Ser helst at kundene ikke betaler hele kredittkortregningen ved forfall

Bank Norwegian-sjefen er klar på hvilke kunder som gir banken overskudd.

BRUK KORTET: Bank Norwegian-sjef Erik Jensen ser helst at kundene hans betaler sakte ned på kredittkortgjelden.

BRUK KORTET: Bank Norwegian-sjef Erik Jensen ser helst at kundene hans betaler sakte ned på kredittkortgjelden.

Foto: Johann D. Sundberg
Publisert:,

– En banksjef lever ikke av plastikk. Han lever av renter. Og for å få det må kundene ta i bruk kredittkortet og ikke betale hele regningen ved forfall.

Det sa Bank Norwegian-sjef Erik Jensen under sin presentasjon av bankens regnskap for andre kvartal til humring og tendenser til latter blant de fremmøtte finansanalytikerne.

Med andre ord var budskapet tydelig og ikke til å misforstå. Bank Norwegian-sjefen ønsker seg helst kunder som når de få kredittkortet bruker opp hele kredittrammen og så betaler minimumsbeløpet i hver måned, inkludert skyhøye renter.

Han sa at mange av Bank Norwegians kunder i realiteten bruker kredittkortene sine som lån, uten at han hadde noen problemer med det.

Les også

Bank Norwegian fortsetter å vokse: 81.300 nye kunder på tre måneder

– Det sier seg selv

For det er nemlig det som gir banksjefen renter og det er det han og bankens eiere, med flyselskapet Norwegian i spissen, lever av.

– Det sier seg selv at hvis alle kredittkortkundene hadde betalt hele utestående med en gang, så blir det ikke mye igjen til meg. Vi er avhengig av en viss miks. 50 prosent av kundene betaler ned alt med en gang, noen betaler mer enn minimumsbeløpet mens resten bare betaler minimumsbeløpet, sier Jensen til E24.

Annonsørinnhold

Betaler kunden hele kredittkortregningen ved forfall, blir det ingen renteinntekter for Jensens bank.

De som ikke gjør det, må belage seg på å betale skyhøye renter inntil gjelden er betalt.

Og det er de som gjør at Bank Norwegian går med overskudd.

Men en del av bankens kunder betaler heller ikke minimumsbeløpet i tide og heller ikke avdragene på de rene forbrukslånene i tide.

Les også

Nordmenn i betalingstrøbbel: Vil forby kredittkort-rabatter

– Får tilbake det meste

Det førte til at regnskapet for første halvår ble belastet med bokførte tap på utlån på 204,5 millioner kroner.

Men bare 3,4 millioner av disse er realiserte og konstaterte tap.

Jensen forteller at bankens hans til slutt får tilbake alle pengene på mange av forbrukslånene og kredittkortgjelden som blir misligholdt.

– En ganske stor andel av den misligholdte massen får vi tilbake, men det tar bare noe lenger tid, sier Jensen.

Han begrunner det med at de fleste misligholdte lånene er relativt små.

– Det å få til en løsning med en kunde på et lite lån er mye enklere enn på et stort lån, sier han.

– For oss med et typisk kredittkortengasjement på 15.000 kroner, så er det mye lettere å få til en løsning enn for et boliglån på to-tre millioner kroner, sier Jensen.

– Tåler firedobling av tap

Og dessuten tåler banken høye tap fordi rentene kundene som gjør opp for seg betaler er så høye at inntjeningen blir høy, mener han.

For til tross for at regnskapet for første halvår var belastet med tapsavsetninger på drøyt 200 millioner, så satt banken igjen med et overskudd før skatt på 564 millioner.

Jensen viser til at banken selv har foretatt en stresstest som forteller at tapene kan bli fire eller femdoblet, uten at banken går med underskudd av den grunn.

– Jeg opplever ikke at den faktiske risikoen er noe høyere hos oss, enn hos en boliglånsinstitusjon, sier Jensen.

– Mener du at dere burde hatt lavere kapitalkrav mens boliglånsbankene burde hatt høyere kapitalkrav?

- Det har jeg aldri tenkt på, for det kommer aldri til skje. Hvis vi ser på den faktiske risikoen som er der så får ikke vi uttelling for den høye løpende inntjeningen vi har, sier han og argumenterer for at forbrukslånbanker bør få lavere kapitalkrav.

– Burde boliglån ha høyere kapitalkrav?

– Det blir en sånn politisk greie som jeg sikkert får i fleisen. Men jeg opplever at den faktiske risikoen hos oss ikke er noe større enn hos boliglånsinstitusjonene, sier han.

Lar barna bli kunder

I sommer har omfanget av og veksten i forbrukslån i Norge vært gjenstand for debatt.

– Som far. Hva tenker du om dine barn blir Bank Norwegian-kunder?

– Det kan det være gode grunner til at de blir. For det første så har vi et veldig attraktivt kredittkortprodukt. Og så må du huske at de fleste kundene våre tar ikke opp lån av nød. De låner for en kortere periode. Noen kunder har vi bare to til tre måneder på bok, sier Jensen.

Tilfeldigvis hadde Jensen med sin sønn til formiddagens presentasjon.

– Om han kommer dit, så er det helt sikkert gode grunner til det, sier Jensen.

Les på Dine Penger: Slik vil aksjeekspertene tjene penger på svinedyre lån

Les også

Kraftig vekst i misligholdte forbrukslån

Les også

Banker tjener milliarder på forbrukslån

Les også

Skjerper kapitalkravene for forbruksbanker

Annonsørinnhold