Blodrødt fra Amedia etter kutt og inntektsfall

Amedias overskudd blåste bort i 2014. Men utviklingen innen digitale betalingsprodukter viser positive tendenser.

TAR GREP: Konsernsjef Are Stokstad i Amedia vil fokusere på kostnader og digitale produkter for å snu skuta.

Heiko Junge
Publisert:

Mediekonsernet Amedia jubler fredag for digital abonnementsvekst, men blør fortsatt penger.

Selskapet nær doblet underskuddet i fjorårets tre siste måneder, og noterer et tap på 141 millioner kroner i perioden. For året viser bunnlinjen et tap på 424 millioner kroner.

Driftsinntektene i kvartalet falt med 188 millioner til 1.170 millioner kroner, og med 520 millioner til 4.687 millioner kroner for året.

Amedias ledelse fokuserer imidlertid på det positive:

Antallet digitale abonnenter har økt til 220.000 betalende brukere, og det trekkes frem at regnskapet er tynget av engangseffekter knyttet til omstilling. Det sistnevnte utgjør 110 millioner kroner.

Skal kutte

Amedia har gjennom fjoråret varslet store bemanningskutt.

Justert for engangseffektene endte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 124 millioner kroner, opp fra 117 millioner i fjerde kvartal 2013. Rapportert EBITDA falt imidlertid til 13 millioner, fra 66 millioner i samme periode året før.

– Turbulensen i mediebransjen fortsetter og utfordringene i annonsemarkedet vil vedvare også i 2015, oppsummerer konsernsjef Are Stokstad i en pressemelding.

- Vårt arbeid med å tilpasse kostnadene i tråd med inntektsutviklingen videreføres. Vi jobber med å styrke vår konkurransekraft, og vil fremover lansere nye produkter og tjenester av høy kvalitet og relevans. Vi forventer fortsatt sterk vekst i antallet kunder med et betalt digitalt kundeforhold

Annonsefall

Det opplyses at opplagsinntektene i fjerde kvartal lå på samme nivå som året før, til tross for et opplagsfall på 5,2 prosent.

Annonseomsetningen er fortsatt fallende, og annonseinntektene ble redusert 10,1 prosent år over år.

Papiromsetningen falt med 14,5 prosent, men det noteres en vekst i de digitale annonseinntektene på 13,3 prosent.

Les også

Amedia gir opp kampen om rubrikkannonsene

Les også

Amedia mener omstillingen har hatt god effekt