Spotify: Flere kunder – større tap

Verdens største musikkstrømmetjeneste blør på bunnlinjen.

MILLIARDTAP: Å være verdens største betyr ikke nødvendigvis at man tjener penger

Foto: Christian Hartmann Reuters
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert:

Musikkstrømmetjenesten Spotify tapte 539 millioner euro i fjor, noe som tilsvarer om lag 5,1 milliarder kroner.

Dette er mer enn en dobling fra året før, og er selskapets største tap noensinne, skriver Bloomberg.

Tapet kommer til tross for at strømmegiganten fikk flere titalls millioner nye kunder i fjor.

Spotify skal også ha informert om at en regnskapsfeil har ført til at selskapet har rapportert lavere tap enn hva som hva som var reelt tidligere år.

For 2015 må Spotify legge 58,3 millioner euro (553 millioner kroner) på det rapporterte tapet på 173,1 millioner euro (1,64 milliarder kroner).

Kraftig økning i inntekter

Salgsinntektene til selskapet økte til 2,39 milliarder euro (22,7 milliarder kroner) i 2016, noe som er en oppgang på 52 prosent fra 2015.

I løpet av under to år har Spotify gått fra å ha rundt 20 millioner betalende abonnenter, til 50 millioner. Til sammen er det over 140 millioner mennesker som bruker tjenesten om man slår sammen gratis- og betalende brukere.

Til tross for dette er altså ikke den svenske strømmetjenesten i stand til å gå i overskudd, og de jobber nå med å få i stand mer attraktive avtaler med sine partnere, altså plateselskapene.

Les også

Stenbeck og Disney-sjef inn i Spotify

Ifølge finansnettstedet ønsker Spotify å ha dette på plass før en eventuell børsnotering, som ryktes å kunne skje allerede til høsten, ved New York Stock Exchange.

Nye avtaler

Spotify signerte nylig to nye avtaler med henholdsvis Universal Music, som er verdens største plateselskap, og Merlin Network Group, som representerer flere uavhengige plateselskaper.

Les også

WSJ: Spotify vurderer å avlyse pengefesten på Wall Street

Ifølge Spotify vil disse avtalene hjelpe på marginene i tiden fremover, da selskapet kan betale mindre av sine inntekter, samtidig som plateselskapene får mer fleksibilitet, blant annet muligheten til å holde tilbake musikk fra gratis-brukerne av tjenesten.

Som en del av avtalene har Spotify forpliktet seg til å betale minst to milliarder euro, rundt 19 milliarder kroner i «royalties» over de neste to årene.

I tillegg hevder selskapet å være i forhandlinger med Warner Music Group og Sony Music Entertainment, noe som vil gi ytterligere motivasjon for Spotify til å få sine brukere vekk fra gratistjenesten, og over som betalende brukere.

Her kan du lese mer om

  1. Spotify
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Plateselskap gikk med på et eksperiment i 2008: Nå har Spotify 175 millioner aktive brukere

  2. Spotify satser på sponsede sanger

  3. Spotify verdsettes til 232 mrd.

  4. Annonsørinnhold

  5. Spotify har aldri vokst like raskt som nå

  6. Spotify tapte over 11 milliarder i 2017