Wow Air har stanset alle flighter: Venter på emisjon
Noen timer etter at Wow Air satte flyene på bakken torsdag morgen kom den endelige beskjeden: Flyselskapet stanser all drift. Det siste redningsforsøket gikk dermed i vasken.
NB! Saken er oppdatert etter at Wow Air bekreftet at all virksomhet er stanset for godt.
Etter flere gjentatte forsøk på å redde det islandske lavprisselskapet Wow Air, kulminerte det hele i at selskapet torsdag morgen meldte at alle flyginger hadde blitt utsatt inntil videre.
Da ventet selskapets ledelse på om man ville klare å redde selskapet i et siste forsøk, der obligasjonseierne skulle gå med på å konvertere gjeld til egenkapital (aksjer) og investorer skulle sprøyte inn frisk kapital i en kriseemisjon.
I løpet av torsdagen klarte man imidlertid ikke å lande denne siste redningsplanen, og like før klokken 10:00 norsk tid kom meldingen om at Wow Air har stanset all drift.
Det melder både Wow Air selv og den islandske transportmyndigheten.
Wow Air har fløyet til destinasjoner både i Nord-Amerika og Europa fra sin base på Island, og forsøkte også uten hell å fly til India.
Tidligere på dagen skrev flyselskapet at passasjerene ville få muligheten til å få refundert billettene sine eller booke om til senere flighter. Nå skriver selskapet at «passasjerene anbefales å sjekke tilgjengelige flyginger hos andre flyselskap».
– Noen flyselskap kan tilby flyginger til reduserte rater, såkalte «redningspriser», gitt situasjonen, skriver Wow Air og legger til at de som har bestilt billetter gjennom pakketurer eller har forsikring gjennom kredittkort eller reiseforsikring kan få refundert pengene sine derfra.
Selskapet har foreløpig ikke slått seg konkurs, men sier at passasjerer kan sende inn krav til bostyrer, hvis det blir snakk om en konkurs.
– Enda et flyselskap legges på gravlunden
– Det er synd å se at enda et flyselskap legges på gravlunden av flyselskaper, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24.
Wow Air er nemlig bare det siste i en rekke mindre og regionale flyselskaper som har måttet legge ned eller som har gått konkurs den siste tiden. De to viktigste årsakene er den økte oljeprisen og den beintøffe konkurransen i luftfarten.
Selskaper som Flybmi, Primera Air, Next Jet, Germania og Cobalt Air er blant selskapene som har gått dukken.
– Dette viser bare at hvis man er en mindre aktør i dagens marked, med færre enn 20 fly, så er det svært krevende, sier Elnæs og fortsetter:
– Wow Air hadde nok ikke noe annet valg enn å stanse virksomheten nå, hvis ikke hadde nok islandske myndigheter kunnet komme til å trekke tilbake lisensene deres ettersom de blant annet skylder mye flyplassavgifter.
– Det er krevende å få inn kapital til flyselskaper så tøft som markedet er nå, særlig i lavprissegmentet, sier flyanalytikeren videre.
Han sier at Wow Air skylder rundt 200 millioner dollar til blant annet leasingselskaper og flyplasser.
– Utgangspunktet deres var dårlig. Wow Air var underkapitalisert, de hadde for høye driftskostnader og for lave billettpriser. Det er en miks som ikke fungerer over tid. De har også møtt mer konkurranse de siste årene, både fra Icelandair, europeiske og amerikanske selskap, sier Elnæs.
Han peker på at Wow Air la opp til et ambisiøst program der de leaset inn fire store Airbus A330 langdistansefly, som er betraktelig dyrere enn selskapets andre kortdistansefly fra Airbus. Hadde ikke Wow Air gapt så høyt kunne de kanskje klart seg, mener Elnæs.
– Hvilken effekt får dette på konkurransebildet og markedet?
– Wow Air utgjorde ikke så mye av den totale kapasiteten mellom Europa og Nord-Amerika samlet sett, så dette er viktigst for flymarkedet til Island, samt arbeidsplassene der.
Det går mot en kjølig vinter for europeiske flyselskaper
Icelandair prøvde to ganger
Wow Air har slitt økonomisk de siste par årene, og den økte konkurransen og oljeprishoppet har satt et finansielt press på selskapet. Det siste året har det vært gjennomført flere redningsforsøk.
Selskapet har ikke offentliggjort regnskapstall for fjerde kvartal, men tallene for de ni første måneden av 2018 viser et brutto driftsunderskudd (EBITDA) på 18,9 millioner dollar mot et driftsoverskudd på 8,8 millioner i samme periode året før. Resultatet endte i de ni månedene på -33,6 millioner dollar.
I november i fjor annonserte Icelandair at de ville kjøpe opp og fusjonere med Wow Air. Den planen gikk etter hvert i vasken og i slutten av november kom det amerikanske fondet Indigo Partners på banen. Indigo eier en rekke lavprisselskaper.
I desember annonserte Wow Air at de hadde solgt fire fly av typen Airbus A321 til Air Canada.
I forrige uke meldte Wow Air at Indigo Partners hadde trukket seg, og igjen kom Icelandair på banen. Partene ga seg selv gjennom helgen på å finne en mulig løsning, men det klarte man ikke og på søndag varslet Icelandair at de hadde avsluttet diskusjonene.
Les flere av sakene om Wow Air og Icelandair:
- Prøver på nytt redningsforsøk for Wow Air i helgen
- Wow Air reddet av amerikansk private equity-fond
- Full krise i Wow Air – dropper fusjonen med Icelandair
- Flyfusjon på Island: Icelandair sluker Wow Air med egne aksjer som betaling
- Icelandair brøt lånevilkårene – forhandler med obligasjonseierne