«Nye» Vipps etter gigantsammenslåing: – Mener vi kunne fått inn flere

Vipps-sjefen understreker at det ikke er en lokal konkurranse, men et verdensmesterskap når det kommer til å ta nummer én-posisjonen i verden.

Rune Garborg, nåværende Vipps-sjef vil bli sjef for det nye selskapet etter fusjonen.
Den nye bankhverdagen
  • Hanna Ghaderi
Publisert: Publisert:

– Vi må være realistiske, konkurrenten er Amazon, Apple, Klarna og andre. Vi konkurrerer mot verdens mest ledende merkevarer. Det er ikke en lokal konkurranse, men et verdensmesterskap, sier administrerende Rune Garborg på Vipps’ pressekonferanse etter at nyheten ble kjent.

Selskapene Vipps, Danske Banks Mobile Pay og finske Pivo slår seg sammen og ønsker å bli mer konkurransedyktige i det europeiske betalingsmarkedet. Gjennom fusjonen med de nordiske gigantene vil de skape en av de betalingstjenestene i Europa.

Det nye målet er å være aktøren som bedriftene også mener etablerer de beste og enkleste løsningene for dem. Under dette inngår blant annet at man har betalingsløsninger for utsatt betaling, og sterke løsninger på hjemkjøring.

Les også

Vipps tar hovedrollen i nordisk betalingsgigant

Første steg er Norden

Hovedfokuset for «Nye» Vipps vil Norden være den første tiden. Men Vipps-sjefen åpner for at de vil gå inn i nord-europeiske land, og ambisjonene er å innlede samtaler med flere land og aktører.

– Vil det skje gjennom oppkjøp og sammenslåinger, eller planlegger dere å gå inn selv?

– Vi syns det har vært effektivt å få det inn i et eget selskap, og vi kommer til å se på den typen modeller fremover.

– Hvorfor er ikke den svenske betalingstjenesten Swish en del av dette?

– Vi ser at vi trenger så mange banker og lommebøker som mulig, og vi ville vært glade for å få med Swish på laget, svarer Garborg.

Partene begynte å prate sammen i 2019, men samtalene dreide seg da om interoperalitet. Ved årsskiftet i år begynte samtalene å bli konkrete vedrørende en sammenslåing.

– Vi har ikke sett konkret på et sluttprodukt men i den fasen vi er i nå mener vi at vi kunne fått inn flere.

Les også

Vipps tapte «bare» 70 millioner: – Klar forventning om lønnsomhet

Ønsker to «større forbedringer» i kvartalet

Det er mye som fortsatt «er tidlig å si», og få konkrete planer. Likevel er det fastslått at man vil fortsette å bruke Vipps-merkevaren, og utvikle tjenestene som allerede eksisterer.

– Mye av motivasjonen er at vi trenger å videreutvikle de tjenestene vi har, og øke hastigheten på utviklingsarbeidet, sier Garborg, og legger til:

– Ideelt sett burde vi fått en eller to nye, større forbedringer i kvartalet. Det er det vi ønsker å levere på.

Både Garborg, og Harri Nummela, direktør i Pivos finske eierselskap, sier skalaen av sammenslåingen er viktig, og gjør selskapene mer kostnadseffektive og at de kan skape flere produkter og tjenester, samt utvikle tjenester i et raskere tempo.

Vipps-navnet blir værende når fusjonen fullføres. Den påtroppende sjefen understreker at man er avhengig av godkjennelse fra regulatoriske myndigheter, og at partene er utålmodige for å komme i gang.

– Vi har ikke noe estimat på dette, men vi er veldig tydelige på at konkurransebildet er det som tydeligst har endret seg.

Les også

Oppkjøpseksperter om Sbanken-varsel: – Vil tro at kjøpet går gjennom

– Må vokse raskere

Vipps har tapt 576 millioner kroner de siste fire årene. På spørsmål om den nye satsingen er for å enklere skape lønnsom drift, svarer Garborg at det ikke nødvendigvis er det økonomiske som er i fokus.

– Vi hadde et resultat med minus 35 millioner, den økonomiske utvikling i selskapet er sterkt. Men det handler ikke om det, det er viktig med skalaeffekter og kunne utvikle billigere teknologi.

Han sier likevel at det er et uttrykk for at man må vokse raskere, og ta en større del av verdikjeden.

Konsernsjef i DNB og påtroppende styreleder i «nye» Vipps, Kjerstin Braathen sier det er en merkedag og et stort steg for Vipps.

– Det at de dobler, nesten tripler brukermassen og får åpenbart mye mer kraft til å videreutvikle tjenester og produkter innenfor betaling er et stort steg. Betaling er den delen av finans som er i størst transformasjon, og det er veldig spennende, strategisk veldig riktig og veldig viktig.

Hun sier at noe av suksessen til Vipps så langt er at selskapet «evner å tilpasse seg ettersom markedet utvikler seg», og trekker frem utviklingen under pandemien som et eksempel.

– Åpner dette døren for at DNB kobler seg på Apple Pay?

– Ikke noe vi har vurdert i forbindelse med denne transaksjonen, så langt er vår vurdering at vi ikke går inn i Apple Pay, men det kan ligge åpent i vurderingen fremover i tid, sier Braathen, og legger til:

– Det vi er opptatt av er verdiskapning. Her er det et investeringsbehov for videre satsing som er i transformasjon. Vi investerer i lønnsomhet på sikt.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Den nye bankhverdagen
  2. Vipps
  3. BankAxept
  4. BankID
  5. Rune Garborg
  6. Mobile Pay

Flere artikler

  1. Vipps tar hovedrollen i nordisk betalingsgigant

  2. Vipps-trøbbel for kortbetalinger

  3. Vil ikke dele opp Sbanken før oppkjøpet: – Jobber ikke med alternative løsninger nå

  4. I sjefsstolen: Strategidiskusjoner rundt lederbordet i Vipps

  5. Vipps tapte «bare» 70 millioner: – Klar forventning om lønnsomhet