Hagen: - Ikke til salgs

Stein Erik Hagen sier flere i det siste har meldt seg som mulig kjøper av Orkla, men at han ikke vil selge.

VIL IKKE SELGE: Stein Erik Hagen vil ikke selge sine aksjer i Orkla. Her hjemme i Hagens villa i Holmenkollen.
Publisert:

Orklas størst eier, med 24,3 prosent av aksjene, sier at de kommer til å satse på Orkla Brands (dagligvareproduksjon) i tiden fremover og at det vil komme oppkjøp.

– Vi ønsker å skape lønnsom vekst i en kombinasjon av organisk og kjøpt tilvekst.

– Prisen på Borregaard blir nå anslått til seks milliarder og Sapa til ni milliarder kroner: Da begynner det å bli interessant å selge de to selskapene?

– Det kan jeg ikke kommentere. Vi har fokus både på å utvikle merkevareområdet og de selskapene som med tiden skal skilles ut fra Orkla. Orkla er som et stort skip; det tar lang tid å endre kurs. Slik skal det være.

- Stor fremtid

– Flere har pekt på at Orkla etter utsalg av REC, Sapa og Borregaard vil gjøre selskapet attraktivt for oppkjøp. Har ikke din ikke-salgslinje vært påvirket av ansvaret for å holde en gigantisk norsk selskap samlet; med bare Orkla Brands tilbake, er ikke samfunnsansvaret like tyngende?

– Flere har banket på i det siste for å forhøre seg om vi vil selge våre aksjer: Det står enhver fritt i å kjøpe eller by på aksjer. Men våre Orkla aksjer er nå ikke til salgs. Orkla består av en lang rekke gode solide selskaper som produserer og eier fantastiske merkevarer. Bak dette står det tusenvis av dyktige medarbeidere som i mange tiår har skapt gode resultater og bidratt til Orklas verdiskapning. Jeg tror Orkla har en stor fremtid.

– Vil det ikke over tid bli kjedelig å styre et selskap hvor innovasjonen består i å finne smarte triks for å selge enda mer sjokolade og pizza grandiosa?

– Produksjon av dagligvareprodukter er veldig spennende og markedet er meget stort. Se bare hva som skjedde da Kraft slapp taket på Freia og ga styringen tilbake til Oslo: Sjokoladeproduktene ble utviklet og salget har steget bekymringsfullt mye. Jeg synes det viser godt at man må delegere og gi folk ansvar for å få til utvikling.

Fokus

Stein Erik Hagen har vært i fokus de siste dagene etter at to toppsjefer gikk i Orkla forrige uke. Først konsernsjef Bjørn M. Wiggen, og deretter Orkla Brands-sjef Torkild Nordberg.

Kritikk har kommet fra tidligere Orkla-sjefer Finn Jebsen og Jens P. Heyerdahl, samt eks-direktører Halvor Stenstadvold og Jan Lindh. De er ikke fornøyde med retningen Orkla har tatt etter at Hagen ble storeier og styreleder. Jebsen har karakterisert Hagen som «vinglete og uforutsigbar».

Styrelederen selv kaller kritikerne sine for promille-gjengen.

- Ja, promille-gjengen er et passende uttrykk, fordi de representer promiller. Hvis det er Orkla de ønsker vel, kunne de tatt kontakt med meg eller bedriftsforsamlingens ordfører. Min dør er åpen. De har heller ikke tatt opp kritikken på generalforsamlingen, men i stedet tar de ut kritikken i mediene, sa Hagen tidligere denne uken.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no