Børsdagen

Startet Link Mobility med 10.000 kroner - nå håver grunnleggerne inn 463 millioner på noteringsfesten

IT-selskapet er tilbake på Oslo Børs etter en tredobling av børsverdien. Det gir millionsdryss over eiere og ledelse. Grunnlegger Jens Rugseth tror prisen kunne vært satt enda høyere.

Link Mobility noteres på Oslo Børs under ticker LINK onsdag morgen. Finansdirektør Thomas Berge ringte i bjellen da markedet åpnet kl. 09.

Ole Berg-Rusten / NTB
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Link Mobilitys comeback på Børsen skjer ganske nøyaktig to år etter at amerikanske Abry Partners kjøpte IT-selskapet av børs for 3,4 milliarder kroner.

I mellomtiden har prislappen på selskapet blitt jekket kraftig opp.

Nye investorer tilfører nå 2,5 milliarder kroner i frisk kapital gjennom en emisjon, som verdsatte Link til ti milliarder før kapitalinnhentingen.

Den første handelsdagen på Oslo Børs stiger aksjen rundt ti prosent, hvilket priser selskapet til nesten 14 milliarder kroner.

Les også

Link Mobilitys børscomeback koster flesk

Håver inn 463 mill.

I tillegg til at nye investorer spytter inn penger selger de gamle eierne seg ned, for minst 3,5 milliarder kroner.

Det gjør også grunnleggerne Jens Rugseth og Rune Syversen. Gjennom sitt selskap Karbon Invest solgte de aksjer for 463 millioner kroner før børsnoteringen.

– Jeg startet selskapet for 20 år siden med, jeg tør nesten ikke si det, med 10.000 kroner i investering. Så det har vært en grei avkastning, sier Rugseth til E24 etter noteringen onsdag.

– Men det morsomste handler egentlig ikke om pengene, men det vi har fått til. Vi har klart å lage Europas klart største selskap innenfor denne plattformen, sier han.

Les også

Norske meglerhus: Dette er nøkkelen til årets noteringsfest

– Gikk for billig

Rugseth sier at investorene plasserte aksjebestillinger på nærmere 50 milliarder kroner, til den fastsatte prisen på 47 kroner per aksje.

– Det har vært helt ekstremt. Jeg har gjort noen børsnoteringer før, og dette er første gang jeg har opplevde at omtrent halvveis i «roadshowet» så begynner investorene å selge til oss istedenfor at vi selger til de.

– Jeg tror vi gikk for billig, sier Rugseth, som utdyper:

– Du blir påvirket av verden rundt deg, og våre to største konkurrenter hadde en nedgang mens vi holdt på med roadshowet på over 20 prosent.

Styrelederen trekker frem flere forklaringer på investorenes aksjeappetitt.

– Kapitalen er billig, og folk ser at de kan virkeliggjøre ting på børsen. Det er veldig mye annet som er usikkert i verden, som olje og gammel teknologi. Link er helt i front av ny teknologi og nye måter å gjøre ting på.

Medgrunnlegger og styreleder i Link Mobility, Jens Rugseth, holder børsbjellen etter noteringen onsdag.

Asgeir Nilsen/E24
Les også

Link Mobility stiger i børscomebacket – verdsettes til over 14 milliarder

Taper penger

Prislappen på IT-selskapet ble omtrent tredoblet fra selskapet var på børs i 2018.

– Nå er det slik at vi nesten har doblet størrelsen vår i den perioden, men samtidig har det helt klart vært en reprising av den type selskaper ellers i verden. Og vi har brukt tiden godt på å investere i teknologi og har en sterk plattform i dag, sier Rugseth.

Omsetningen i Link Mobility har økt mye, fra 1,97 milliarder kroner i 2018 til 2,93 milliarder i 2019. I årets seks første måneder omsatte selskapet for 1,72 milliarder.

På bunnlinjen er det likevel røde tall i hele perioden. Resultatet etter skatt var minus 244 millioner i den siste regnskapsperioden, og samlet underskudd på de to og et halvt årene er på over en halv milliard kroner.

– På ebitda-nivå så er det gode tall, men på ebit-nivå så er det tøffe tall, sier Rugseth.

Ebitda er et driftsresultat som inkluderer inntekter og noen kostnader, men tar ikke med renter, skatt og avskrivninger. Ebit er et driftsresultat som inkluderer avskrivninger, men ikke renter og skatt.

– Vekst koster, oppkjøp koster, teknologiutvikling koster. Der vi er nå er det å ta posisjoner ekstremt viktig. Vi er blant de mest lønnsomme i dette segmentet, fordi nå er det et race etter posisjoner, sier Rugseth.

Les også

Meglerhus rir børsbølge: Honorarfest på 870 mill.

Lukrative opsjoner

Det drypper også på ledelsen i Link Mobility. Styret har tildelt Link-toppene opsjoner som en av to deler i et incentivprogram, som gir rett til å kjøpe aksjer til en forhåndsbestemt kurs.

Toppsjef Guillaume Van Gaver og de syv andre i konsernledelsen får til sammen 3,77 millioner slike opsjoner med en innløsningskurs lik pålydende verdi av aksjen, som ikke er mer enn 0,5 øre.

Hvis man legger dagens kurs på 52 kroner til grunn har opsjonspakken en samlet verdi på nærmere 200 millioner kroner.

Link-toppene har imidlertid ikke muligheten til å realisere gevinsten med det første. Avtalen er nemlig lagt opp slik at 40 prosent av opsjonene kan veksles inn i aksjer ett år etter noteringen, 30 prosent etter to år og de siste 30 etter tre år.

– Det er en erstatning for incentivmodeller som forsvinner i forbindelse med børsnoteringen. Det ser gunstig ut, og det er gunstig, og de fortjener det, sier Rugseth.

– Det å ha en organisasjon hvor folk kommer på jobb om morgenen og er interessert i hvordan det går med selskapet, det er det beste, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Børsdagen
  2. Børsnotering
  3. Link Mobility
  4. Oslo Børs
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Link Mobility stiger i børscombacket - verdsettes til over 14 milliarder

  2. Link Mobilitys børscomeback koster flesk

  3. Markant nedgang på Oslo Børs – Link Mobility klatret i børscombacket

  4. Annonsørinnhold

  5. Aker Carbon Capture endte ned etter stor oppgang mandag

  6. Link Mobility kjøper østerrikske WebSMS for 546 millioner