Skår i gleden etter sterke Orkla-tall: Dagligvare-konkurrenter rammer skjønnhetsproduktene

Orkla-aksjen hadde en solid dag på børsen etter at første kvartal gikk bedre enn ventet, men ett forretningsområde klarte ikke selskapet å snu.

PRESENTASJON: Orkla presenterte tirsdag resultater for fjerde kvartal 2019. Det var også Konsernsjef Peter A. Ruzicka (t.v.) sin siste dag. Her sammen med finansdirektør Jens Bjørn Staff.

Foto: Ole Berg-rusten NTB scanpix
Publisert:

Da Orkla-sjef Peter A. Ruzicka hadde fullført sin siste kvartalspresentasjon var det hverken spørsmål eller kommentarer fra de fremmøtte analytikerne.

– Dette var enten klinkende klart eller kjedelig, responderte Ruzicka.

Markedet synes å tro det var klinkende klart, ettersom aksjen tok fart og avsluttet opp 5,76 prosent på Oslo Børs.

Til sammenligning endte hovedindeksen på Børsen ned 0,38 prosent, etter at oljeprisen falt og dro med seg oljeselskaper som Equinor (ned 0,75 prosent) og Aker BP (med 3,66 prosent).

– Det var et kvartal i tråd med det vi ønsket å levere. I fjor hadde vi stang ut på mange områder, og det skal vi reversere i 2019, sier Ruzicka til E24 og sier de forventer organisk vekst for 2019.

Les også

Orkla leverer sterkere resultater enn ventet

Alle konsernets forretningsområder utenom ett bidro til organisk vekst for selskapet i første kvartal. «Orkla Care» har over tid har levert svake resultater, og Orkla legger mye av ansvaret på dagligvarekjedene.

Bredt vareutvalg og nettet tynger

For «Orkla Care», som er selskapets forretningsområde for skjønnhetsprodukter som sjampo, deodorant og tannkrem går tilbake i første kvartal.

Den organiske veksten svekker seg med tre prosent, noe som er høyere enn første kvartal i fjor (-0,4 prosent) og også høyere enn hva forretningsområdet gikk tilbake i hele 2018 (1,8 prosent).

Organisk vekst ekskluderer vekst fra oppkjøp og fusjoner.

Orkla peker på nye salgskanaler som hovedårsaken til svekkelsen. Folk handler vaskepulver og tannkrem i nye butikker og på nett.

Spesielt raskt vokser kjeder som danske Normal, men også norske Europris tar markedsandeler fra dagligvaren.

Ruzicka mener at kjedene må ta mye av ansvaret for utviklingen.

Les også

Denne typen butikker har vokst raskere enn netthandelen

– Jeg skal ikke si at dagligvaren har sovet i timen, men de har tapt store markedsandeler i disse kategoriene, det er ganske betydelig, sier Ruzicka.

– Er det noen dialog mellom dere og kjedene om dette?

– Ja, og jeg tror dagligvarekjedene også er bekymret for dette, men her må det gjøres noe, sier Ruzicka som påpeker at dette er et marked de skal vinne tilbake i fellesskap.

Også nettet tar innpå, og aktører som Blivakker.no og Blush omsetter for hundrevis av millioner i skjønnhetsprodukter hvert år.

Ruzicka sier de er representert innen bredt vareutvalg og på nett, men det er ikke nok.

– Vi er veldig store i dagligvare, spesielt på «home and care». Selv om vi er tilstede i andre kanaler, er ikke det nok til å kompensere for tapet vi ser i dagligvare.

Analytiker: Lett kvartal å måle seg mot

Også analytiker Markus Bjerke i SEB som følger Orkla, sier selskapet er helt avhengig av å få en større tilstedeværelse i de nye salgskanalene fremover.

Men Bjerke tror ikke det blir lett å opparbeide seg samme posisjon som Orkla har i dagligvarekjedene.

– Det er ikke gitt at man får den samme markedsandelen og eksponeringen i de nye kjedene, sier analytikeren.

Omsetningen i den såkalte bredt vareutvalg-bransjen har økt 70 prosent fra 2008 og frem til 2016, og ifølge Virke så kategorien større vekst enn netthandel i samme periode.

Disse butikkene er ofte lavpriskjeder som selger store volumer varer til en lavere pris enn konkurrentene, og velger varer basert på popularitet og lønnsomhet. Bransjen stjeler kunder fra både jernvare, dagligvare og møbelbutikkene.

Bjerke i SEB legger til at selv om driftsresultatet var litt over ventet for Orkla, var omsetningen og den organiske veksten ikke mye å skryte av.

– Første kvartal i fjor var et svakt kvartal, dermed blir ikke sammenligningen særlig krevende.

Les også

Overrasket Hagen prøvde å overtale avtroppende Orkla-sjef: – Jeg skulle ønske han hadde fortsatt litt til

Leter etter oppkjøp

Orkla har gjennomført en rekke oppkjøp den siste tiden, deriblant Captain Kambucha, Koti Pizza og Lecora.

Oppkjøpene skal posisjonere konsernet bedre både innen vegetar og økologisk mat, samt restaurantbransjen, det Orkla kaller «out of home».

Samtidig har oppkjøpene vært relativt små sammenlignet med Orklas pengebok.

– Er det fremdeles utfordrende å finne større interessante oppkjøp

– Ja, vi gjør en rekke små oppkjøp, men det er lenge siden vi har gjort noen virkelig store investeringer, sier Ruzicka

Han påpeker at det er lettere å ta ut synergier og at dette kan gjøres raskere ved mindre oppkjøp.

– Det handler egentlig litt om hva som er tilgjengelig i markedet. Pengene brenner ikke i lommen.

Her kan du lese mer om