Mærsk kjøper 130 containerskip

Den danske shippinggiganten Mærsk kjøper konkurrenten Hamburg Süd og utvider dermed flåten sin med en femtedel til hele 741 containerskip.

STORT KJØP: Mærsk kjøper Hamburg Süd fra Oetker-gruppen for en ukjent sum, og øker dermed flåten med 130 containerskip til hele 741 skip. Dette er skipet Emma Mærsk.

Foto: A. P. Møller-Mærsk
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Danske Mærsk, et av verdens største shippingselskaper, kjøper verdens syvende største containerrederi Hamburg Süd fra Oetker-gruppen.

Selskapet oppgir ingen kjøpesum, men ikke-navngitte kilder opplyser til nyhetsbyrået Dow Jones Newswires at den være på hele fire milliarder dollar (33,8 milliarder kroner).

Oetker-gruppen er et tysk konglomerat med virksomhet innen alt fra alkohol og mat til bank og shipping, men i Norge er selskapet kanskje best kjent for pizzaen Dr. Oetker.

– Dette er en milepæl i Mærsk Lines historie, sier konsernsjef Søren Skou i Mærsk-gruppen.

– Hamburg Süd supplerer Mærsk Line, og sammen kan vi tilby kundene det beste av to verdener, særlig på nord-sør-rutene, sier Skou.

Mærsk-aksjen steg 5,26 prosent til 9.800 danske kroner etter kjøpet.

Med dette kjøpet vil Mærsk Line, selskapets enhet for containertransport, øke sin andel av den globale tonnasjen innen containerfrakt til 18,6 prosent fra 15,7 prosent, og selskapets flåte blir på hele 741 containerskip.

Mærsk vil gi mer detaljer når avtalen er godkjent, trolig i løpet av andre kvartal neste år.

Les også

Hevder Mærsk og Dong vil lage dansk oljekjempe

Øker omsetningen

Hamburg Süd hadde en omsetning på 6,73 milliarder dollar (56,9 milliarder kroner) i fjor, som kommer på toppen av Mærsks omsetning på 40,3 milliarder dollar (339,8 milliarder kroner).

– Ytterligere konsolidering av containershipping-industrien danner etter vår vurdering grobunn for forsiktig optimisme omkring fremtidige inntjeningsnivåer, sier Sydbank-analytiker Morten Imsgard.

Sydbank beholder sin nøytrale anbefaling på Mærsk, men mener likevel at kjøpet styrker Mærsks ledende rolle innen global containershipping.

– Containershipping-industrien kjennetegnes av betydelige stordriftsfordeler, og som markedsleder har Mærsk Line det beste grunnlaget til å kunne fastholde industriens laveste omkostningsnivå, sier Imsgard.

Stor overkapasitet

Kjøpet kommer på et tidspunkt med overkapasitet i markedet og en rekke sammenslåinger, etter at en av de største aktørene i bransjen, koreanske Hanjin, kollapset tidligere i høst.

Blant annet har franske CMA CGM kjøpt singaporske Neptune Orient Lines, og de japanske aktørene Nippon Yusen, Mitsui O.S.K. Lines og Kawasaki Kisen Kaisha planlegger å slå seg sammen.

– Med disse konsolideringene vil industrien bestå av betydelig færre og sterkere aktører fra 2018 enn det som har vært tilfelle de siste årene. Det gir etter vår vurdering grobunn for en forsiktig optimisme om en bedre balanse mellem tilbud og etterspørsel, sier Imsgard.

Fortsatt utfordrende

På lang sikt vil konsolideringen hjelpe Mærsk, men på kort sikt står både Mærsk og konkurrentene foran store utfordringer, mener Sydbank.

– Oppkjøpet vil etter vår vurdering ikke umiddelbart bidra til et bedre forretningsklima for Mærsk Line i de kommende kvartalene, sier Imsgard.

Etter kjøpet av Hamburg Süd blir Maersk Lines totale kapasitet på 3,8 millioner tyve-fots containere (twenty-foot equivalent unit, TEU), mot 3,1 millioner containere før oppkjøpet.

Selskapets flåte blir også yngre, i gjennomsnitt er selskapets skip 8,7 år gamle etter oppkjøpet, mot 9,2 år i snitt før kjøpet.

Les også

Kraftig resultatfall for Mærsk

Får 130 skip

Flåten til Hamburg Süd, eller Hamburg Südamerikanische Dampfschiffahrts-Gesellschaft KG, er på 130 containerskip med en kapasitet på 625.000 TEU. Selskapet har 5.960 ansatte ved 250 kontorer over hele verden.

– Det å avslutte vårt engasjement i shipping etter 80 år som eier i Hamburg Süd var ingen enkel avgjørelse for vår familie, sier August Oetker, styreleder i Oetker-gruppens eiendomsselskap Dr. August Oetker KG.

– Mærsk vil bevare og skape vekst i Hamburg Süd, sier Oetker.

Kjøpet må godkjennes av myndighetene i Kina, Korea, Australia, Brasil, USA og EU, en prosess som kan vare helt til slutten av 2017.

Les også

Hevder Mærsk og Dong vil lage dansk oljekjempe

Les også

Kraftig resultatfall for Mærsk

Les også

Hanjin vil selge store deler av flåten

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Mærsk
  2. Shipping
  3. Danmark

Flere artikler

  1. Kraftig resultatfall for Mærsk

  2. Nytt containerskipselskap vurderer Oslo Børs

  3. Mærsk kjøper lagerfirma i USA for fem milliarder

  4. Annonsørinnhold

  5. «Temperaturmåleren» advarer mot vekstbrems

  6. Stortap for dansk gigant – halverer utbyttet og mister styreleder