Kampanje-bom for XXL – bratt aksjefall

XXL-salget falt i tredje kvartal, til tross for økt kampanjetrykk. Det tynger inntjeningen, og investorene sender aksjen ned på Oslo Børs.

XXL-sjef Pål Wibe
  • Eivind Bøe
Publisert:

Aksjekursen til XXL er ned rundt ti prosent i handelen på Oslo Børs, samme dag som sportskjeden la frem tall for årets tredje kvartal.

Til tross for økt kampanjetrykk, klarte ikke XXL å øke omsetningen – tvert imot falt den fra samme tid i fjor.

XXL-sjef Pål Wibe er ikke fornøyd med utviklingen.

På presentasjonen av kvartalstallene forteller Wibe at rundt 100 millioner kroner, altså hoveddelen av salgsnedgangen, skyldes sykkelmangel.

– Vi begynner å bli lei av å snakke om sykler. Til neste år kan vi forhåpentligvis snakke om sykler som vi faktisk har, sier Wibe på presentasjonen.

I sommer la XXL frem tall som viste at omsetningen falt. Da også pekte selskapet på coronaeffekter, med stengte butikker og forsinkede vareleveringer, spesielt på sykkel.

XXL selger sportsutstyr i de nordiske landene, men også i Østerrike, som har blitt en verkebyll for selskapet.

I kvartalsrapporten skriver selskapet at det østerrikske markedet fortsetter å være mer utfordrende enn de nordiske landene, med betydelig nedgang i etterspørselen og handelen innen varehandel.

– Østerrike har sammen med sykkelsituasjonen gjort at dette har blitt et forferdelig år, sier Wibe på presentasjonen.

Les også

XXL-salget falt – skylder på sykkelmangel igjen

– Det er nå «Champions League»-finalen starter

I et intervju med E24 sier Wibe at dette har vært et «jobbe-kvartal», sammenlignet med et fjorår som var bedre.

Han sier økt kampanjetrykk kommer mot et bakteppe med unormalt lite kampanjer på samme tid i fjor.

– Hvor bommet dere på kampanjene?

– Det er i hovedsak sykler, som det er for lite av tilgjengelig, sier Wibe og legger til at det i tillegg har vært en bedre innhenting i Norge enn spesielt Østerrike.

– Jeg var i Østerrike for to uker siden, og der er det fortsatt krav om munnbind og du må vise vaksinebevis. Det var først i slutten av tredje kvartal restriksjonene ble lettet på der. Men hvis ikke det blir en oppblomstring i vinter, ser vi tegn til normalisering.

Om julehandelen sier Wibe at selskapet er trygg på at det har ganske god kontroll, til tross for at det har vært usikkerhet med tanke på leveranser.

– Men sammenlignet med sykkelmangelen, vil det koste mindre og være mindre dramatisk fremover.

Han sier at det kan bli tomt for enkelte varer, men at det ikke blir en stor krise for forbrukerne som skal handle julegaver hos XXL.

– Det er nå «Champions League»-finalen starter. Vi føler oss trygge på leveransene til jul, sier Wibe, og viser til at fjerde kvartal er det viktigste for varehandelen og sportsutstyrsbransjen.

Analytiker skuffet

Om salgsutviklingen så langt i oktober, sier Wibe på presentasjonen at de ser samme trend som i tredje kvartal.

I tillegg til varemangel og Østerrike-trøbbel, har fraktmarkedet vært utfordrende og fraktkostnadene har økt.

– Selv om dette er eksterne faktorer som har rammet oss hardt i kvartalet, kan vi ikke være fornøyd med salgsutviklingen og kundetrafikken, sier Wibe i en uttalelse om kvartalsrapporten.

Med dagens kursfall er nedgangen det siste året i alt på 38 prosent.

Kursen nådde et bunnpunkt i april 2020, da coronakrisen herjet i aksjemarkedet.

Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux sa før børsåpning at han ventet at aksjekursen XXL kom til å falle når Børsen åpner torsdag formiddag.

– De får ikke helt til det vi hadde håpet, sier Heiberg, som viser til at marginene er svakere enn det de fleste på forhånd hadde ventet.

Heiberg sier at XXL har ganske tynne marginer, slik at det slår mye ut når selskapet nå bommer på forventningene.

– Det er synd at selskapet ikke har klart å få høyere vekst, når kampanjenivået har økt, sier Heiberg.

XXL rapporterer at det har skjerpet kampanjeaktivitetene for å ta igjen markedsandeler over tid. Det har påvirket marginene negativt som følge av økte kostnader knyttet til disse aktivitetene.

Lavere inntjening

XXL hadde en omsetning på 2,69 milliarder kroner i årets tredje kvartal, går det frem av kvartalsrapporten som ble lagt frem torsdag morgen.

Driftsresultatet (ebitda) landet på 336 millioner kroner i kvartalet, mens resultatet etter skatt var på 70 millioner kroner.

Analytikerne ventet ifølge Bloomberg at inntektene ville lande på 2,69 milliarder kroner, mens driftsresultatet (ebitda) var ventet på 361,8 millioner kroner.

På samme tid i fjor leverte XXL inntekter på 2,82 milliarder kroner, et driftsresultat på 420 millioner kroner og et resultat etter skatt på 165 millioner kroner.

Salgsnedgangen er altså på 4,8 prosent, eller 137 millioner kroner, fra samme tid i fjor.

Den sammenlignbare veksten (like-for-like) var ned 4 prosent.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. XXL

Flere artikler

  1. XXL-salget falt – skylder på sykkelmangel igjen

  2. Tungt Equinor-fall senket Børsen

  3. Betalt innhold

    Analytikere uenige om mulig XXL-emisjon

  4. Oslo Sportslager snudde til pluss i coronaåret

  5. XXL øker omsetningen, men tynges av tap i Østerrike