Resultatfall for XXL - overskuddet falt med 28 millioner kroner

Sportsutstyrskjeden XXL får et resultat etter skatt på 42 millioner kroner. Det er et fall fra 70 millioner i tredje kvartal i fjor.

Publisert:

Driftsresultatet (ebit) faller fra 132 millioner kroner i fjor til 38 millioner kroner i årets tredje kvartal.

Omsetningen faller også til 2,3 milliarder kroner, fra 2,7 milliarder i samme kvartal i fjor.

Fallet er «drevet av en plutselig og historisk lav forbrukertillit og redusert etterspørsel etter sportsutstyr generelt», skriver XXL i kvartalsrapporten. Og selskapet er «ikke fornøyd med resultatet».

– Markedet er krevende og vil være krevende en stund. Høyere energi- og matpriser, og økte renter, gjør at kundene har mindre penger igjen til alt annet. Dette påvirker hele detaljhandelen, og sport er intet unntak, sier finansdirektør og midlertidig XXL-sjef Stein Eriksen.

Normalt er juli, kvartalets første måned, en av XXls beste salgsmåneder.

«Men denne gangen ble salget påvirket av økt forbruk av reiser og tjenester etter pandemien», skriver selskapet.

  • Ebitda (inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) ender på 186 millioner kroner i tredje kvartal. I fjor hadde selskapet ebitda på 336 millioner kroner i samme periode.
  • Bruttomarginen (differansen mellom varekostnad og utsalgspris) endte på 35 prosent, mot 38,9 prosent året før. Denne ble påvirket av høyere kampanjevirksomhet og innkjøpskostnader, skriver XXL.

Vil åpne 2–3 nye butikker i året

Den midlertidige XXL-sjefen sier at sportsutstyrskjeden har satt inn tiltak gjennom våren og sommeren for å kutte kostnader og redusere varelagrene.

– Disse har allerede hatt en betydelig effekt, sier Eriksen.

Sportsutstyrskjeden har tro på XXL-konseptet og tror markedet vil normalisere seg over tid.

Derfor har de som mål om en bruttomargin på 40 prosent, driftskostnader på 30 prosent og en ebitda-margin på 10 prosent i tiden fremover. Sistnevnte, ebitda-marginen, var på 8 prosent i tredje kvartal.

XXL skriver også at de fremover ser for seg å åpne 2–3 nye butikker i året. I 2022 har sportsutstyrskjeden signert leiekontrakter for to nye butikker, en i Norge og en i Sverige.

Det er like mange nye butikker, som de har stengt ned gjennom året, butikker som lå i de svenske grensebyene Töcskfors og Nordby.

Kjeden kommer også til å stenge en butikk i Østerrike i første kvartal neste år, og de planlegger også å nedskalere flere av sine butikker i Sverige.

Les også

Svake tall fra XXL: Driftsresultatet falt med 200 millioner kroner

Omrokkeringer i konsernledelsen

I midten av mai ble det kjent at Pål Wibe skulle gå av som sjef for sportskjeden 1. september. Bakgrunnen var uenigheter om prioriteringer og veien videre.

Wibe begynte i jobben som XXL-sjef i april 2020. Da kom han fra tilsvarende jobb i Europris, hvor han hadde vært siden 2014.

Siden har finansdirektør Stein Eriksen rykket opp i gradene og tatt over som midlertidig sjef for sportutstyrskjeden.

Selskapet gjør også andre omrokkeringer i ledelsen.

«På dette stadiet er det på tide å fokusere på den grunnleggende driften, kostnadseffektivitet og ikke på å implementere mange nye strategiske prosjekter», skriver XXL i rapporten.

Med dette bakteppet, varsler XXL at de skal redusere konsernledelsen med en direktør, Markus Solvik.

De slanker også strategiavdelingen, og flere nyansatte som skulle starte i avdelingen nå i høst, starter ikke likevel.

Markeds- og kategoridirektør André Sjåsæt har sagt opp sin stilling, og gir seg i april neste år.

Les også

Sportskjedene har solgt for 600 millioner mindre enn i fjor

Avtroppende sjef

Den nå tidligere XXL-sjefen, Pål Wibe, understrekte overfor E24 at han fortsatt hadde tro på XXL-konseptet, og at han og styret var enige om mye viktig.

Wibe forlot ikke XXL tomhendt.

Den tidligere XXL-sjefen får en etterlønn på 18 måneder. Han hadde en lønn på fem millioner kroner i fjor.

Med utgangspunkt i årslønnen innebærer det at Wibe fikk med seg 7,5 millioner kroner da han gikk av i september.

Publisert:
Gå til e24.no