef for MobilePay i Norge, la ikke skjul på hvilke konkurrenter som trolig er på vei inn i det norske markedet i tiden fremover. Blant dem er Apple.

Foto: Marius Lorentzen E24

– Samtidig tror vi det er til det beste for kundene at det er konkurranse om å lage de beste betalingsapp-løsningene. Det er de som klarer å lage den enkleste og mest intuitive løsningen som vil vinne konkurransen om kundene.

Mens Nordea, Danske Bank og DNB nå intensiverer krigen her hjemme, er det tydelig at de forbereder seg på at de store gigantene som for eksempel Apple og Facebook er på vei.

– Vi må bare møte den konkurransen når den kommer, sier Knut Wangen i MobilePay.

Rune Garborg i DNB sier at det er for tidlig å kommentere effekten av Apple Pay og andre løsninger fra internasjonale konkurrenter siden de ikke har etablert seg i Norge ennå.

Lite å tjene, foreløpig

Selv om bankene utad snakker om mobilbetalingstjenestene sine i svært positive ordelag, er det ikke til å legge skjul på at det foreløpig er lite å tjene.

Selv om brukerne ikke betaler noe for tjenesten direkte, så er det nemlig betydelige kostnader involvert. Siden både MobilePay og Vipps i utgangspunktet er basert på kundenes bank- eller kredittkort, er kostnadene høyere enn ved å bruke norske bankers eget betalingssystem Bank Axept.

Visa, MasterCard og American Express skal nemlig ha sin provisjon når kortsystemene deres brukes, og disse er høyere enn når betalingene går over bankenes eget Bank Axept-system (som benyttes når man bruker bankkortet og ikke kredittkortet sitt), eller direkte fra konto til konto. Disse ekstra kostnadene må bankene på sikt dekke inn på en eller annen måte.

Gjennom den nye alliansen mellom Danske Bank og Nordea vil MobilePay kunne bruke kontooverføring i langt større grad enn i dag, fordi man vil øke antallet brukere der man både har kort- og kontotilgang betraktelig. Dermed kan flere overføringer ta veien utenom Visa- og Mastercards systemer. E24 får forklart at dette vil skje sømløst for kunden, slik at man fortsatt bare trenger å forholde seg til telefonnummeret til den man skal betale.

– Klarer dere å få dette like rimelig som Bank Axept?

– Det er derfor vi inviterer flere banker inn i dette fellesskapet, nettopp for å få mer av dette over fra kort- til kontooverføring, sier Mellingsæter i Danske Bank.

– Det stemmer vel at dere har ganske store utgifter til gebyrer til Visa og MasterCard per i dag?

– Vi kommer i hvert fall til å bruke mindre penger fremover, sier Mellingsæter uten å ville utdype noe mer om summene.

MobilePay og Vipps kan imidlertid tjene gode penger når det er bedrifter som bruker tjenesten, enten mellom bedrifter eller ved at kundene deres bruker app'ene.

DNB har nå lansert Vipps i en rekke butikker i samarbeid med blant andre Expert, Elkjøp, samt betalingsmulighet hos aktører som NSB, Oslo Taxi og kollektivselskapet Ruter. MobilePay er i tillegg på plass hos blant andre REMA 1000 og Narvesen.

I disse tilfellene krever DNB og Danske Bank inn et gebyr fra butikken eller bedriften som tilbyr kundene sine tjenesten.

Inntil videre er mobilbetaling langt fra en lukrativ virksomhet for bankene. De fortsetter imidlertid satsingen fordi de ser hvor stort det vil bli fremover. I tillegg kan de ikke risikere at aktører som Apple eller andre stikker av gårde med hele markedet.

Bonusprogrammer og kundekort neste

Samtidig som stadig flere nettbutikker og bedrifter tar Vipps og MobilePay i bruk, er MobilePay nå klare med å gi butikker og selskaper mulighet til å legge inn bonus- og lojalitetskort i appen.

Dette er noe Apple allerede har lagt inn som en viktig del av deres mobillommebok og Apple Pay. Knut Wangen i MobilePay forklarer at alt det tekniske er klart, men sier at man har avventet litt fordi det pågår en del prosesser hos flere av de store butikkjedene.

– Her kan man både legge inn og aktivere kort i MobilePay-appen, og vi mener vi også vil kunne hjelpe bedrifter som skal starte opp kundeprogrammer med å rekruttere mange nye brukere gjennom MobilePay.

I løpet av første kvartal neste år vil de nye kortterminalene, som i tillegg til vanlige bank- og kredittkort også støtter MobilePay, være klare for å installeres i norske butikker. På spørsmål om disse vil kunne brukes med konkurrerende tjenester som Vipps, sier Wangen at Verifone lager terminaler som kan støtte flere tjenester.

Terminalene vil blant annet bruke Bluetooth-teknologi, slik at iPhone-brukere også får nytte av det, ettersom Apple tviholder på tilgangen til NFC-teknologien som andre mobilprodusenter lar MobilePay og andre benytte fritt.

Han legger også til at de er åpne for å samarbeide med konkurrenter på denne delen av infrastrukturen, slik at butikkene skal slippe å ha flere kortterminaler.

– Vil kortterminalene også merkes med MobilePay som dagens kodeplate, slik at kundene faktisk vet at de kan bruke det?

– Det er vi i dialog med aktørene om nå, sier Wangen, og forklarer at de vurderer en rekke løsninger inkludert de tradisjonelle klistremerkene med kortlogoer.

Les også

Nordea-fusjon avvist av Nederland

Les også

Nordea Markets henter ny sjef fra Danske Bank

Les også

Da Norges Bitcoinforening åpnet konto i DNB gikk alarmen

Her kan du lese mer om

  1. Nordea
  2. Danske Bank
  3. DNB
  4. Vipps
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slo opp med Mobile Pay og fant tonen med Vipps

  2. Mobilbetalingskrigen hardner til

  3. MobilePay-sjefen: – Vi har fått en betydelig sterkere konkurrent

  4. Annonsørinnhold

  5. Nordiske storbanker klekker ut betalingsplan

  6. Betalingskrigen fortsetter: Storbank satser på Apple Pay i Danmark