LNG-ratene til værs: – Høyeste april-nivåene siden 2013

Spotratene for LNG-skip nærmer seg 100.000 dollar dagen, ifølge skipsmeglere. – Med veldig begrenset skipskapasitet så er momentumet ventet å fortsette.

FRAKTER LNG: Tre LNG-rederier er for øyeblikket notert på Oslo Børs. På bildet er et av skipene til John Fredriksens Flex LNG.

Flex LNG
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Markedet for frakt av flytende naturgass (LNG) strammer seg til mot slutten av april – en vanligvis mørk måned på grunn av lite behov for både oppvarming og nedkjøling.

Pareto Securities’ analysesjef Eirik Haavaldsen skriver i en oppdatering mandag at LNG-skipene av typen MEGI nå drar inn mellom 80.000 dollar og 95.000 dollar per dag i spotmarkedet.

– Det er de høyeste april-nivåene vi har sett siden 2013, og med veldig begrenset skipskapasitet på nær og mellomlang sikt så er momentumet ventet å fortsette, skriver Haavaldsen.

Tidligere i april var spotratene for disse skipene på rundt 40.000 dollar.

Skipsmegleren Affinity skriver i en fersk rapport at det for øyeblikket kun er åtte ledige LNG-skip i verden, som tilsvarer rundt 1,5 prosent av den globale flåten.

– Markedet fortsetter å gå fra styrke til styrke, fremheves det.

Skipsmegleren Clarksons Platou skriver i en oppdatering at markedet også er sterkt innenfor lengre, faste kontrakter.

«Eksepsjonelt stramt»

Kuldesjokket i Asia fra i vinter er en sentral årsak til at LNG-etterspørselen er sterk.

Europeiske og asiatiske importører tar allerede nå grep for å sikre lagrene for neste vinter. Og dermed unngå vinterens smell på nytt, der lagre ble tømt og prisene ble sendt til værs på grunn av det store gassbehovet.

– Kjøpere ønsker ikke være «short» på gass neste vinter, så man ser allerede kjøpere på jakt etter spotlaster for andre halvår nå, noe som er unormalt tidlig, uttalte sjefen for rederiet Flex LNG, Øystein Kalleklev, til E24 nylig.

LNG-prisene i spotmarkedet har falt hardt fra toppene i vinter, men er betydelig opp den siste måneden. Per million british thermal unit (BTU) er prisen nå rundt 8,7 dollar for levering i juni i Asia.

På dette tidspunktet i fjor var nivået på under to dollar.

Kalleklev i Flex LNG skriver i en e-post at markedet for både produkt og frakt nå er «eksepsjonelt stramt».

– Genererer åpenbart overskudd for aksjonærene

Sist uke ble det kjent at annet Oslo Børs-notert LNG-rederi, Awilco LNG, har sluttet et av sine skip på en 12-månederskontrakt som starter opp i april.

Kontrakten for TFDE-skipet «WilForce», som av meglere er estimert å være på rundt 70.000 dollar per dag, vil bidra med 18 millioner dollar i ebitda (driftsresultat før av- og nedskrivninger).

– Det er veldig positivt for Awilco LNG som på sine to skip genererte 18 millioner dollar for hele 2020. Gitt vårt nåværende konservative 2021-estimat, ser vi en ebitda på 33 millioner dollar med denne kontrakten. Og med en estimert kontant breakeven på rundt 60.000 dollar per dag, så genererer de åpenbart overskudd for aksjonærene med denne kontrakten, skriver Haavaldsen i Pareto.

Analysesjefen har også tatt en ny kikk på Flex LNG i kjølvannet av markedsutviklingen.

Pareto ligger for øyeblikket inne med et estimert spotratenivå på 50.000 dollar per dag for MEGI-skip i siste halvår, men fremhever at det nå er for konservativt. Økes dette til 75.000 dollar per dag, øyner meglerhuset en langt høyere aksjekurs.

– Åpenbart er det en vei mot 150 til 200 kroner per Flex LNG-aksje igjen, som betyr at det nåværende nivået er uholdbart lavt.

Flex LNG-aksjen ligger på 99,7 kroner mandag ettermiddag. De siste tre månedene er kursen opp i overkant av 40 prosent.

– Forventer et strammere gassmarked

Ifølge SEB kommer det til å bli langt lysere tider for eiere av LNG-skip i årene fremover. Analytikerne jekket nylig opp kursmålet på Flex LNG til 130 kroner.

De trekker frem at dagratene til LNG-rederier historisk har vært høyere når gassmarkedet har vært stramt.

– Hovedårsaken til at vi endrer vårt syn på Flex LNG er fordi vi forventer et strammere gassmarked de neste årene i kjølvannet av økt etterspørsel i Asia og lavere LNG-produksjonsvekst. Vi forventer at dette vil øke fraktdistansene ettersom mer laster går til Asia istedenfor Europa på grunn av at arbitrasjen øker, skriver analytikerne.

Arbitrasjen er differansen i LNG-prisen mellom Asia og USA, og når denne er stor betyr det at det blir mer profitabelt å transportere gass fra USA til Asia.

Det har vært noe skepsis til markedet for LNG-frakt i år, ettersom det blir tatt levering av rundt 50 nye skip.

– Siden lagrene av naturgass er svært lave både i Europa og i Det fjerne østen etter en kald vinter, samtidig som at vi forventer at utnyttelsesgraden på eksisterende LNG-eksportterminaler blir betydelig høyere i år enn i fjor, så ser det ikke så aller verst ut likevel, sa Joakim Hannisdahl Cleaves Securities nylig.

Les også

Analytiker venter grønt børsløft for miljøverstinger: – Bare å se på Equinor

Les også

Storbank snur: Øyner massiv oppside i John Fredriksen-aksje

Les også

Kjøpspress på flytende naturgass: – Drypper ned i fraktmarkedet

Les også

Investor ser forbi krisen: Tar stort jafs av John Fredriksens riggaksje

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Rederier
  2. LNG
  3. Shipping
  4. Oslo Børs

Flere artikler

  1. Storbank snur: Øyner massiv oppside i John Fredriksen-aksje

  2. Kjøpspress på flytende naturgass: – Drypper ned i fraktmarkedet

  3. Fredriksen-rederi inngår faste kontrakter for fire skip: – Åpner opp for voksende utbytter

  4. Gassfrakt-sjef om fullstendig Suez-stopp: – Vi følger situasjonen fra time til time

  5. Knekk for shippingaksjer etter tilspisset handelskonflikt