SAS gikk 719 millioner i minus i året som gikk

Etter å ha snudd skuten og levert et overskudd i fjor, endte det med underskudd for SAS i året som gikk. Flyselskapet skylder på den beinharde konkurransen i markedet og skal nå kutte 2,1 milliarder til i kostnader.

- TØFF KONKURRANSE: SAS melder at konkurransen og presset i markedet fortsatt er tøft. Dermed gikk det fra overskudd i fjor til underskudd i år. Bildet er fra Oslo Lufthavn.

- TØFF KONKURRANSE: SAS melder at konkurransen og presset i markedet fortsatt er tøft. Dermed gikk det fra overskudd i fjor til underskudd i år. Bildet er fra Oslo Lufthavn.

Jan Petter Lynau
Publisert:,

Både omsetningen og resultatet falt for SAS i året som gikk. Ved utgangen av oktober var nemlig selskapets regnskapsår offisielt over.

Fasiten ble 38 milliarder svenske kroner i omsetning, og et tap etter skatt på 918 millioner.

Etter skatt og kostnader til omstrukturering ble tapet på 719 millioner svenske kroner - om lag 697 millioner i norske kroner.

I regnskapsåret i fjor omsatte selskapet for 42,18 milliarder og satt igjen med et overskudd på 1,36 milliarder (fjorårets tall inkluderer delvis også Widerøe før nedsalget).

I fjerde kvartal (august til oktober) endte selskapet med et tap etter skatt på 303 millioner.

Med et underskudd i bunn vil SAS heller ikke betale ut noe utbytte til sine vanlige aksjonærer etter året som har gått. De eneste som får utbytte er aksjonærene med de såkalte preferanseaksjene, som har et garantert utbytte. De får nå 50 kroner aksjen. SAS annonserte i januar en plan for å hente frist kapital, og utbytteaksjene gikk unna som varmt hvetebrød.

Skal spare 2,1 milliarder til

Annonsørinnhold

- SAS har levert på de lovede effektivitetstiltakene, med fallende enhetskostnader som en konsekvens. Parallelt med dette har passasjerveksten vært sterk og fyllingsgraden har vært bedre enn samme periode året før, åtte måneder på rad, skriver konsernsjef Rickard Gustafsson i kvartalsrapporten.

- Inntjeningen ble likevel påvirket av en intens konkurranse og et sterkt prispress. Denne trenden er ventet å fortsette, legger han til.

For å møte denne situasjonen vil SAS nå gjennomføre en runde med nye, og varslede, sparetiltak. Ifølge SAS-sjefen skal det gi besparelser på 2,1 milliarder svenske kroner, med full effekt fra 2017.

Blant tiltakene SAS varsler er at hele regionalflåten på 12 CRJ900 fly nå skal flyttes over til nykjøpte Cimber neste år. SAS varslet for kort tid siden at de kjøper det danske regionalflyselskapet, som har levert leide fly til SAS i en årrekke.

SAS-sjefen lover også at produksjonen og flyflåten skal optimaliseres.

- For eksempel leveres det første nye Airbus A330 Enhanced langdistanseflyet i 2015, og i september vil det bli åpnet en ny rute fra Stockholm til Asia, skriver Gustafsson.

Ser overskudd - med forbehold

For regnskapsåret 2014/15 venter SAS en reduksjon i kapasitet på mellom én og to prosent. Selskapet ser effekter på resultatet fra kostnadsinnsparingene på 1,3 milliarder svenske kroner, og netto investeringer på rundt én milliard.

- Det er potensiale for at SAS kan notere positiv EBT, ikke inkludert engangsposter, i regnskapsåret 2014/15. Dette er avhengig av at økonomien ikke svekker seg, at trenden med redusert kapasitet og lavere drivstoffpriser fortsetter, at valutakursene ikke forverrer seg og at det ikke inntreffer noen uforutsette hendelser, skriver selskapet

Les også:

Flyopprør foran Stortinget: - Det er på tide å dra i nødbremsenSAS vil bli mer konkurransedyktige: Kjøper flyselskap uten fly eller mannskapSAS inngår samarbeid med Etihad AirwaysDette SAS-flyet har egen Twitter-konto

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold