Norwegian bestiller større Dreamliner

Flyselskapet bestiller XL-versjonen av Boeings langdistansefly.

VIL HA MER: Norwegian har fem 787-8 Dreamliner i bestilling, i tillegg til to enda større versjoner av flyet.

Eric Schultz
  • Even Landre
Publisert:,

Administrerende direktør Bjørn Kjos og Norwegian har allerede tre versjoner av langdistanseflyet Dreamliner 787-8 i drift.

Nå varsler flyselskapet at det har inngått en intensjonsavtale med MG Aviation Limited for leasing av to av Boeings større Dreamliner-maskiner, modellen med betegnelsen 787-9 Dreamliner.

Dette er den nest største maskinen i Dreamliner-programmet til den amerikanske flyprodusenten.

De to flyene skal støtte opp om langdistansesatsingen fra Norwegian.

Det som skiller denne versjonen fra den «ordinære» Dreamliner, er enda større rekkevidde og inntil 20 prosent flere seter, utfra Norwegians konfigurasjon.

Flyselskapet opplyser også at er i dialog om enda flere bestillinger av denne flytypen.

Norwegian har i dag tre fly av typen 787-8 Dreamliner i flåten og ytterligere fem i bestilling. Dermed kommer selskapet foreløpig opp i en flåte på 10 langdistansefly, hvorav fire leveres i 2014, ett i 2015 og to i 2016.

- For å kunne drive en konkurransedyktig langdistanseoperasjon er vi helt avhengige av enda flere nye, kostnadseffektive fly, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Fikk fly videre på irsk lisens
Forrige fredag ble det forøvrig kjent at Luftfartstilsynet har innvilget Norwegians søknad om utvidet dispensasjon fra kravet om norsk registrering.

Dette betyr at selskapets Dreamliner-fly fortsatt vil være på vingene selv om den irske lisensen Norwegian har søkt om lar vente på seg.

- Grunnen til at vi søkte var at vi ville være føre var i tilfelle det irske tilsynet trengte noe mer tid over jul og nyttår. Nå har det norske tilsynet behandlet søknaden og besluttet å forlenge fristen til første april, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.

Voksesmerter ga kraftig børsnedtur

Norwegian-aksjen har hittil i år en oppgang på 28,49 prosent. Imidlertid har selskapet tapt solid terreng på Oslo Børs i de siste månedene.

Bare i høst har aksjen falt mer enn 15 prosent.

Selv om antall passasjerer øker i takt med antall nye ruter og fly, har enkelte investorer i det siste fått litt høydeskrekk fordi selskapets avkastning per passasjer har falt.

Norwegian har storstilte planer om rask vekst de nærmeste årene, og i 2013 vil de ha økt kapasiteten med om lag 25 prosent flere seter.

For å få til dette må de åpne nye reisemål og danne nye reisevaner. Da kan man velge mellom å satse på reklamekampanjer, eller senke prisene. Stort sett har Norwegian valgt det siste.

Da oppstår det som kalles voksesmerter.

- Akkurat i den perioden hvor du vokser mye vil man merke det på inntjeningen, og lavere billettpriser slår inn mye. Dermed blir selskapet volatilt på Børsen. Sånn kommer det til å være også neste år, sa analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til E24 tidligere i desember.

Onsdag er det forøvrig 10 år siden Norwegian ble børsnotert.

Les også:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Vil fly bergensere til New York

  2. Torsdag får Norwegian et nytt Dreamliner-fly

  3. Slik skal Norwegian fylle Dreamliner «large» med 350 seter

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian tar 4 nye Dreamlinere i størrelse «XL»

  6. – De har ikke lov til å nekte oss denne tillatelsen