Kjos flyr flere med fullere fly

I november fløy Norwegian over 1,9 millioner passasjerer. Det er en økning på over 10 prosent sammenlignet med november i fjor. Det skjer samtidig som flyselskapet har satt i gang de nye rutene fra USA til Karibien.

FLYR FLERE: Bjørn Kjos øker kapasiteten, flyr flere passasjerer og fyller flyene bedre.

Torstein Bøe
  • Marius Lorentzen
  • Jan Lilleby
Publisert:

Flyselskapet Norwegian slapp fredag sine trafikktall for november. De viser en passasjervekst på 11 prosent til 1,95 millioner passasjerer, sammenlignet med samme måned i fjor. Til sammenligning fraktet Norwegian 2,39 millioner passasjerer i oktober i år.

Fra november i fjor til i år økte Norwegian kapasiteten sin (målt i ASK – antall tilgjengelige setekilometer) med hele åtte prosent. Til tross for den kraftige kapasitetsveksten i Norwegian ser det ikke ut til at selskapet sliter med å fylle flyene sine. Fyllingsgraden økte nemlig med 4,1 poeng til 83,1 prosent (sjekk faktaboksen for en forklaring på alle bransjebegrepene).

Les også: Derfor er Norwegians første eurolån så viktig for selskapet

Litt bedre punktlighet

Norwegians marginer forblir imidlertid uendret. Yielden økte med knappe én prosent og er 0,39 – det samme som i november 2014.

Det innebærer at selskapet hadde billettinntekter på totalt 1,24 milliarder kroner, basert på 3,16 millioner inntektsgivende setekilometer (som vokste hele 13 prosent).

Til sammenligning hadde Norwegian billettinntekter på 1,09 milliarder kroner på samme tid i fjor, og selskapet opplevde dermed en vekst i billettinntektene på snaue 14 prosent.

DNB Markets skriver i en oppdatering fredag at yield-veksten på én prosent er ett poeng lavere enn de ventet, mens fyllingsgraden endte opp fire poeng til 83 prosent.

– Helt på linje med våre forventninger, skriver meglerhuset.

Selv om DNBs forventninger ble innfridd, hadde Arctic Securities ventet mer av flyselskapet:

– Yield og fyllingsgrad endte noe lavere enn forventet – kapasitetsveksten var høyere enn ventet, skriver analytiker Magnus Berg i en oppdatering.

Arctic hadde ikke ventet en kapasitetsvekst på mer enn to prosent mot november i fjor, mens fasit viste åtte prosent.

Både Arctic og DNB har en Kjøp-anbefaling på aksjen med et kursmål på 430 kroner, 125 kroner over torsdagens sluttkurs. Aksjen falt fredag formiddag 1,64 prosent til 300 kroner.

Norwegian melder at 99,7 prosent av flygingene som var satt opp ble fløyet, og at 86,3 prosent gikk i rute. Mens den første statistikken er uendret fra oktober, er punktligheten forbedret med ett prosentpoeng.

Les også: Ny undersøkelse om drivstofforbruket over Atlanteren: Norwegian best, SAS nest verst

Lanserer nye ruter inn mot lavsesongen

Selv om billettinntektene har steget markant og marginen har holdt seg stabil siden november i fjor, er begge disse måltallene langt lavere for november i år langt lavere enn i oktober.

Billettinntektene i den foregående måneden endte nemlig på 1,79 milliarder med en yield på 0,47.

– Det er gledelig at den positive trafikkutviklingen fortsetter også denne måneden, selv i overgangen til en periode med tradisjonelt sett lavere etterspørsel, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Selskapet viser til at man i november har startet opp en rekke nye ruter innenriks i Spania, i tillegg til de nye langdistanserutene til Karibien.

– Vi ser at stadig flere reisende benytter seg av Norwegians store europeiske rutenett for å fly videre til USA, noe som beviser at et sterkt Norwegian i hele Europa styrker langdistansesatsingen og omvendt, sier Kjos.

Fra USA til franske øyer

Det var torsdag ettermiddag denne uken at den første flygingen mellom USA og Karibien tok av for Norwegian fra Boston til Martinique.

Ruten er bare én av en rekke nye ruter som selskapet nå starter opp fra Boston, Baltimore (Washington) og New York til Martinique og Guadeloupe. I motsetning til de andre langdistanserutene, der Norwegian bruker Boeing 787 Dreamliner-fly, benytter de nye 737-800-fly på rutene mellom USA og Karibien.

De nye rutene fra USA til Karibien vil i første omgang være sesongbasert og vil bli operert ut april 2016.

Disse rutene fra USA til Karibien kommer på toppen av eksisterende ruter fra London og Skandinavia til Puerto Rico, samt ruten fra København til St. Croix.

– For første gang på over 20 år tilbys direkteruter mellom nordøstkysten av USA og Martinique og Guadeloupe, og det er en stor milepæl for Norwegian, sier Bjørn Kjos og peker på at det nå er over to år siden Norwegian startet flygingene til og fra USA.

– For skandinaviske reisende betyr de nye rutene at de kan fly med Norwegian til New York eller Boston, tilbringe et par dager i storbyen med pulserende liv og kultur, og deretter fly videre med oss, sier Kjos videre.

Les også: Kjos avviser at flyordre er et press mot USA: – Det er det absolutt ikke

At valget falt på nettopp Guadeloupe og Martinique, kommer blant annet av at dette er franske territorier, og rutene fra USA til disse øyene regnes rent juridisk sett som å fly fra USA til EU-landet Frankrike.

Ved å fly til franske øyer kan Norwegian helt problemfritt bruke de flyrettighetene de allerede har til å operere mellom Europa og USA. Hvis de skulle fløyet mellom andre øyer, som ikke er under europeisk kontroll, og USA ville Norwegian måttet søke om nye flyrettigheter.

Selskapet venter som kjent på en avklaring rundt søknaden om en amerikansk lisens for sitt irske datterselskap Norwegian Air International. I mellomtiden bruker selskapet sin norske flylisens.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har gjentatte ganger understreket at den foreløpige mangelen på en amerikansk lisens for det irske selskapet ikke legger noen begrensninger på Norwegians satsing mellom Europa og USA, når man kan bruke den norske lisensen.

Et klarsignal fra USA for det irske datterselskapet vil imidlertid åpne opp muligheten for å starte ruter til helt nye destinasjoner til land og regioner utenfor Europa-USA-aksen.

Les også

Derfor er Norwegians første eurolån viktig for selskapet

Les også

Mener regjeringen bløffer

Les også

Slik reagerer markedene på nedskytingen av det russiske flyet

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Økte billettinntektene med en halv milliard

  2. Sterk passasjervekst for Norwegian

  3. Passasjerrekord for Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. 2,27 millioner passasjerer fløy med Norwegian

  6. Flere passasjerer for Norwegian: Fraktet 3,28 millioner i august