Disney har brukt 44,88 milliarder på å kapre kinesiske kunder

Når Disney åpner portene til konsernets første park i Kina, er det ikke spart på pengene.

MIDTENS (EVENTYR)RIKE: Eventyrslottet i den nye Disney-parken i Shanghai er helt spesielt, og det mest interaktive Disney noensinne har laget.

Foto: Paul Traynor Ap
Publisert:

Fem år etter arbeidet med den nye fornøyelsesparken startet, åpnet Disney dørene til Disneyland i Shanghai torsdag.

Parken har kostet 44,88 milliarder kroner å bygge, og er spredt over nesten fire hundre dekar, skriver CNBC.

– Kina representerer et stort marked for Walt Disney Company, fordi våre historier ikke bare er kjent her, men dette viser at de er universale i appell. De er kjære for folk over hele verden uansett kultur eller land, sier Disney-sjef Bob Iger til CNBC.

– Så dette mener jeg er et fantastisk marked for Disney, et marked i vekst. Størrelsen på markedet er selvfølgelig også en grunn til at vi gjør dette. Parken er den største investeringen vi noensinne har gjort for å vokse i et marked.

Fra før har Disney fornøyelsesparker i Hong Kong, men dette er den første på det kinesiske fastlandet. Totalt har selskapet nå åpnet seks fornøyelsesparker, hvorav tre er i Asia. Men i motsetning til parkene i Tokyo og Hong Kong, som er blåkopier av de amerikanske parkene i California og Florida, har Disneyland Shanghai blitt skreddersydd til å passe inn i kinesisk kultur både med arkitekturen og gatenavnene.

Satser mye

Fornøyelsesparken i Shanghai er et samarbeid mellom Disney og kinesiske Shanghai Shendi Group, som eies av den kinesiske stat.

(saken fortsetter under bildet.)

FORNØYD: Disney-sjef Bob Iger tror satsingen i Shanghai vil bli spennende.

Foto: China Daily Reuters

Ifølge CNBC satser selskapet på å sikre seg en andel av den voksende kinesiske middelklassen, som ventes å øke forbruket sitt til 4.080 milliarder innen 2022. Dette er en dobling siden 2012.

De siste årene har veksten i kinesisk økonomi bremset noe opp, men torsdag morgen understreket kinesiske myndigheter at de fortsatt regner med en total BNP-vekst på 6,9 prosent i inneværende år.
Til sammenligning venter Norges Bank en BNP-vekst på litt over én prosent for Norge.

Les også

EU mener amerikanske filmstudioer har brutt konkurranseloven

Så langt virker analytikerne å være fornøyd med selskapets satsing, og analytiker John Janedis i Jeffries anslo i mai at fornøyelsesparken ville ha 10 millioner besøkende det første året, og nesten 18 millioner besøkende året etter. Det tilsvarer en billettinntekt på 386 millioner dollar det første året og 884 millioner dollar det neste.

Om disse anslagene stemmer, vil fornøyelsesparken gå i pluss innen tre år.

INSPIRERT AV KINA: Parken i Shanghai har kraftige innslag av kinesisk kultur i motsetning til de andre Disneylandene i Asia, som er blåkopier av de amerikanske fornøyelsesparkene.

Foto: Bobby Yip REUTERS

Ikke imponerte investorer

Selv om fornøyelsesparken åpnet dørene sine torsdag for dem som hadde reservert billett på forhånd, er det fortsatt en uke til den offisielle åpningen av parken.

Hotellet, Shanghai Disney Resort, vil først åpne dørene sine torsdag 16. juni, skriver Disney på sine hjemmesider. Selskapet planlegger også en stor seremoni fredag 17. juni, hvor flere kjendiser og administrerende direktør Bob Iger vil være på plass.

Investorene på Wall Street virket imidlertid ikke like imponert som de besøkende, og sendte torsdag og fredag kveld selskapet henholdsvis ned 0,20 og 0,51 prosent

Selskapets aksjekurs har vært svært ustabil det siste året og har i løpet av de siste seks månedene falt 12,42 prosent. Det til tross for storsuksesser som den siste Star Wars-filmen «The Force Awakens», som slo alle salgs rekorder da den kom på kino i desember i fjor.

(saken fortsetter under bildet.)

MANG BESØKENDE: CNBC melder at køene på ulike karuseller var over to timer lange under Disneyland Shanghais første dag.

Foto: Bobby Yip REUTERS

I starten av mai rapporterte selskapet om inntekter på 2,143 milliarder dollar, eller 17,136 milliarder kroner med dagens valutakurs i andre kvartal. Dette var 35 millioner dollar mer enn samme kvartal i fjor, skriver selskapet i sin kvartalsrapport.

– Vi er svært fornøyde med resultatet i andre kvartal, da det markerer vår 11. kvartal med tosifret vekst i inntekt per aksje, sa Iger i en pressemelding etter rapporten.

Selskapets omsetning i fornøyelsesparkene steg med fire prosent til 3,6 milliarder dollar, eller 29,38 milliarder kroner i andre kvartal.

Disney skriver at store kostnader knyttet til åpningen av fornøyelsesparken i Shanghai har ført til noe lavere total bunnlinje for selskapets drift av fornøyelsesparker.

Les også

– Frykten for et januar-stup er tilbake

Les også

Fersk kåring: Dette er verdens ti mektigste merkevarer

Les også

Star Wars drar inn 700 millioner kroner - hver eneste dag