Slik kan Facebooks nye markedsplass utfordre Schibsted
Ny Facebook-tjeneste kan bli en seriøs finn.no-utfordrer på sikt, mener meglerhus.
Mandag annonserte Facebook applikasjonen Marketplace i USA, Storbritannia, Australia og New Zealand – en begivenhet som på sikt kan vise seg å få store konsekvenser for markedplasstilbydere som eksempelvis Schibsted.
Schibsted har i dag online rubrikkvirksomhet i 24 markeder, der kanskje finn.no er mest kjent for oss nordmenn.
Slik Facebooks inntreden i det norske annonsemarkedet har «stjålet» reklamekroner fra Schibsteds nettaviser, kan det tilsvarende nå også bli tilfellet for resten av konsernet.
– Over tid kan dette bli en seriøs utfordrer for sidene med generelle varer i Schibsteds portefølje, spesielt for de små varene som typisk driver trafikken, skriver Nordea Markets i en kommentar.
Meglerhuset mener at det gjenstår å se hvordan påvirkningen blir på produktgrupper med høyere inntjeningspotensial, som boliger, biler og jobber.
– Dette kan ramme inntektene for skjermreklame og seksjonen for generelle varer, og på lengre sikt underminere noe av merkevarekjennskapen for Schibsteds eiendeler, tror vi.
Nordea har en kjøpsanbefaling på Schibsted med kursmål 300 kroner.
Kaprer trafikk
Pareto Securities beskriver Facebooks inntog i markedet for internett-markedsplasser som «potensielt disruptivt».
Meglerhuset mener at dette er et ledd i Facebooks økosystem-strategi, der brukerne inviteres til å bruke stadig mer tid i «Facebook-universet».
De åpner for at dette kan få betydning for Schibsteds inntjening på sikt.
– Selv om et slikt konsept i stor grad til være i direkte konkurranse med det kommersielle potensialet i Schibsteds «generalist»-vertikal, er det kanskje av større betydning at det kaprer internett-trafikk og reduserer verdien av Schibsteds annonseplasser, hvilket står for omtrent 25 prosent av den totale omsetningen, skriver analytikerne i en kommentar.
De har en hold-anbefaling på Schibsted med kursmål 240 kroner for A-aksjen.
Milliardmarked
Facebooks nye tjeneste skal bestå av tre hovedfunksjoner:
Man skal kunne bla gjennom varer, publisere annonser og gjøre filtrerte søk.
Det er et relativt stort marked det sosiale nettstedet beveger seg inn i:
I fjor la nordmenn ut verdier for 7,8 milliarder kroner på Finn-torget. Rundt 100.000 annonser ble i gjennomsnitt lagt ut på nettsidene hver uke. Det var en økning på 40 prosent fra året før.
Øverst på listen over populære salgsartikler ligger bildeler. Over 215.000 annonser i 2015 omhandlet salg av diverse deler til bil, dekk og felger. Sofa var det mest populære søkeordet, etterfulgt av sykkel og iPhone 6.
Medianprisen på varene som legges ut for salg er 500 kroner.
PS! E24 er eid av VG, som igjen er eid av Schibsted.