Spotify: Flere kunder – større tap
Verdens største musikkstrømmetjeneste blør på bunnlinjen.
Musikkstrømmetjenesten Spotify tapte 539 millioner euro i fjor, noe som tilsvarer om lag 5,1 milliarder kroner.
Dette er mer enn en dobling fra året før, og er selskapets største tap noensinne, skriver Bloomberg.
Tapet kommer til tross for at strømmegiganten fikk flere titalls millioner nye kunder i fjor.
Spotify skal også ha informert om at en regnskapsfeil har ført til at selskapet har rapportert lavere tap enn hva som hva som var reelt tidligere år.
For 2015 må Spotify legge 58,3 millioner euro (553 millioner kroner) på det rapporterte tapet på 173,1 millioner euro (1,64 milliarder kroner).
Kraftig økning i inntekter
Salgsinntektene til selskapet økte til 2,39 milliarder euro (22,7 milliarder kroner) i 2016, noe som er en oppgang på 52 prosent fra 2015.
I løpet av under to år har Spotify gått fra å ha rundt 20 millioner betalende abonnenter, til 50 millioner. Til sammen er det over 140 millioner mennesker som bruker tjenesten om man slår sammen gratis- og betalende brukere.
Til tross for dette er altså ikke den svenske strømmetjenesten i stand til å gå i overskudd, og de jobber nå med å få i stand mer attraktive avtaler med sine partnere, altså plateselskapene.
Stenbeck og Disney-sjef inn i Spotify
Ifølge finansnettstedet ønsker Spotify å ha dette på plass før en eventuell børsnotering, som ryktes å kunne skje allerede til høsten, ved New York Stock Exchange.
Nye avtaler
Spotify signerte nylig to nye avtaler med henholdsvis Universal Music, som er verdens største plateselskap, og Merlin Network Group, som representerer flere uavhengige plateselskaper.
WSJ: Spotify vurderer å avlyse pengefesten på Wall Street
Ifølge Spotify vil disse avtalene hjelpe på marginene i tiden fremover, da selskapet kan betale mindre av sine inntekter, samtidig som plateselskapene får mer fleksibilitet, blant annet muligheten til å holde tilbake musikk fra gratis-brukerne av tjenesten.
Som en del av avtalene har Spotify forpliktet seg til å betale minst to milliarder euro, rundt 19 milliarder kroner i «royalties» over de neste to årene.
I tillegg hevder selskapet å være i forhandlinger med Warner Music Group og Sony Music Entertainment, noe som vil gi ytterligere motivasjon for Spotify til å få sine brukere vekk fra gratistjenesten, og over som betalende brukere.