Christen Sveaas kjøper Solstad Offshore-aksjer
Investoren tar et nytt offshoreskip-jafs, og eier nå over fem prosent av Solstad Offshore - som har steget nær 500 prosent i år.
Samtidig som det begynte å røre seg i offshoreskipbransjen igjen etter årevis med kriser, kjøpte investor Christen Sveaas seg i mars tungt inn i offshorerederiet Siem Offshore.
Fredag har han også kjøpt aksjer et annet Oslo Børs-notert offshorerederi, Solstad Offshore, ifølge en flaggemelding.
Kistefos-konsernet til Sveaas eier nå fire millioner Solstad Offshore-aksjer, fremgår det. Det tilsvarer aksjer for 128 millioner kroner og gjør ham til tredje største aksjonær.
Kjøpet kommer etter at Solstad Offshore-aksjen har steget nær 500 prosent siden årsskiftet.
Sveaas er fra før også dominerende eier i det Stockholm-noterte Viking Supply Ships, som har en flåte på seks offshoreskip
Offshoreaksjer topper vinnerliste – skipsmegler venter knallsterk sommer
Har staten gitt Christen Sveaas en halv milliard kroner?
Kjente investorer strømmer til
Utover 2022 har det flere ganger blitt meldt om større etterspørsel for offshoreskipene, som blant annet tauer oljerigger, og høyere betaling for arbeidet. Situasjonen har sendt kursene til himmels på Børsen.
Samtidig har en rekke profilerte investorer kastet seg over aksjene.
Investor Celina Midelfart har den siste tiden har dukket opp på eiersiden innenfor flere oljeservicesektorer, blant annet offshore, samtidig som oljeprisen og aksjer har steget.
– Med høyde for vesentlig volatilitet, er jeg grunnleggende positiv til et langsiktig positivt sentiment for hele commodities-markedet, og da spesielt energi, hvor det har vært underinvestert på supplysiden i 7 år, og der etterspørselen etter hydrokarboner fortsetter i en voksende trend, skrev hun i en epost tidligere denne uken.
Kjente investorer med på offshoreopptur: – Vært underinvestert i syv år
Krise på krise
Krise på krise har rammet offshorebransjen. Rederier med mye gjeld ble først truffet av oljenedturen for åtte år siden, før de på nytt ble hardt rammet under coronaperioden.
Flere har det siste halvåret ventet at bedre tider er på vei i offshoremarkedet, hjulpet av høyere oljepris, økte investeringer fra oljeselskaper og at skipene som har blitt lagt i opplag i krisetider er vanskelig å få tilbake i drift.
Både Solstad Offshore og Siem Offshore har vært gjennom restruktureringer de siste årene for å kvitte seg med krisegjeld, men spesielt sistnevnte har gitt uttrykk for at det også trengs sammenslåinger.
– Markedet sliter fortsatt med for mange skip og vi gjentar at konsolidering er nødvendig for å bedre effektiviteten til den globale offshoreskip-flåten, skriver selskapet i en presentasjon.