Resultathalvering for containerkjempe
Containerrederier fortsetter å legge frem store resultatfall for årets tre første måneder.
Gjennom de siste par årene har containerrederiene tjent rekordsummer på frakten etter massive ratehopp gjennom coronapandemien. Etter de skyhøye ratetoppene i 2021, har det siste året imidlertid vært preget av et ras til nivåer lavere enn før pandemien – og nå vises dette i regnskapene.
Den tyske containerkjempen Hapag-Lloyd endte i første kvartal 2023 med et overskudd på 1,9 milliarder euro, ned fra 4,2 milliarder euro året før, ifølge kvartalsrapporten lagt frem torsdag.
Inntektene endte på 5,6 milliarder euro for årets tre første måneder, ned fra åtte milliarder euro året før, fremgår det.
Hapag-Lloyd, som har falt tungt på børs det siste året, skriver at første kvartal var preget av svak etterspørsel og fallende fraktrater for containertransport. Økte kostnader tynger også.
Den gjennomsnittlige fraktraten falt med rundt 28 prosent i perioden til 1.999 dollar per TEU.
TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte.
Nylig la det danske containerrederiet Mærsk frem førstekvartalstall som viste et stort resultatfall, men fortsatt et høyt overskudd.