Piloter saksøker SAS for flere hundre millioner kroner

Svenske SAS-piloter mener de er snytt for opptil 20.000 kroner i måneden.

KREVER LIKEBEHANDLING: Svenske piloter fra det tidligere Linjeflyg, krever samme vilkår som sine kolleger.
Publisert:

Den 11. februar starter en fire dager lang rettssak i Stockholm, hvor svenske SAS-piloter krever opptil 500 millioner svenske kroner fra SAS, skriver avisen Dagens Nyheter.

Pilotene, ledet an av SAS-kaptein Gunnar Anderling, mener at rundt 350 piloter har krav på etterbetaling av lønn og pensjoner, som de har tapt som følge av manglende godkjenning av ansiennitet.

Striden har sitt utspring helt tilbake i 1993, da SAS overtok det svenske flyselskapet Linjeflyg.

- Det var 75 kapteiner som ble degradert til styrmann ved sammenslåingen. Samtidig fikk alle pilotene redusert sin ansiennitet med fem år. Det var et femårsavslag som skapte mangeårige negative effekter, ikke minst økonomisk, sier Anderling til Dagens Nyheter.

Ventet 15 år

Reduksjonen i ansiennitet resulterte for Anderlings del at han måtte vente 15 år på å bli kaptein. Først i 2012 fikk han status som kaptein i SAS-systemet.

Da var han passert av flere som tok pilotutdanningen samtidig med ham.

Anderling mener forskjellen i status som styrmann og kaptein kan ha kostet ham opptil 20.000 kroner i måneden.

I tillegg slår det negativt ut for hans pensjon.

Flere tidligere, nå pensjonerte SAS-piloter, deltar også i søksmålet. Totalt gjelder det 350 tildligere ansatte i Linjeflyg.

De reagerer også på at Braathens-ansatte ble overført til SAS-systemet, uten reduksjon i sin ansiennitet.

Det er en forskjellsbehandling de mener pågår den dag i dag.

Da det stormet i SAS i fjor høst, var blant annet ansiennitet et tema opp til diskusjon, ettersom de inngår som en del av turnussystemet i SAS.

Under disse forhandlingene lå det et premiss om at alle pilotforeningene i selskapet skulle behandles likt, med ett unntak - de tidligere pilotene i Linjeflyg.

- Derimot skulle pilotene fra det tidligere Braathens inngå i det nye regelverket, sier de svenske pilotenes advokat Ulf Öberg til Dagens Nyheter.

Uavhengige tema

Med SAS knapt ute av sin største finansielle krisen noensinne, stiller Dagens Nyheter det nærliggende spørsmålet - hvordan forsvarer pilotene det å komme med et millionkrav mot selskapet nå?

- Vi ser ikke at disse sakene har noe med hverandre å gjøre. Vi kan ikke ta ansvar for krisen i SAS. Vi slåss bare for våre rettigheter i ansettelsesvilkårene, sier Anderling.

SAS på sin side ønsker ifølge pressetalskvinne Elisabeth Manzi ikke å kommentere saken i det hele tatt.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om