Kvartalsrapporter

Photocure øker inntektene, men preges av coronausikkerhet

Det norske blærekreftselskapet Photocure mener fortsatt at usikkerheten rundt pandemien gjør det vanskelig å si noe om inntektsforventningene fremover.

BLÅLYSTEKNOLOGI: Photocure bruker blått lys for å lettere oppdage blærekreft.
  • Camilla Knudsen
Publisert:

Photocure øker inntektene til 87,4 millioner kroner i tredje kvartal fra 49,9 millioner på samme tid i fjor. Det gir et brutto driftsresultat (EBITDA) på −0,2 millioner kroner, opp fra −5,4 millioner kroner. Totalt ga det et underskudd på 7,3 millioner kroner etter skatt.

– Med forventning om at pandemien avtar i første halvår 2022, er Photocure fortsatt i sterk posisjon for å komme tilbake til vekstratene vi leverte før pandemien, og å utnytte andre muligheter som kan forbedre vår vekst og vei mot bærekraftig lønnsomhet, sier Photocure-sjef Daniel Schneider i børsmeldingen.

Photocure har vært rammet av forsinkelser i installeringen av sine produkter på grunn av coronaviruset.

BLÆREKREFTSELSKAPET Photocure presenterer tall for tredje kvartal. Bildet viser selskapets toppsjef Daniel Schneider.

Mens Photocure i fjor vår oppjusterte sitt inntektsmål til en milliard kroner i 2023, har selskapet siden i våres ikke lenger gitt noen finansiell guiding på grunn av usikkerheten knyttet til pandemien.

Selskapet peker på at det fremdeles er usikkert om når pandemien er helt over, og at nye mutasjoner og varianter av coronaviruset igjen fører til usikkerhet om stabilisering av volum og kundeordrer.

«Som en konsekvens av dette gir ikke Photocure noe finansiell guiding på dette tidspunktet», skriver selskapet.

Utplasseringstakten kan dempes på kort sikt

Antallet fast installerte Photocure-systoskoper i USA øker til 302 ved utgangen av tredje kvartal, fra 288 i slutten av forrige kvartal. Målt mot samme tid i fjor er det en vekst på 49 apparater eller 19 prosent.

Etterspørselen er fortsatt sterk i USA, melder selskapet, men utplasseringstakten fremover vil trolig kunne dempes noe av partneren Karl Storz’ overgang til nytt system.

«Vi er derfor konservative i forventningen om antallet apparater vi venter å utplassere over de neste par kvartalene», skriver selskapet.

Etter denne overgangen ser Photocure imidlertid potensial for betydelig økning i utplasseringen i USA neste år og videre fremover.

Hexvix (Cysview i USA) er navnet på Photocures hovedprodukt, som er en blålysteknologi i behandling av blærekreft.

Selskapet planlegger å øke investeringene tilbake til normaliserte nivåer i fjerde kvartal, hovedsakelig knyttet til kommersielle aktiviteter for å øke salget av Hexvix/Cysview.

Photocure har en markedsverdi på Oslo Børs på 3,2 milliarder kroner, etter en oppgang på drøye ti prosent hittil i år.

Her finner du meldingen fra Photocure
Les på E24+

På et tidspunkt kommer det mange Vaccibody-aksjer for salg

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Photocure
  3. Bioteknologi
  4. Kreft
  5. Kreftbehandling
  6. Regnskap og resultater

Flere artikler

  1. Subsea 7 og Meltwater falt på flat Oslo Børs

  2. Schibsted øker resultatene mer enn ventet i tredje kvartal

  3. Nordic Semiconductor fremskynder milliardmål

  4. Gjensidige vil dele ut to milliarder til eierne

  5. Yara-sjefen bekymret: – Kan gå fra en energikrise til en matkrise