Analytiker ser ett godt tegn i offshoreskip-markedet
Antallet supply-skip med lange kontrakter øker og får bedre betalt.
Vinteren har vært hard for offshorerederiene.
Det bar regnskapet til Siem Offshore preg av. Det viste et underskudd på 69 millioner dollar i fjerde kvartal og selskapet varsler nye forhandlinger med långiverne.
Regnskapene til Dof og Solstad Farstad vil trolig også bære preg av en hard vinter.
Men i markedet for supplyskip er det nå enkelte tegn til bedring, ifølge analytiker Inger-Louise Molvær i Westhore Shipbrokers.
I et ferskt notat trekker hun særlig frem en økende vilje til å inngå kontrakter med over 30 dagers varighet og at utviklingen antallet skip som seiler på slike kontrakter er en god indikator på tilstanden i markedet.
Offshorerederier leier ut skip med tap
Høyere rater
Det laveste antallet psv-er på slike kontrakter var på 109 i januar i fjor og toppet på 132 i september. Hun mener det er tegn i markedet som gjør at antallet vil kommer over toppen fra i september i fjor til sommeren.
Og etter det E24 forstår har leietagere inngått kontrakter i år til rater som ligger til dels betydelig høyere enn ratene i tilsvarende avtaler i fjor.
– Konklusjonen her er at for PSVer som ønsker å sikre kontrakter i Nordsjøen, så vil 2018 bli året hvor ratene omsider tar seg opp og betingelsene starter å svinge til rederienes fordel, skriver Molvær i notatet.
Solstad Farstad-sjefen merker vilje til høyere rater
Lavkvalitetsskip hemmer
Imidlertid er hun noe mindre optimistisk med hensyn til det lunefulle spotmarkedet, selv om hun etter en hard vinter også ser forbedring der.
Det forklarer hun i notatet at ratene holdes nede at lavkalitetstonnasje som har kommet inn i markedet fra britisk sektor av Nordsjøen og at disse vil trekke ratene ned i månedene som kommer.