- Orkla snuser på Findus

Findus kan bli første kjøp i Orklas nye merkevarestrategi.

FINDUS: Fryst fisk og grønnsaker frister Orkla og Stein Erik Hagen til å åpne lommeboken for første gang på lenge.

Terje Bringedal
  • Kristin Norli
Publisert:

Etter å ha kvittet seg med flere milliarder verdt i virksomheter som ikke passer med selskapets nye merkevarestrategi, skal Orkla nå være villig til å åpne lommeboken for å kjøpe, ifølge Financial Times.

Og det er Findus, en av Europas ledende produsenter av fryst fisk og grønnsaker, som frister Stein Erik Hagen.

- Trenger kapital

Det britiske investeringsfondet Lion Capital, som eier Findus, er ifølge Financial Times i beit for penger. Løsningen er å selge den nordiske delen av Findus - og etter flere måneder med samtaler - skal fondet nå være iferd med å sluttføre en avtale.

De tre som er interessert i å kjøpe, er ifølge FT den globale matgiganten Nestlé, Stein Erik Hagens Orkla og oppdrettsgiganten Lerøy Seafood Group.

Budene ligger trolig et sted mellom 700 og 800 millioner euro, ifølge den britiske avisen, som har snakket med kilder informert om salgsprosessen. Avtalen er trolig klar innen fire uker.

Lion Capital kjøpte Findus for tre år siden for 1,1 milliarder pund.

- Merkevarer

AksjeLongname: OrklaTicker: ORKMarked: OSEOrganiasonsnummber: 910747711TSID: Trade time: 2012-02-06 11:20:56Last: 48.3Close: 48.5Periode: 7days

Det var i september at Orklas konsernsjef Bjørn M. Wiggen sa at selskapet vil endre sitt strategiske fokus til merkevarer. Siden har selskapet kvittet seg med både bakerikjeden Bakers, retur- og panteselskapet Tomra og eierandelen i eiendomsselskapet Fornebu Utvikling.

Alle med henvisning til å frigjøre kapital til å styrke merkevaresatsningen. Dersom Orkla går seirende ut av forhandlingene med Lion Capital, blir kjøpet av Findus det første i den nye retningen. Men det vil ikke være første gang Orkla satser på matvarer i frysedisken - Pizza Grandiosa er allerede under selskapets vinger.

- Norske bydere

Dersom verken sveitsiske Nestlé eller Orkla vinner frem, kan Findus fortsatt bli norsk. Lerøy Seafood Group er i dag verdens nest største oppdretter innen laks og ørret.

Findus er på sin side Nordens ledende aktør innen frossenmat. Selskapet har rundt 6.000 ansatte og produserer årlig 345.000 tonn med mat fordelt på 21 fabrikker. Rundt en tredel av selskapets inntekter totalt kom i 2010 fra Norge, Finland og Sverige.

Les mer:

Publisert:

Flere artikler

  1. Findus selges for milliarder

  2. Findus: - Bare tull at vi har finansielle problemer

  3. Røkkes Aker selger hele fiskeimperiet

  4. Annonsørinnhold

  5. Stein Erik Hagen: - Jeg har ikkepyntet brura

  6. Orkla åpnet nytt milliardbygg