Røkke junior styrker kapitalen

Aker Philadelphia Shipyard dumper prisen for å få nye investorer.

TRAKK TIL SEG INVESTORER: Kristian Røkke holder presentasjon om Aker Philadelphia Shipyard under Paretos olje- og offshorekonferanse i fjor høst.
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

Kjell Inge Røkkes sønn Kristian avslutter uken med å hente inn 371 millioner kroner i ny egenkapital.

Det har skjedd gjennom salg av aksjer til i hovedsak amerikanske institusjonelle investorer.

Investorene har samlet tegnet seg for å kjøpe 2,25 millioner aksjer til kurs 165 kroner, fremkommer det i en børsmelding fredag morgen.

Kursen er vesentlig lavere enn børskurs. Aksjen endte torsdag på 191,50 kroner på Oslo Børs.

Dagens eiere får trøst

Dagens aksjonærer i Aker Philadelphia Shipyard vil få tilbud om å kjøpe samlet opp til 337.000 aksjer til samme kurs som de nye amerikanske investorene har kjøpt aksjene sine for.

Gitt at dagens aksjonærer fullt ut benytter seg av tilbudet om å kjøpe nye aksjer innebærer det at de etter transaksjonene vil ha 82,3 prosent av aksjene i selskapet mens de nye investorene har 17,6 prosent.

Transaksjonene må godkjennes på en ekstraordinær generalforsamling i selskapet. Aker-selskapet Converto Capital Fund, som er hovedaksjonær i Aker Philadelphia Shipyard, har imidlertid inngått avtale om å stemmer for.

Vanner ut Aker

Converto vil eie 58,3 prosent av selskapet etter at de nye investorene har kjøpt sine aksjer, men før dagens aksjonærer eventuelt benytter seg av retten til å kjøpe inntil 337.000 aksjer.

Aker Philadelphia Shipyard skriver i en børsmelding at midlene vil brukes til å sørge for kortsiktig finansiering av tankskip som er under bygging i partnerskap med selskapet Crowley og andre formål.

- Vi setter pris på den sterke interessen som er vist for Aker Philadelphia Shipyard og er glad for å ha styrker vår balanse på en møte som gir fleksibilitet til å kapitalisere på mulighetene som Jones Act gir, sier Røkke junior i børsmeldingen.

Jones Act-lovgivningen innebærer at fraktskip som går mellom amerikanske havner må være bygd i USA og drevet fra USA.

Børsvinnere

Både Aker Philadelphia Shipyard og søsterselskapet American Shipping Company (begge kontrollert av Aker) har steget kraftig på børs de årene. Årsaken til oppgangen i begge selskapene forklares det med svært stramme «Jones Act»-markedet i USA.

Dette markedet er regulert gjennom en såkalt «Merchant Marine Act» fra 1920, som sier at fraktskip som går i trafikk mellom havner i USA må være bygget i USA og eid, operert og bemannet av amerikanske borgere.

AKPS bygger slike skip, mens AMSC eier ti produkttankskip som seiler i det såkalte Jones Act-markedet.

Les også:

Ny millardkontrakt til Aker PhiladelphiaMilliardkontrakt til Aker PhiladelphiaMillionoverskudd for Røkke juniorRøkke junior snur minus til plussRøkke jr. har snudd «Aker Philly»-skutaRøkke junior «made it there»

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Vurderer å kjøpe skip av Røkke-rederi

  2. Ny storeier i Aker Philadelphia

  3. Røkke satser på shipping i USA

  4. Fikk ny storeier - Røkke-selskap til topps

  5. Kristian Røkke mot nye oppgaver i Aker