Turbulensen i Norwegian

Analytiker har tro på Norwegian-plan: – Tror det er en fair sjanse

Flyselskapet legger frem en omfattende redningsplan for å komme seg gjennom krisen. Analytiker tror gjelden må mer enn halveres.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener gjeldskutt er nøkkelen til Norwegians overlevelse.

Marius Lorentzen / E24
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Norwegian vil hente milliarder i frisk kapital og kutte gjelden, i en ny plan for å redde selskapet.

Redningsplanen blir kunngjort kun noen dager før en irsk domstol skal ta stilling til flyselskapets søknad om konkursbeskyttelse.

Mandag 7. desember er det høring i retten, hvoretter dommeren avgjør om de irske datterselskapene får beskyttelse.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker på at dommeren må overbevises om at Norwegians planer kan gjennomføres.

– Jeg tror det er en fair sjanse for at Norwegian kommer helskinnet gjennom mandagen. Jeg tror det er mange som er positive til å få Norwegian gjennom dette. Luftfarten er ikke død, den kommer tilbake igjen, sier han til E24.

Les også

Norwegians nye kriseplan: Vil hente inntil 4 milliarder i friske penger

Norwegian gjennomførte i vår en omfattende redningsaksjon, men har vært klar på at selskapet trenger mer kapital for å komme seg gjennom krisen.

Flyselskapet fikk imidlertid avslag i høst på søknaden om direkte milliardstøtte fra staten, og kort tid etterpå søkte selskapet konkursbeskyttelse i Irland.

Les også

Norwegian må bli enige med panthavere jorden rundt på 60 dager

Norwegians plan

Redningsplanen Norwegian nå legger frem består av en rekke grep.

  • Selskapet vil blant annet hente inntil 4 milliarder friske penger i form av aksjer og/eller hybrid kapital, som er gjeld som bokføres som egenkapital. Dette skal være «det siste steget» i planen.
  • Forslaget innebærer at hele eller deler av den såkalte seniorgjelden i konsernet blir gjort om til aksjer.
  • Også leasinggjeld og forpliktelser knyttet til flyfinansiering er foreslått omgjort til aksjer, det samme med kortsiktig gjeld.
  • Den samlede gjelden og forpliktelsene som selskapet helt eller delvis vil gjøre om til aksjer, er på 73,4 milliarder kroner.
Les også

Norwegian er tom for cash alt i januar uten konkursbeskyttelsen

– Nøkkelen er å kvitte seg med gjeld

Elnæs sier han hadde sett for seg at Norwegian ville forsøke å hente et beløp på 4–5 milliarder kroner, etter at selskapet søkte staten om et tilsvarende beløp, men fikk avslag.

Han mener Norwegian trenger å kutte den netto rentebærende gjelden som er på 48,5 milliarder kroner, til under det halve.

– Virkemiddelet til Geir Karlsen (finansdirektør i Norwegian) er å slanke balansen til Norwegian. De må få redusert gjelden. Jeg håper Norwegian klarer å lage en pakke som kan redusere gjelden til 20 milliarder kroner, kanskje mindre.

Analytikeren tror også Norwegian kan ta grep i flyflåten for å få redusert forpliktelsene. Han nevner salg og tilbakeleie av fly Norwegian eier som en mulighet, i tillegg til tilbakelevering av innleide fly.

– Nøkkelen til suksess er å kvitte seg med mest mulig gjeld, sier han.

Les også

Småaksjonærer fortsetter å kjøpe Norwegian-aksjer: – Ganske risikovillige

– Virker veldig utfordrende

– Det er interessant at Norwegian vil prøve å hente inn penger. Det er veldig naturlig at ledelsen vil gjøre det, og så blir det en forhandling med folk som er villig til å bidra med penger. Det handler om hvorvidt de er villig til å ta ytterligere tap, så det blir en forhandlingssituasjon, sier investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

Han mener man skal være forsiktig med å investere i den pressede flybransjen og tror Norwegian vil få problemer med å hente inn fire milliarder kroner.

AKSJEEKSPERT: Robert Næss i Nordea.

Eivind Senneset

Det synet støtter investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet.

Han fremhever at Norwegians plan «ligner veldig på gjeldskonverteringen og kapitalinnhentingen fra i mai».

– Så jeg er veldig spent på hvordan interessen er. Om noen orker å være med etter at den forrige runden falt i fisk. Det er ikke hundre prosent Norwegian sin feil at det skjedde, men jeg tror en del aksjonærer er litt klok av skade. Så min første tanke er at dette virker veldig utfordrende, sier investeringsøkonomen til E24.

Han spør seg derfor om hvem som skal hoste opp milliardene.

– Det skjedde svært lite med pengene som de fikk inn forrige gang. Så hvis jeg var aksjonær selv så ville jeg stilt meg det spørsmålet først.

– Og vil det bare være småsparere fra de forskjellige nettmeglerne eller får Norwegian inn større hovedeiere? Sistnevnte mangler på listene, for selv om det er mange som har kjøpt Norwegian-gjeld i det siste, så vet man ikke om det er noen her som er interessert i å konvertere gjeld til aksjer. Men om det skjer, så er det positivt, sier Johannesen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Gjeld
  3. Norwegian
  4. Konkursbeskyttelse
  5. Flyselskaper
  6. Fly
  7. Mads Johannesen

Flere artikler

  1. Norwegians redningsplan kan tyvedoble antallet aksjer

  2. Skjebnedager for Norwegians redningsplan: Venter dom neste fredag

  3. Langsiktige Norwegian-aksjonærer trenger 4.600 prosent for å gå i null for året

  4. Norwegians kriseplan: Kan omgjøre cashpoints til aksjer

  5. Irsk dommer gir Norwegian mer pusterom: Bostyrer får en måned ekstra