SAS merker Russland-krisen
men tjener på oljeprisfallet

SAS mener de får en drahjelp av fallende oljepriser fremover, selv om kronekursen har svekket seg markant. Selskapet vil likevel ikke spekulere i olje- og valutamarkedet.

OMSTILLING KOSTER: SAS gikk 719 millioner svenske kroner i minus i året som gikk, men brukte også 1,13 milliarder på å kutte kostnader. Dermed gikk det i pluss for selve driften i selskapet. Her er finansdirektør Göran Jansson avbildet.

Andreas Beck
  • Marius Lorentzen
Publisert:

FORNEBU (E24): - Stemningen er bra for vi føler vi leverer bra til kundene.

SASs finansdirektør Göran Jansson forteller til E24 at han mener at SAS leverer bedre nå enn før på den underliggende driften, men legger ikke skjul på at ting må gjøres:

- Vi sier at vi må ta nye grep på våre kostnader.

Uttalelsene kommer etter at SAS i dag la frem ferske kvartalstall.

De viste et underskudd før skatt på 303 millioner svenske kroner i fjerde kvartal 2014,, mot pluss 1.465 millioner kroner i samme periode i fjor. Analytikerkonsensus var på minus 91 millioner svenske kroner.

E24 Aksjelive: Følg SAS-aksjen og få de siste nyhetene fra markedet

Tallene viser videre at selskapet gikk 719 millioner svenske kroner i rødt i regnskapsåret som endte i oktober, etter skatt og omstillingskostnader.

Nå må de kutte.

En ny runde med sparetiltak på 2,1 milliarder svenske kroner iverksettes. De nye tiltakene vil gi full effekt om et par år.

MÅ KUTTE MER: SAS og Rickard Gustafson.

Bertil Enevag Ericson

Siden i våres har selskapet allerede gjennomført kutt som gir nye 195 millioner i innsparinger i det eksisterende omstillingsprogrammet (4XNG).

- Vi har rundt 300 millioner igjen i det året vi nå går inn i, forteller finansdirektøren til E24.

Oljegevinst

De siste månedene har valuta- og oljemarkedet vært på en real berg- og dalbane-tur.

Selv om kronen har falt kraftig, er det enda viktigere for SAS at oljeprisen har falt.

Siden nyttår har oljeprisen på nordsjøoljen falt rundt 45 prosent, mens dollaren har styrket seg rundt 22 prosent mot kronen.

- Det blir en stor effekt av oljeprisfallet, noe som gjør at vi kan rapportere lavere drivstoffkostnader og noe høyere kostnader andre steder på grunn av valutaen. I tillegg får vi effekten i regnskapet av at vi rapporterer den norske virksomheten i svenske kroner, sier Jansson med referanse til at svenskekronen nå omtrent er verdt like mye som den norske.

- Netto burde det bli en positiv effekt, og derfor sier vi at vi kan rapportere et positiv resultat neste år, såfremt det ikke skjer noen store uforutsette endringer i markedet, sier finansdirektøren.

Han forteller at med drivstoffutgifter på 8,8 milliarder i året som gikk, så er oljen totalt sett litt viktigere en valuta.

(Saken fortsetter under bildet.)

SVAKERE: Konserndirektør Eivind Roald i SAS forteller at butikken går dårligere på rutene til Russland.

Marius Lorentzen

SAS vil likevel ikke gjøre noen endringer i strategien sin for å sikre oljepris og valutakurser i såkalt hedging.

- Hedging skal man ikke gjøre spekulativt. Vi skal ikke endre den policyen som følge av det vi ser i markedet nå, sier Jansson.

- Vi tjente 1,5 milliarder når oljeprisen økte under den arabiske våren fordi vi hadde sikret en del av drivstoffkostnadene, men nå så taper vi på den hedgingen vi har med inn i en fallende oljepris, sier Jansson.

Han legger til at SAS likevel har tapt litt mindre på oljeprisfallet nå en de ville gjort tidligere, fordi selskapet bruker flere opsjoner enn swaper for å sikre seg.

Merker krisen i øst

Fallet i oljeprisen har bidratt til å forverre den økonomiske situasjonen for Russland den siste tiden. Landet sliter også med sanksjonene fra Vesten og det selvpålagte importforbudet av vestlig mat.

Kommersiell direktør i SAS, Eivind Roald, forteller til E24 at flyselskapet allerede har begynt å merke Russland-krisen gjennom de siste par månedene:

- I Russland ser vi tegn på nedgang, og vi har jo ruter til både Moskva og St- Petersburg, sier Roald.

Han legger til at de ser en generell nedgang, både på økonomi- og business-klasse.

- Det begynte i høst. Det er helt tydelig at økonomien i Russland får konsekvenser for trafikken mot Skandinavia, sier han.

Les også:

SAS gikk 719 millioner i minus i året som gikkFlyopprør foran Stortinget: - Det er på tide å dra i nødbremsenSAS vil bli mer konkurransedyktige: Kjøper flyselskap uten fly eller mannskap

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Helomvending i milliardklassen: SAS kan ta juleferie med overskudd i bagasjen

  2. SAS skal fylle 400.000 nye langdistanseseter i år: Miami topper bookinglisten

  3. Underskuddspådom slo til

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS frykter at nordmenns reiselyst avtar: – Vi har merket en effekt allerede

  6. Tror flyregningen øker med Yellens renteløft