Leasingkjempe vil videreutleie alle flyene de har leid til Norwegian

Norwegian-ledelsen er i krisemodus etter regjeringens støtte-nei. Tidligere har de varslet at de vil kvitte seg med halve Dreamliner-flåten og nå får de hjelp fra et av verdens største leasingselskaper.

VIL HA FÆRRE FLY: Et Norwegian fly av typen Boeing 787–8 «Dreamliner» med Greta Garbo på halen avbildet under en motorreparasjon på Oslo Lufthavn.

Stian Lysberg Solum
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Norwegian-ledelsen jobber nå febrilsk med å redde flyselskapet – en oppgave som har blitt enda mer krevende etter at regjeringen sa nei til å delta i redningspakke nummer to.

Selv om Norwegian fikk banket gjennom en omfattende redningspakke i mai, er ikke dette nok for å redde selskapet. En ny pakke må på plass i løpet av vinteren hvis selskapet skal overleve.

Coronapandemien har sendt luftfarten inn i krise og i tredje kvartal rant det 524 millioner kroner mer ut av Norwegian-kassen i måneden enn det kom inn. Uten store grep kan kassen være bunnskrapt rundt mai.

Nøyaktig hvordan Norwegian-ledelsen ser for seg at de skal redde selskapet er ikke kjent, men det er klart at selskapet jobber med å kvitte seg med både kort- og langdistansefly – inkludert nesten halvparten av langdistanseflyene Dreamliner.

Allerede i gang

Nå gjør et at verdens største leasingselskap det klart at de allerede er i gang med å bistå Norwegian:

– Vi har allerede leid ut to 787 (Boeing 787 Dreamliner, journ.anm.) som vi har hos Norwegian (...) og de gjenværende 787-ene markedsføres også for øyeblikket, sa konsernsjef Aengus Kelly i AerCap da han la frem selskapets kvartalstall nylig.

– Dette er store langdistansefly, med ny teknologi, og vi vil få dem leid ut, fortsatte han.

AerCap-sjefen beskrev videre en situasjon der markedet stoppet helt opp i våres. Da valgte leasingkjempen heller å la flyselskap som slet sitte på flyene, så lenge de kunne lagre dem, vedlikeholde dem og opprettholde driftssertifikatene på dem.

– Da vi gikk gjennom april, mai og juni var det veldig vanskelig å finne et hjem for fly (...) og etter hvert som man fant hjem og kunne ta flyene ut, så gjorde vi det, sa Kelly.

Uttaleselene til AerCap-ledelsen er også omtalt av Finansavisen.

Norwegian sier til E24 at de ikke har noen kommentar til saken ut over det ledelsen tidligere har sagt.

Les også

Boeing og Norwegian i juridisk hengemyr: Ber dommeren avklare veien videre

Konsernsjef Aengus Kelly i leasingselskapet AerCap. Arkivbilde.

Clodagh Kilcoyne / Reuters

AerCap er ikke bare et av verdens største leasingselskap, men også Norwegians største aksjonær.

Aksjene fikk de da de etterga leasinggjeld i bytte mot aksjer i vårens redningspakke. AerCap eier rundt 15 prosent av Norwegian.

AerCap slapp på samme måte som Norwegian sine kvartalstall tirsdag 10. november. Samme dag ga Anton Joiner, direktør for risikohåndtering i AerCap beskjed om at han trekker seg fra styret i Norwegian.

Det skjer bare måneder etter at Joiner ble valgt inn i styret, og konsernsjef Aengus Kelly ble valgt til leder av valgkomiteen på Norwegians generalforsamling 30. juni.

Det ble ikke gitt noen begrunnelse for at Joiner trer ut av styret. AerCap opplyser til E24 at de ikke har noen kommentar til saken.

Varslet stort kutt i Dreamliner-flåten

Norwegian satte i 2018 i gang en omfattende restrukturering og i starten av 2020, før pandemien, så det ut til at året skulle gi et solid overskudd.

Norwegian skulle egentlig hatt 168 fly i drift i år. Per i dag har selskapet rundt 140 fly og etter planen skal de ned til rundt 110 fly de neste par årene.

Siden 2018 har selskapet solgt unna en rekke av kortdistanseflyene 737, men i august ble det for alvor klart at også langdistanseflåten skulle kuttes – betydelig:

– Vi har for mange langdistansefly, sa finansdirektør Geir Karlsen på kvartalspresentasjonen i august.

Dette sa vi under generalforsamlingen også, altså vi regner med omtrent å halvere langdistanseflåten. Så dette er ikke noe som har dukket opp i sommer, supplerte konsernsjef Jacob Schram.

Norwegian mottok sitt første Dreamliner-fly i 2013 og det siste tilskuddet til flåten kom i tredje kvartal 2019. Da gang økte flåten til totalt 37 fly.

At AerCap nå hjelper til har allerede begynt å gi resultater.

I midten av oktober ble det kjent at Norwegian for første gang kvittet seg med to Dreamliner-fly. Begge de to flyene eies av AerCap og ble sendt til det italienske turoperatør-flyselskapet Neos.

Les også

Norwegian kvitter seg med Dreamliner-fly for første gang

Dermed krympet flåten til 35 fly, hvorav 11 eies av Norwegian selv mens 24 er leaset.

Norwegian har aldri før kvittet seg med noen av Dreamliner-flyene før i høst. De to flyene som ble levert tilbake i oktober er ikke mer enn tre år gamle og er av den større varianten 787–9.

Norwegian-toppene har selv være åpne om at det er langt mer krevende å selge langdistansefly enn kortdistansefly:

– Det er en vanskelig oppgave å selge opp til 15 til 17 fly av denne typen i dagens marked, sa finansdirektør Geir Karlsen i august.

At det er ekstra krevende å selge langdistansefly skyldes blant annet at denne delen av markedet er ekstra hardt rammet av corona, i tillegg til at langdistansefly generelt er dyrere maskiner og at det finnes færre som bruker dem.

Gitt prislappen på langdistanseflyene får det også stor effekt i regnskapet hver gang Norwegian klarer å kvitte seg med ett. Fremtidige leasingutgifter bokføres fullt ut i balanse, både som en eiendel og som gjeld.

Derfor vil Norwegians gjeld på nesten 50 milliarder reduseres for hvert leasede fly som forsvinner ut, i tillegg til at selskapet sparer vedlikeholds- og driftsutgifter.

Les også

Norske, svenske og danske småsparere har minst 290 millioner på spill i Norwegian

Markedet løsner litt

Norwegian har per i dag 35 Dreamliner-fly, hvorav 11 eies av flyselskapet og 24 er leid fra leasingselskaper, inkludert AerCap.

AerCap har til sammenligning Dreamliner-fly. Selskapets flyflåte er på totalt 933 fly, hvorav 42 er leid ut til flyselskap i «Chapter 11-lignende prosessen, som inkluderer Norwegian», ifølge selskapet.

Konsernsjefen forventer samtidig at «disse flyselskapene vil tre ut av Chapter 11», men om dette gjelder Norwegian eller ikke spesifikt, presiserte han ikke.

Kelly pekte også på at kun syv prosent av selskapets flåte har leiekontrakter som løper ut de neste to årene.

Ifølge AerCap-sjefen må ikke markedet helt tilbake før flyselskapene klarer å dekke sine løpende kostnader. Han peker på at de lave drivstoffprisene og kostnadskuttene som har vært gjennomført i flyselskapene hjelper på dette.

– Vi mener at flyselskapenes løpende kontantutgifter til drift kan være dekket ved rundt 60 prosent av trafikknivået fra 2019, sa Kelly.

Flere flyr

Han mener også det er lystegn:

– Selv om det fortsatt er mange utfordringer som møter luftfarten, så har vi sett en betydelig økning i flytrafikken og i vår kontantstrøm siden bunnen av april. Den positive utviklingen (...) om en vaksine bør gi næringen et ytterligere løft, sa Aengus Kelly under presentasjonen.

Han påpekte at antall flyginger i Europa steg fra 2.000 per dag i april til nesten 19.000 ved slutten av august. Han viste videre til at man i USA har sett passasjertallene økte fra 87.000 per dag i april til nesten 800.000 i tidlig juli og videre til over en million per dag i oktober.

– VI er for tiden mellom 35 og 45 prosent av flynivået sammenlignet med før pandemien i Europa og USA, fortsatte Kelly.

Les mer om dramaet i Norwegian:

Les også

Norwegian permitterer 1.600 til etter regjeringens avslag

Les også

Nekter å gi opp Norwegian: – Vi skal være «red nose warriors» og skrive historie enda en gang

Les også

Norwegian henter tidligere Yara-topp: Blir flyselskapets nye kommunikasjonsdirektør

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Leasing
  5. Coronaviruset
  6. Flyselskaper
  7. Fly

Flere artikler

  1. Norwegian kvitter seg med Dreamliner-fly for første gang

  2. Leasinggigant har solgt 156 millioner Norwegian-aksjer

  3. Parkerte Norwegian-fly er på flyttefot: – Vi jobber med en plan

  4. Norwegian-styret vil ha styregrossist Bjarne Borgersen som leder av valgkomiteen

  5. Leasing-topp trekker seg fra Norwegian-styret