Fagforeninger kan stanse Volkswagens Ducati-salg

Volkswagen-ledelsens forsøk på å slanke gigantkonsernet kan bli stanset.

OPPKJØPT: Volkswagen kjøpte den italienske motorsykkelprodusenten Ducati i 2012.
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

Konsernledelsen i den tyske bilgiganten Volkswagen kan være i ferd med å gå på et gedigent prestisjenederlag.

Etter et tiår med kraftig ekspansjon ønsker den nåværende konsernsjefen Matthias Mueller å strømlinjeforme konsernet.

Som en del av den planen har ledelsen satt i gang en prosess for å selge motorsykkelprodusenten Ducati som ble kjøpt i 2012 for 860 millioner euro.

Fem kjøpere

Volkswagen har nå en liste med fem interesserte kjøpere og har til hensikt å be om bindende bud innen utgangen av september, skriver Bloomberg som siterer kilder som er innsatt i saken.

Les også

Volkswagen mistenkt for å ha villedet EUs investeringsbank

De foreløpige budene verdsetter Ducati til så mye som 1,5 milliarder euro.

Men vedvarende motstand fra Volkswagens mektige fagforeninger og tvil hos bilgigantens to eierfamilier, Porsche og Piech, sår nå tvil om ledelsens planer, ifølge Bloombergs kilder.

– Påminnelse om maktbalansen

Fagforeningene er svært mektige i Volkswagen og har halvparten av de 20 plassene i selskapets styre. Porsche og Piech-familiene har fire plasser.

– Den blokkerende holdningen til selv små strategiske avgjørelser er nok en påminnelse om maktbalansen hos Europas største selskap og arbeidsgiver. Vi er fortsatt overbevist om at Volkswagen er for stort til å bli effektivt drevet, sier den London-baserte analytikeren Arndt Ellinghorst i Evercore til Bloomberg.

Volkswagen startet i 2007 en voldsom vekst gjennom en rekke oppkjøp.

Les også

VW-topp sier seg skyldig i utslippsjuks

Ekspansjon

I tillegg til Ducati ble blant annet lastebilprodusentene Scania og Man kjøpt opp. Volkswagen fikk også inn under seg divisjoner som produserer kraftverk og skipsmotorer.

Ekspansjonen førte til at antall fabrikker ble doblet til 120 og en stab som teller 627.000 ansatte, eller nesten det dobbelte av Toyota Motor Company.

Les også

Tysk avis: Bilprodusenter har hatt hemmelig samarbeid

Volkswagens mektige fagforeninger har tidligere vist at de mener alvor med sin motstand mot å slanke gigantkonsernet.

I 2006 ble lederen for Volkswagen-merket, Wolfgang Bernhard, tvunget ut av selskapet etter å ha havnet i en konflikt med fagforeninger om salg av selskapets bildelproduksjon.

Les også

Volkswagen tilbakekaller over 700.000 biler

Les også

Porsche-ansatte etterforskes i Tyskland

Les også

VW-sjefen etterforskes etter utslippsjuks

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
  2. Toyota
  3. Bil

Flere artikler

  1. Nye toner fra gigantene: Ford og GM satser elektrisk

  2. Tysk gigant vil lade norske elbiler

  3. Betalt innhold

    Gjør din gamle dieselbil elektrisk for under 50.000 kroner

  4. Betalt innhold

    The Economist: Mannen som blåste liv i en sovende bilkjempe

  5. Betalt innhold

    Slik ser elbilfremtiden i Europa ut